Bør du spise fem måltider om dagen?

januar 18, 2020
I denne interessante artikkelen kan du oppdage om du bør spise fem måltider om dagen. I dette tilfellet er kvantitet like viktig som kvalitet!

Du har sannsynligvis hørt at du bør spise fem måltider om dagen, enten fordi det hjelper deg ned i vekt, fordi det gjør forbrenningen din raskere, eller fordi du må spise hver tredje time slik at du ikke føler deg sulten.

Men er dette egentlig sant?

Vi vil svare på dette interessante spørsmålet i dagens artikkel.

Hvor mange måltider må du spise hver dag?

Det faktum at du må spise fem måltider er ikke helt sant, ettersom dette avhenger av hver enkelt person, samt deres sult, rutine, arbeid, timeplan, og fysiske aktivitet, blant andre faktorer.

Hvis du tvinger deg selv til å spise litt snacks midt på morgenen og midt på ettermiddagen, kan dette bety at du spiser matvarer du egentlig ikke bør spise, som søtsaker, juice, brus, potetgull, pølser, melkeprodukter med tilsatt sukker … Ofte velger folk denne typen snacks i stedet for sunnere alternativer. Derfor er kvaliteten på måltidene dine viktigere enn kvantiteten. Det er bedre å spise tre sunne måltider om dagen enn fem med usunne matvarer.

Så, hvilke måltider er viktigst? Er det dumt å hoppe over frokosten? Ingen måltider er viktigere enn andre. I tillegg har det ingen betydning om du ikke spiser frokost fordi du ikke er sulten eller om du spiser frokost klokka 12 i stedet for 7 om morgenen.

Sunne matvarer

Ikke gå glipp av: Frokoster med chiafrø – 4 varianter du vil elske

Vil det å spise fem ganger om dagen øke forbrenningen?

Denne ideen kommer fra det faktum at når du spiser, bruker du energi for å fordøye og bryte ned alle komponentene i maten. Det er dette som kalles den termiske effekten av mat.

Det har imidlertid vist seg at kaloriene du bruker på å fordøye maten er mer eller mindre proporsjonale med volumet av mat du spiser og typen makronæringsstoffer som finnes i maten. Dette betyr at hvis du er på en diett hvor du spiser 2000 kalorier om dagen, har det ingen betydning om du spiser tre eller fem måltider, ettersom den termiske effekten vil være den samme.

The Journal of Nutrition publiserte en studie der forfatterne av den konkluderte med at det ikke finnes noe solid vitenskapelig bevis som sier at det å øke frekvensen av måltidene våre kan hjelpe oss med å gå ned i vekt.

Hva om du spiser raskt?

Det er viktig å spise når du er sulten. Dette er fordi du har en mekanisme for sult og metthet som kontrolleres av hormonene kalt ghrelin og leptin.

Sunne voksne, uten spesielle omstendigheter, som atleter eller gravide kvinner, kan gå mange timer uten å spise, selv en hel dag. Hvis du faster i flere timer og glukoseprosenten i blodet ditt konsumeres, bruker kroppen lever- og muskelglykogen. Så snart reservene blir tomme, aktiverer kroppen glukoneogenese: glukoseproduksjon fra proteolyse og lipolyse (destruksjon av muskel- og fettvev), noe som genererer ketone legemer som utvises via urinen.

Faktisk kan såkalt «intermittent fasting», eller periodisk faste på norsk, være en bra vekttapsressurs for mange. Denne typen fasting består av at man går 16 timer uten å spise, noe som i utgangspunktet betyr å hoppe over frokosten. Det anbefales imidlertid at du gjør det under medisinsk tilsyn.

Fasting

Vi anbefaler: Mat du kan spise før du trener

Når er det greit å spise fem måltider om dagen?

  • For å kontrollere angst og sult. Hvis du spiser fem ganger om dagen, er det mindre sannsynlig at du vil være sulten og at du dermed kan kontrollere porsjonsstørrelsene dine bedre. Hvis du imidlertid hopper over et måltid, kan du føle deg kjempesulten og begynne og fråtse, noe som betyr at du kommer til å spise mer enn du burde.
  • Hvis du lider av visse sykdommer, som diabetes, for å hindre hyperglykemi og opprettholde riktige glukosenivåer i blodet.
  • Hvis du er en atlet som må spise store mengder mat. Det er enklere å få i seg nok med fem måltider enn med tre. Dette gjør det også enklere å kontrollere det optimale tidspunktet å spise på.

Konklusjon: Hvor mange måltider om dagen?

Det er lurt å sette opp en rutine for når man skal spise. Hvis du er vant med å spise fem ganger om dagen, vil det være vanskelig for deg å gå ned til tre måltider, og motsatt. Derfor er hvert tilfelle forskjellig.

Det som er viktigst, er at du spiser sunne og mettende matvarer. Hvis du spiser sunt, vil faktisk ikke antallet måltider du spiser om dagen ha så stor betydning.

  • Flint, A., Gregersen, N. T., Gluud, L. L., Møller, B. K., Raben, A., Tetens, I., … & Astrup, A. (2007). Associations between postprandial insulin and blood glucose responses, appetite sensations and energy intake in normal weight and overweight individuals: a meta-analysis of test meal studies. British Journal of Nutrition98(1), 17-25.
  • Leidy, H. J., & Campbell, W. W. (2010). The effect of eating frequency on appetite control and food intake: brief synopsis of controlled feeding studies. The Journal of nutrition141(1), 154-157.
  • Tinsley, G. M., & La Bounty, P. M. (2015). Effects of intermittent fasting on body composition and clinical health markers in humans. Nutrition reviews73(10), 661-674.