De mest effektive hjemmemedisinene for barn med forstoppelse

Har barnet ditt forstoppelse? Oppdag noen av de mest effektive rettsmidler for å behandle forstoppelse hos barn i denne artikkelen.
De mest effektive hjemmemedisinene for barn med forstoppelse

Siste oppdatering: 05 april, 2022

Barn med forstoppelse bør ikke behandles med konvensjonelle avføringsmidler som brukes av voksne.

Disse stoffene har en irriterende effekt på tarmen som kan svekke funksjonen til dette organet, spesielt hvis vi misbruker dem i tidlig alder.

Oppdag i denne artikkelen 13 naturlige hjemmemedisiner som hjelper til med å kontrollere forstoppelse hos barn uten risiko for helsen.

Barn med forstoppelse

Forstoppelse er et vanlig problem for barn, preget av sjeldne avføringer og hard eller tørr avføring. I tillegg kan barn ha noen av disse tegnene som indikerer forstoppelse:

  • Smerter under avføring.
  • Mindre enn 3 avføringer per uke.
  • Ubehag og smerter i magen.
  • Spor av flytende eller deigaktig avføring i undertøyet (tegn på avføring).
  • Blod på overflaten av hard avføring.
  • På grunn av smerte og ubehag kan de vise tegn på å holde tilbake trangen til å gå på do, som å krysse bena, klemme baken fast eller vri seg.

Mange tilfeller av forstoppelse i barndommen er ikke alvorlige og kan løses med endringer i kosthold og toalettvaner. Vi kan imidlertid ikke utelukke andre faktorer som for eksempel følelsesmessige problemer eller stillesittende livsstil.

Hvis dette problemet vedvarer og vi ikke vet årsaken, bør vi oppsøke legen så snart som mulig for å utføre de riktige testene. På denne måten kan enhver sykdom utelukkes og passende behandling kan utføres.

13 hjemmemedisiner for å lindre forstoppelse hos barn

Som nevnt ovenfor, kan dette problemet mesteparten av tiden løses hjemme med noen enkle trinn og hjemmemedisiner.

1. Olivenolje

Aceite de olive

En skje olivenolje på tom mage er et ufeilbarlig middel mot forstoppelse, ifølge en studie utført av Federal University of São Paulo. Barn reagerer vanligvis raskt og godt på denne enkle tingen som vi kan opprettholde i noen uker til tarmen er regulert.

  • Ekstra virgin olivenolje er et mildt avføringsmiddel og en veldig sunn mat, essensielt i et balansert kosthold.
  • I tillegg til å ta den på tom mage, kan vi bruke den som en vanlig dressing.

2. Eple

Eple er en frukt rik på fiber, fruktose og sorbitol som kan regulere tarmpassasjen avhengig av hvordan vi spiser den. Så sier denne forskningen utført av forskeren Johnson W. McRorie.

  • Vi bør spise det om morgenen og med skallet for å bekjempe forstoppelse. Vi anbefaler imidlertid at det er økologisk frukt for å unngå sprøytemidler.

3. Svisker

Svisker er et utmerket mildt avføringsmiddel for å forhindre forstoppelse hos barn på den mest naturlige måten. Denne studien utført av det tekniske universitetet i Łódź (Polen) bekrefter dette.

De 3 eller 4 sviskene kan tilbys om morgenen sammen med frokost. Disse bør hydreres over natten med litt vann. En annen måte å introdusere dem på er i form av juice, alene eller blandet med eplejuice hvis de ikke liker smaken.

4. Mer frukt for å lindre forstoppelse hos barn: Kiwi

jugo-kiwi

Kiwifrukt, eller kiwi, er en annen frukt som er svært gunstig for en sunn tarm. Mange spiser en kiwi hver morgen for å lette tarmfunksjonen, takket være fiber- og enzyminnholdet.

  • Vi kan spise den alene eller kombinere den med eple og plomme for å lage en deilig og næringsrik juice eller smoothie som vil glede de minste i huset.

