Et vegetarisk kosthold for barn: fordeler og ulemper

Hvis barnet ditt har bestemt seg for å følge et vegetarisk kosthold, bør du vite hvordan du følger det riktig, og fordelene og ulempene du må være klar over.
Et vegetarisk kosthold for barn: fordeler og ulemper
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 03 desember, 2022

Argentine Society of Pediatrics påpeker at, med den økende populariteten til vegetarisme, har bruken av vegetarisk kosthold hos barn også økt. Det kan være mange årsaker til dette, enten det er for å fremme bedre helse, spare penger, respektere dyr, eller av religiøse grunner, blant annet.

Uansett er det viktig at foreldre tar hensyn til både type diett og barnets alder for å unngå ernæringsmessige ubalanser.

I denne forstand foreslår ulike pediatriske samfunn rundt om i verden at det bør gjøres en innsats for å veilede og utdanne om omsorg, overvåking og kontroll som bør tas i denne typen ernæringstilnærming i ung alder.

Virkningen av et vegetarisk kosthold på barn

For å vurdere effekten av vegetariske kosthold på barn, bør ulike faktorer vurderes. Om matvarer av animalsk opprinnelse skal inkluderes eller ikke, om det påvirker inntaket av visse nødvendige næringsstoffer, samt at det finnes mange forskjellige varianter av vegetariske dietter, inkludert følgende:

  • Ovo-laktovegetarianere har lov til å innta egg, melk og meieriprodukter.
  • Laktovegetarianere har lov til å innta melk og meieriprodukter.
  • Ovo-vegetarianere har kun lov til å innta egg og eggderivater som mat av animalsk opprinnelse.
  • Strenge vegetarianere eller veganere inkluderer kun matvarer av vegetabilsk opprinnelse. Andre strengere typer vegetarianere er raw foodists og fruktarianere.

Mindre strenge former for vegetarianere inkluderer av og til matvarer av animalsk opprinnelse, som kjøtt, fjærfe og fisk. Dette er semi-vegetarianere og flexi-vegetarianere eller flexitarianere.

American Academy of Pediatrics kommenterer at, til tross for begrenset bevis på vekst av barn med vegetarisk kosthold, bør en barnelege vurdere hvilken type diett foreldre presenterer for ham/henne. Derfor, jo strengere kostholdet er, jo mer sårbart vil spedbarnet være for ernæringsmessige mangler.

En studie utført av Canadian Pediatric Society viste at 2 % av unge amerikanere mellom 6 og 17 år følger vegetariske dietter. Teamet av spesialister konkluderte med at med god planlegging og oppmerksomhet på spesifikke næringsstoffer, kan et sunt kosthold opprettholdes på ethvert vekststadium.

American Academy of Pediatrics og German Nutrition Society anbefaler imidlertid ikke strenge vegetariske dietter i barndommen.

vegetarisk kosthold for barn
Vegetariske dietter er restriktive ved at de begrenser inntaket av visse næringsstoffer. I alle fall bør en barnelege vurdere hver enkelt situasjon med barna og deres foreldre.

Vi tror du også kan ha glede av å lese denne artikkelen: Slik kan du ha et vegetarisk kosthold uten å redusere næringsinntaket ditt

Fordelene med et vegetarisk kosthold hos barn

Magasinet The American Dietetic Association rapporterer at det er et positivt forhold mellom vegetarisk eller vegansk kosthold og helse på kort og mellomlang sikt. La oss ta en titt på noen av fordelene.

Kolesterolkontroll

En studie utført av McCarty bekreftet at vegetabilske proteiner, som soya, fremmer mekanismer som regulerer kolesterolsyntese og LDL-reseptorer eller dårlig kolesterol.

Derfor har vegetariske barn en tendens til å ha lavere verdier av totalkolesterol i blodet. De har også vanligvis en sunnere vekt for høyden enn barn med et dyrebasert kosthold.

Det kan øke levetiden

En gjennomgang av vegetarisme hos barn konkluderte med at sunt kosthold i tidlig alder kan øke forventet levealder ved å forhindre visse sykdommer.

I tillegg har vegetarianere en tendens til å ha en bedre livsstil over tid, som å ikke røyke, ikke drikke alkoholholdige drikker, økt fysisk trening og moderat spising.

