Rollen sink spiller i menneskekroppen

15 november, 2020
Sink spiller en viktig rolle da det er helt grunnleggende for ulike metabolske prosesser. Fortsett å lese for å finne ut mer om dette.

Er du klar over hvilken rolle sink spiller i kroppen din? Dette mineralet er ekstremt viktig for helsen din, og du må få i deg tilstrekkelige mengder av det gjennom kostholdet ditt.

Dette næringsstoffet har en spesifikk rolle i mer enn 300 enzymer fordi det deltar i alle biokjemiske reaksjoner i menneskekroppen. Dermed påvirker våre sinkverdier vår vekst, utvikling, nevrologiske atferd og immunsystemet vårt direkte.

Hvilken rolle er det sink spiller i menneskekroppen?

Både sink, kobber og selen er involvert i prosesser som er nødvendige for utviklingen vår. Faktisk er dette elementet til stede i alle kroppens organer, vev, væsker og sekreter.

Dens katalytiske funksjoner øker hastigheten på kjemiske reaksjoner og oppfyller strukturelle og regulatoriske roller. Ifølge El Zinc: Oligoelemento Esencial, har dette mineralet en modulerende effekt på nervecellekommunikasjon.

Funksjonene til sink i kroppen er mange og spenner fra å regulere smak til å opprettholde blodtrykket.
Funksjonene til sink i kroppen er mange og spenner fra å regulere smakssansen vår til å opprettholde blodtrykket.

Ikke gå glipp av: Oppdag egenskapene og fordelene med sink

Hvor mye sink trenger du?

Generelt er 83 % av sink vi har i kroppen i cellene som utgjør muskler og bein. Det finnes ingen måte å kompensere for næringsmangel på fordi det ikke finnes et spesifikt sted å lagre dette næringsstoffet på.

Ifølge forskjellige studier avhenger faktisk den daglige mengden sink man trenger av ens alder. Denne verdien ligger på mellom 8 og 11 milligram om dagen for henholdsvis kvinner og menn, når det gjelder voksne. Videre øker behovene til 13 milligram per dag ved graviditet og amming.

I tillegg trenger spedbarn som mates med flaske mer sink, på grunn av at det er en lavere biotilgjengelighet av dette mineralet i morsmelkerstatninger.

Kilder til sink

Heldigvis finnes dette næringsstoffet i forskjellige matvarer, men innholdet varierer akkurat som med andre elementer. Matvarene vi hovedsakelig får sink fra er:

  • Sjømat, spesielt skalldyr (østers og krepsdyr)
  • Kjøtt, særlig organer og muskler hos storfe, griser, fjærfe og fisk
  • Meieriprodukter og egg
  • Plantebaserte matvarer som fullkorn, belgfrukter, nøtter og frø

Dette mineralet er bundet til proteiner og nukleinsyrer, så dets biotilgjengelighet vil bli betinget av det. Dermed absorberes mindre sink fra planter på grunn av tilstedeværelsen av fytinsyre – et stoff som danner uoppløselige komplekser som hindrer tarmabsorpsjonen.

Vi anbefaler: Syv matvarer med høyt sink-innhold

Hva skjer hvis du ikke får i deg nok sink?

Det er sjeldent at man opplever sinkmangel fordi dette næringsstoffet er til stede i mange matvarer. Det betyr imidlertid ikke at det ikke kan skje. Faktisk, ifølge data fra National Institute of Health, forårsaker for lave nivåer av det endringer i alle de reaksjonene det har som oppgave å bidra til. Dermed kan det påvirke:

  • Barn og spedbarns utvikling
  • Riktig seksuell utvikling hos ungdommer og forsinke den, samt føre til mannlig impotens
  • Hårtap og skader i øyne og huden
  • Appetitten og føre til diaré og vekttap
  • Smaksans og konsentrasjonsnivå
  • Immunfunksjonen
Bok med sink og matvarer
Du kan finne sink i de fleste matvarer, og sinkmangel, selv om det er sjeldent, fører til forskjellige slags lidelser.

Ting å huske på med tanke på rollen sink spiller i kroppen vår

Som du kan se, har dette mineralet forskjellige handlinger i kroppen, og inntaket må være tilstrekkelig i alle livsfaser. Derfor bør du ta kontakt med en ernæringsekspert som kan hjelpe deg med å oppfylle dine daglige behov.

Til slutt er det greit å være klar over at spekteret av prosesser som avhenger av våre sinknivåer er bredt og spenner fra å forbedre smakssansen vår til aktiviteten til immunforsvaret vårt. Et godt balansert kosthold bør være nok til å oppfylle dine daglige behov.

  • López de Romaña, D., Castillo, C., & Diazgranados, D. (2010). El zinc en la salud humana-1. Revista chilena de nutrición37(2), 234-239.
  • Rubio, C., González Weller, D., Martín-Izquierdo, R. E., Revert, C., Rodríguez, I., & Hardisson, A. (2007). El zinc: oligoelemento esencial. Nutrición Hospitalaria22(1), 101-107.
  • Datos sobre el zinc. National Institute of Heatlh. Disponible en https://ods.od.nih.gov/pdf/factsheets/Zinc-DatosEnEspanol.pdf
  • Torres Acosta, R., & Bahr Valcarcel, P. (2004). El zinc: la chispa de la vida. Revista cubana de pediatría76(4), 0-0.
  • de Burguera, Oscar Alarcón Marcela, et al. “Valoración de niveles séricos y óseos de calcio, cobre, estroncio, hierro, magnesio y zinc en pacientes con osteoporosis.” Vitae: Academia Biomédica Digital 23 (2005): 5.
  • Llavero-Valero, M., and M. Currás Freixes. “Protocolo diagnóstico y terapéutico de las alteraciones del magnesio y el zinc.” Medicine-Programa de Formación Médica Continuada Acreditado 13.14 (2020): 816-818.
  • Jiménez, Rafael, Mayder Martínez, and Ronoel Peñalver. “Efecto del zinc sobre el crecimiento y desarrollo del niño con bajo peso al nacer.” Colomb Med 38.1 (2007): 6-13.
  • King, Janet C., David M. Shames, and Leslie R. Woodhouse. “Zinc homeostasis in humans.” The Journal of nutrition 130.5 (2000): 1360S-1366S.