5. Linfrø

Linfrø er et kjent middel for å lette avføringen. Vi trenger bare å vite at det er viktig å la dem ligge i vann over natten.

  • Når de blir bløtlagt, vil frøene frigjøre løselig fiber, i en form av slim.
  • Om morgenen, på tom mage, bør barnet drikke både frøene og vannet. For større sikkerhet er det å foretrekke å bruke knuste frø.
  • Det er også mulig å legge det sammen med havregryn til frokost, blande det med yoghurt eller piske det inn med litt frukt. På denne måten blir ikke preparatets gelatinøse konsistens så merkbar.

For barn er riktig mengde en halv teskje om dagen. Ikke overskrid den anbefalte mengden, og det er viktig å sikre tilstrekkelig vanninntak.

6. Chiafrø

Chiafrø fungerer på samme måte som lin, ifølge denne studien utført av University of Veterinary and Animal Sciences Lahore (Pakistan). Derfor er brukstipsene de samme i begge tilfeller.

  • Når de legges i vann, frigjør de fiberen, som har en geléaktig konsistens.
  • Dette forårsaker lettere bevegelse i hele fordøyelseskanalen uten å irritere tarmen.

Liker du denne artikkelen? Vi tror du også kan like å lese: Fem urter for å forbedre fordøyelsesproblemer

7. Sitronsaft

Sitron mot forstoppelse hos barn

Et glass varmt vann med saften av en halv sitron har en avførende effekt på kroppen da det kan slappe av fordøyelseskanalen og øke avføringen. Dette er en av de enkleste og mest naturlige remediene som vi kan gi til et barn med forstoppelse.

Ingredienser

Forberedelse

  • Varm opp glasset med vann til en utholdelig temperatur og tilsett saften fra en half sitron.
  • Drikk blandingen på tom mage.

8. Honning

Bihonning har en mild avføringseffekt og tømmer i tillegg tarmen. Det kan inkluderes blant effektive tiltak for behandling av dette problemet. I dette tilfellet, som forfatterne av den ovennevnte studien påpeker, bør det ikke gis til barn under 2 år.

9. Havregryn: en frokost som kan forbedre forstoppelse hos barn

Havregryn er en av de rikeste kornene på fiber, et ideelt alternativ for barn med forstoppelse. Fullkorn er matvarer som kan forbedre både avføringens konsistens og frekvens. Vi kan legge det til supper, buljonger, kremer, gryteretter, kjeks, kaker, smoothies, osv.

I følge data fra en studie publisert i Journal of Medicinal Food, forbedret inntak av havregryn hos barn i alderen 7 til 12 år i to uker også noen gastrointestinale symptomer, inkludert følelsen av ufullstendig tømming

10. Psyllium

El psyllium

Psyllium, eller zaragatona er et frøskall med høy store effekter på tarmen. Det er et avføringsmiddel som tilfører væske og mengde til avføringen.

Det kan legges til i barnemåltider. Det anbefales imidlertid ikke å bruke denne typen produkter til barn uten først å konsultere helsepersonell.

11. Vann

Hvis vi øker forbruket av fiber, bør vi ikke glemme å drikke mer vann for å fordøye det godt og for å sikre at dette har sine ønskede effekter på tarmpassasjen.

Vi bør sørge for at barnet drikker vann i løpet av dagen. I tillegg kan dehydrering også være en årsak til forstoppelse hos barn, som bekreftet av denne studien utført av Nestlé Water Institute.

12. Massasje

Ved å massere barnets mage skånsomt slapper du av musklene og bidrar til å stimulere tarmaktiviteten. Om natten, når barnet legger seg, kan du ham/henne noen gnisninger på magen. Det er viktig at vi følger tarmens vei.

  • Start over høyre lyske.
  • Vi skal opp til under ribbeina.
  • Vi passerer opp til ribbeina på venstre side.
  • Vi skal ned til venstre lyske.

