Vegansk kosthold mens du ammer: Hva anbefales?

Det veganske kostholdet under amming gir fordeler, men det medfører også risiko. Det er best å snakke med legen din for riktig veiledning.
Vegansk kosthold mens du ammer: Hva anbefales?

Skrevet av Edith Sánchez

Siste oppdatering: 20 august, 2022

Det er mange myter rundt vegansk kosthold mens du ammer. De fleste av dem er imidlertid helt ubegrunnede.

Når det er sagt, er det også viktig å merke seg at hvis en mor opprettholder et vegansk kosthold mens hun ammer, bør hun sørge for at hun inntar tilstrekkelig med proteiner, vitaminer, mineraler og kalorier. Ellers kan det oppstå en viss ubalanse.

Det mest tilrådelige er å diskutere det med legen din. Han/hun vil gi nødvendig veiledning slik at ernæringsmessige mangler ikke oppstår.

Kosthold og amming

Morsmelk i seg selv inneholder de fleste av næringsstoffene som babyen trenger, uavhengig av om moren har et vegansk kosthold mens hun ammer eller ikke. Til tross for dette er det også andre næringsstoffer som kun kan fås fra mat når barnet er over 6 måneder.

Under amming gjør kroppen morsmelk tilgjengelig for babyen. Av denne grunn må moren spise godt, ellers kan hun lide av underskudd i sin egen kropp.

På den annen side er det noen næringsstoffer som kroppen ikke kan produsere eller som ikke lagres tilstrekkelig. Disse inkluderer jern, jod, sink og vitamin B12. Hvis mor følger et vegansk kosthold mens hun ammer, bør hun sørge for at hun får i seg nok av disse.

Generelt bør en voksen spise omtrent 2000 kalorier per dag. En ammende mor bør legge til ytterligere 300 til 500 kalorier. Det er veldig viktig å holde seg innenfor dette området, slik at du kan tilby kvalitetsernæring til babyen din uten å sette helsen i fare.

Ammende mor
Dannelsen av morsmelk sikrer de nødvendige næringsstoffene for et barn under 6 måneder. Deretter bør komplementære matvarer inkorporeres.

Hvordan er et vegansk kosthold?

Et vegansk kosthold er en som utelukkende er basert på planteprodukter. Det inkluderer ikke mat av animalsk opprinnelse.

Denne typen kosthold kan være veldig sunt, men det hindrer også innhentingen av noen næringsstoffer som er mer tilstede i animalske produkter.

Et vegansk kosthold kan være sunt for en mor, forutsatt at det er planlagt på riktig måte. Spesielt bør oppmerksomhet rettes mot inntak av vitamin B12, siden mangel på dette vitaminet kan forårsake utviklingsproblemer for babyen.

Vegansk kosthold er et utmerket alternativ for å forebygge visse sykdommer, men hvis moren ikke vet mye om emnet eller ikke er sikker på andelen næringsstoffer hun får i seg, er det best å oppsøke lege.

Vi tror du også kan ha glede av å lese denne artikkelen: 9 tips for å holde babyen din varm på kalde netter

Mulig risiko ved vegansk kosthold ved amming

Veganske kvinner trenger, gjennom hele svangerskapet og ammingen, ytterligere kilder til vitamin B12. Grønnsaker gir ikke nok av dette vitaminet, og dets mangel kan føre til megaloblastisk anemi, en sykdom som alvorlig påvirker den fysiske og nevrologiske utviklingen til babyen.

Likeledes er det påvist tilfeller av neonatal hypotyreose hos noen barn av veganske mødre på grunn av jodmangel. På den annen side er denne typen diett svært rik på fytater, stoffer som hindrer opptaket av mineraler som jern, kalsium og sink.

Barn av mødre med vegansk kosthold har lavere nivåer av dokosaheksaensyre (DHA). Det er imidlertid ingen bevis for at dette påvirker babyens helse. Melken til disse mødrene har mer selen og mindre taurin, men dette har heller ikke vist seg å ha noen relevante problemer.

Hva trenger en vegansk mor?

Det veganske kostholdet er begrenset i tilførselen av noen næringsstoffer, så det er tilrådelig å få tak i de manglende næringsstoffene fra kosttilskudd. Nærmere bestemt bør den veganske moren suppleres med følgende:

  • Vitamin B12: Dette finnes kun i animalske produkter.
  • Kalsium: Et meierifritt kosthold krever kalsium fra andre kilder. Under amming trenger moren 1000 milligram per dag av dette elementet. Inntaket av grønnsaker som inneholder kalsium bør styrkes og et tilskudd kan være nødvendig.
  • Vitamin D: Mangelen på vitamin D i morsmelk forårsaker vitamin D-mangel hos babyen. Det er viktig å sole seg uten å overdrive og å innta appelsinjuice, soyamelk og korn. Legen din vil indikere om et tilskudd er nødvendig.
  • DHA: Dokosaheksaensyre er en omega 3-fettsyre som hovedsakelig finnes i fisk. 1500 milligram DHA per uke er nødvendig under amming.
  • Jod: Jod er nødvendig for god skjoldbruskkjertelhelse. Noen ganger er det nødvendig med et tilskudd av dette elementet, men legen er den som skal angi om et tilskudd er nødvendig eller ikke.
  • Jern: Jern fås fra ulike grønnsaker, som grønne bladgrønnsaker, sopp og nøtter. Imidlertid er det et lavt biotilgjengelig jern, så det kan være lurt å ta et jerntilskudd hvis du er veganer og ammer.
  • Sink: En ammende kvinne trenger 12 milligram sink daglig. Dette er også til stede i planter, men det absorberes ikke like godt som i animalske produkter.
Tilskudd for vegansk kosthold mens du ammer
Supplering bør gjøres under veiledning av en profesjonell for ikke å gjøre noen feil.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Når og hvordan legger du agurk til babyens kosthold?

Oppretthold et vegansk kosthold mens du tar vare på helsen til mor og baby

Det veganske kostholdet er sunt, og en mor har ingen grunn til å forlate det når hun er gravid eller ammer. Det er imidlertid mulig at denne typen diett kan kreve kosttilskudd i disse spesielle stadiene.

Det er best å vurdere matpreferansene med legen og forene dem med ernæringsbehovet under amming. Det veganske kostholdet trenger forsterkninger for å produsere alle fordelene uten å skape noen risiko for babyen.

Det kan interessere deg ...
Saftig vegansk squash-omelett
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Saftig vegansk squash-omelett

En vegansk squash-omelett er en utmerket erstatning for den tradisjonelle potet- og eggomeletten. Det er perfekt for strenge vegetariske dietter, s...



  • Macías, S. M., Rodríguez, S., & Ronayne de Ferrer, P. A. (2006). Leche materna: composición y factores condicionantes de la lactancia. Archivos argentinos de pediatría, 104(5), 423-430.
  • Brito, A., Hertrampf, E., Olivares, M., Gaitán, D., Sánchez, H., Allen, L. H., & Uauy, R. (2012). Folatos y vitamina B12 en la salud humana. Revista médica de Chile, 140(11), 1464-1475.
  • Leal Curí, Lisette, Drissa Bina Konaré, and Erick Robles Torres. “Nutrición de yodo y salud materno-infantil.” Revista Cubana de Endocrinología 30.2 (2019).
  • Soliveres Higuera, I. (2017). Dieta vegetariana y vegana durante el embarazo y la lactancia materna.