Det kan bidra til å forebygge kroniske sykdommer

Leitzman understreker at vegetariske dietter er til stor nytte i forebygging og behandling av visse sykdommer som oppstår i barndommen, som hjerte- og karsykdommer, diabetes, hypertensjon, divertikkelsykdom, fedme, osteoporose, revmatoid artritt og visse typer kreft.

Ekspertforeninger er også enige om at vegetariske dietter fra barndommen kan senke kroppsmasseindeksen, dødeligheten av hjertesykdom og kolesterolnivået.

Det er en kilde til fytokjemikalier

Roberta Larsons Food and Nutrition Guide påpeker at grønnsaker er hovedkilden til bioaktive forbindelser eller fytokjemikalier med anerkjente helsemessige fordeler, som betakaroten, antocyaniner, polyfenoler, vitamin C og fiber.

Derfor, når barn spiser et vegetarisk kosthold, spiser de også mer funksjonell mat som er sykdomsforebyggende i voksen alder.

Det kan oppmuntre til sunnere kosthold

Vegetarisk kosthold hos barn gir fiber, komplekse karbohydrater, folater, karotenoider, vitaminer og mineraler som kroppen trenger. I mellomtiden reduserer strenge vegetarianere også inntaket av mettet fett, kolesterol og animalske proteiner, relatert til utvikling av sykdommer.

Som forklart av Pediatric Act of Mexico, er frukt og grønnsaker hyppige i alle vegetariske preparater og faller innenfor de internasjonale anbefalingene for å opprettholde god helse gjennom hele livet.

Imidlertid insisterer forskjellige vitenskapelige samfunn og akademier for ernæring og kosthold på at vegetarisk kosthold hos barn og ungdom bør planlegges godt for å dekke deres ernæringsbehov.

Det har mange miljøfordeler

I tillegg til helsefordelene, konkluderte tidsskriftet Public Health Nutrition at når kjøtt erstattes av bønner, reduseres miljøpåvirkningen over hele verden betydelig.

Ifølge teamet av eksperter krever det å produsere 1 kilo protein fra bønner 10 ganger mindre vann, 18 ganger mindre jord, 12 ganger mindre gjødsel, 10 ganger mindre plantevernmidler og 9 ganger mindre drivstoff enn å produsere 1 kilo protein fra storfekjøtt. I tillegg produserer rødt kjøtt 5 til 6 ganger mer avfall enn hvitt kjøtt og egg.

Ulempene med vegetarisk kosthold hos barn

Når det vegetariske kostholdet ikke er kontrollert, kan visse mangler eller utskeielser oppstå. La oss ta en nærmere titt.

Overflødig energiinntak

I ovo-lakto vegetariske dietter kommer energien som forbrukes fra mettet fett som finnes i egg, helmelk og meieriprodukter. Raffinerte kornsorter og derivater, som tortilla, pasta, brød og ris, blant andre, bidrar også med mange kalorier fra stivelse.

Lav magekapasitet

Den volumetriske kapasiteten til barns mager er begrenset. Strenge vegetariske dietter krever en stor mengde lavenergi-mat for å møte deres ernæringsmessige behov.

Truesdell og Acosta påpeker at, hvis det ikke er godt planlagt, kan vegetariske dietter hos barn føre til næringsmangel som påvirker deres vekst.

Overskudd eller mangler i vegetarisk kosthold

Strenge vegetariske dietter kan opprettholde god helse hos voksne, men ikke alltid hos barn. For eksempel, i en rapport, påpeker Janet Hunt at overdrevent fiberinntak kan stige til det dobbelte av det anbefalte inntaket for barn.

Dette fører til at visse mineraler, som jern og sink, som er avgjørende for vekst, blir fanget av fiber og hindrer deres absorpsjon.

Som Zuñiga forklarer, oppstår en lignende effekt som fiber med fytater, en type salt som lagrer fosfor i grønnsaker. Den fanger og forhindrer absorpsjon av essensielle mikronæringsstoffer, som sink, kalsium og magnesium.

På den annen side er proteinene som finnes i veganske dietter av lavere kvalitet og mindre biotilgjengelige enn de av animalsk opprinnelse. Det samme gjelder mineraler, vitamin A, vitamin D og vitamin B12.

et barn som ikke aksepterer et vegetarisk kosthold
Barnets aksept av vegetariske retter er en annen faktor å vurdere, selv om vanen blir innpodet fra en tidlig alder.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: De viktigste proteinkildene i et vegansk kosthold

Det kan påvirke barns antropometriske indikatorer

Noen studier viser at vegetariske barn under 5 år har antropometriske indikatorer (vekt og høyde) under gjennomsnittet for den generelle befolkningen.