13. Endringer i toalettrutinen

Å bruke endringer i mønstre og atferd relatert til avføring kan forbedre forstoppelsesproblemer hos barn. Å venne dem til å gå på toalettet etter måltider kan etablere en positiv toalettrutine.

Hvis du er i ferd med å trene barnet ditt i å gå på toalettet og det oppstår forstoppelse, kan det være lurt å vente til forstoppelsen går over før du vender dem av bleien helt.

Hva annet kan man gjøre for å behandle forstoppelse hos barn

Kosthold og toalettvaner er to av bærebjelkene i behandling og forbedring av forstoppelse hos barn. Imidlertid må de støttes av annen sunn praksis som utvilsomt vil bidra positivt.

  • Det er viktig at barn lever et aktivt liv og engasjerer seg i fysisk aktivitet og utelek.
  • Fiber er en viktig komponent i kostholdet, men det bør gis som en del av et balansert og komplett kosthold som også inneholder tilstrekkelige mengder med fett og protein.
  • Noen matvarer anbefales ikke i denne situasjonen. Det anbefales å unngå overdrevne mengder med melk og fruktjuice samt kullsyreholdige drikker, hurtigmat og stekt mat.

Alle de ovennevnte midlene er en god måte å forbedre og løse (i noen tilfeller) dette problemet uten å måtte bruke medisiner, stikkpiller eller klyster.

Men vær oppmerksom på noen tegn som tyder på at en rask konsultasjon med legen kan være nødvendig: feber, mangel på matlyst, vekttap, blod i avføringen, hevelse i magen, smerter ved avføring eller rektal prolaps.

Forstoppelse hos barn kan forbedres med noen hjemmemedisiner

Sjeldne avføringer eller hard avføring kan være vanlig blant barn. Mange ganger skyldes de endringer i kostholdet eller vansker med pottetrening.

I de fleste tilfeller er det vanligvis midlertidig og forbedres med en endring i kostholdet, riktig hydrering, fysisk aktivitet og annet. Men for å unngå komplikasjoner og for å utelukke mer alvorlige problemer, sørg for å konsultere barnelegen din.

Det kan interessere deg ...
De 6 beste fruktene for å bekjempe forstoppelse
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
De 6 beste fruktene for å bekjempe forstoppelse

Visste du at det finnes frukt som kan bekjempe forstoppelse? De mest kjente er plommer, men de er ikke de eneste. Finn ut mer her!



  • Arnaud M. J. Mild dehydration: a risk factor for constipation? European Journal of Clinical Nutrition.  Diciembre 2003. Suppl 2: S88-95.
  • Gibas-Dorna M, Piatek J. Funcional constipation in children – evaluation and management. Przeglad Gastroenterologiczny. 2014. 9 (4): 194-199.
  • Mayo Clinic. Estreñimiento en niños. Septiembre 2021.
  • Milala J, Kosmala M, et al. Plum pomaces as a potential source of dietary fibre: composition and antioxidant properties. Journal of Food Science and Technology. Octubre 2013. 50 (5): 1012-1017.
  • National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. Tratamiento para el estreñimiento en los niños. Mayo 2018.
  • Paruzynski H, Korczak R, et al. A pilot and feasability study of oatmeal consumption in children to assess markers of boewl function. Journal of Medicinal Food. Mayo 2020. 23 (5): 554-559.
  • Sun J, Bai H, et al. Effects of flaxseed supplementation on functional constipation and quality life in a Chinese population: a randomized trial. Asia Pacific Journal of Clinical Nutrition. 2020. 29 (1): 61-67.
  • Ullah R, Nadeem M, et al. Nutritional and therapeutic perspectives of Chia (Salvia hispanica L.): a review. Journal of Food Science and Technology. Abril 2016. 53 (4): 1750-1758.
  • The Royal Children Hospital Melbourne. Constipation. Agosto 2020.