Tips for å forebygge ernæringsmangel

Den spanske barnelegeforeningen har gitt ut en rekke anbefalinger for å unngå ernæringsmessige mangler hos barn som har et vegetarisk kosthold, i tillegg til å informere foreldre om næringsstoffene de bør supplere.

Noen tips er som følger:

  • Oppsøk barnelegen din for å vurdere barnets generelle tilstand og finne ut om et vegetarisk kosthold er passende eller ikke.
  • Inkluder et bredt utvalg av plantebasert proteinmat og kombiner dem med hverandre. For eksempel, sørg for å inkludere belgfrukter, nøtter og frø.
  • Det anbefales å innta matvarer som er kilder til ikke-hemjern sammen med matvarer som er kilder til vitamin C for å øke absorpsjonen.
  • Bruk iodisert salt, visse kornderivater og tang som en kilde til jod.
  • Vegetardietter er mangelfulle på vitamin B12, så de bør suppleres oralt, minst med en ukentlig dose.
  • Frem bruken av fullkorn, kalsiumanrikede vegetabilske drikker, tofu og solsikkefrø.
  • Spis mat beriket med vitamin D og et godt daglig solbad.

Et vegetarisk kosthold hos barn vil være tilstrekkelig så lenge det overholder anbefalingene angitt av helsespesialister. Planlegging og bruk av nødvendige kosttilskudd vil garantere god vekst og utvikling.

Det kan interessere deg ...
Fucha Ryori: Et buddhistisk vegetarisk måltid
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Fucha Ryori: Et buddhistisk vegetarisk måltid

Fucha ryori er en japansk matskikk som er tilpasset vegetarmat. Se hvilke ingredienser den inneholder.



  • Comité Nacional de Nutrición. Dietas vegetarianas en la infancia. Arch Argent Pediatr 2020; 118(4):S130-S141
  • Agnoli C, Baroni L, Bertini I, Ciappellano S, Fabbri A, Papa M, Pellegrini N, Sbarbati R, Scarino ML, Siani V, Sieri S. Position paper on vegetarian diets from the working group of the Italian Society of Human Nutrition. Nutr Metab Cardiovasc Dis. 2017 Dec;27(12):1037-1052.
  • Healthychildren.org. Caring for Your School-Age Child: Ages 5 to 12 (Copyright © 2004 American Academy of Pediatrics). 2015. Disponible en: https://www.healthychildren.org/Spanish/agesstages/gradeschool/nutrition/Paginas/Vegetartian-Diet-for Children.aspx?gclid=Cj0KCQjw0caCBhCIARIsAGAfuMxquQ0GX7JgQmbY2nYTl uZ5EAS_ZI9Z6tEHc7MSHt6ngthc2hNlRYaAlq4EALw_wcB.
  • Richter M, Boeing H, Grunewald-Funk D, Heseker H. Vegan diet. Ernahrungs Umschau. 2016; 63(4):92-102.
  • American Academy of Pediatrics Committee on Nutrition. Pediatric Nutrition Handbook. 6th ed. Illinois: American Academy of Pediatrics; 2008.
  • Messina V, Reed Mangels A. Consideration in planning vegan diets: Children. J Am Diet Assoc 2001;101:661-9.
  • McCarty MF. Vegan proteins may reduce risk of cancer, obesity, and cardiovascular disease by promoting increased glucagon activity. Med Hypotheses. 1999 Dec;53(6):459-85.
  • Dunham L, Kollar LM. Vegetarian eating for children and adolescents. J Pediatr Health Care. 2006 Jan-Feb;20(1):27-34.
  • Leitzman C. Vegetarian Diets: what are the advantages?. Forum Nutr 2005;57:147-56
  • Larson RD, Complete food and nutrition guide. American Dietetic Association. Printed in the United States of America 2002;pp 498-508
  • Hunt JR. Bioavailability of iron, zinc, and other trace minerals from vegetarian diets. Am J Clin Nutr. 2003 Sep;78(3 Suppl):633S-639S.
  • Zuñiga, A., Pasquetti, A., Melendez, G. Micronutrientes en vegetarianos. Revista de Endocrinología y Nutrición 2005;13(1)January-September. 33-38.
  • Truesdell DD, Acosta PB. Feeding the vegan infant and child. J Am Diet Assoc. 1985 Jul;85(7):837-40.

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.