Gelatina de Pata: Opprinnelse, egenskaper og tilberedning

Gelatina de pata er en colombiansk søtsak med flere helsemessige fordeler. Vi vil liste opp hva de er og fortelle deg hvordan du lager det i denne artikkelen!
Gelatina de Pata: Opprinnelse, egenskaper og tilberedning
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 03 november, 2022

Gelatina de pata er en typisk hjemmelaget søtsak fra latinamerikanske land. Det er tradisjonelt fra Colombia, nærmere bestemt fra kommunen «Andalucía», et område som til og med har blitt kalt «hovedstaden til gelatin» eller «søtsakens land».

Selv om Gelatina de pata begynte som en håndlaget søtsak, har den blitt produsert i en liten industri siden det tjuende århundre. I land som Venezuela er det kjent som aliados eller templones. I tillegg har oppskriften hatt noen variasjoner, for eksempel erstatning av sukker med panela eller bruk av fargestoffer.

Så, hva er egenskapene og fordelene med denne unike desserten? La oss ta en titt!

Kjennetegn ved Gelatina de pata

Gelatina de pata, eller bengelatin, er laget med kollagenet ekstrahert fra bak- eller forbenet til en ku. I følge den colombianske foreningen for matvitenskap og teknologi ble den opprettet i 1917 i Andalucía i Valle del Cauca, Colombia. På 1940-tallet ble produksjonen styrket, og den ble snart den viktigste økonomiske kilden til regionen.

Men hva er egentlig bengelatin? En artikkel fra Mexican Society of Science and Technology of Surfaces and Materials forklarer at dette er et stort, hardt og sterkt protein som støtter strukturene i kroppen og cellene.

Det er med andre ord som et slags biologisk sement. Det finnes i hud, leddbånd, sener og bein hos pattedyr. Eksperter vet at det er et protein som er rikt på aminosyrer som er essensielle for kroppen.

Dette kollagenet kan ekstraheres med varmt vann til det brytes ned til mindre, enklere proteiner. Når det avkjøles, koagulerer disse proteinene og danner bengelatin.

Dette kan brukes til å lage en unik søtsak, som har følgende egenskaper:

  • Langstrakt form
  • Myk og svampete konsistens
  • En farge som varierer etter type
  • En subtil honningaktig aroma

For å tilberede det kreves bifflår, sukker, panela, maisstivelse og vann. Det er noen variasjoner i ingrediensene, for eksempel tilsetning av fruktessenser, fargestoffer eller sukker. Den kommer i pulver, bokser, kopper og poser.

Karakteristiske egenskaper de la gelatina de pata
Gelatina de pata gelé er preget av sin myke tekstur og sin spesielle søte smak. Det kan være hvitt, svart eller farget.

Ernæringsmessige egenskaper

I en studie på makronæringsstoffene til Gelatina de pata gelatin, skiller karbohydrater seg ut, siden sukker eller panela er tilsatt. I mellomtiden er protein representert av kollagen. Denne desserten inneholder ikke animalsk fett, siden dette fjernes under utarbeidelsen.

Nedenfor vil vi presentere en rekke næringsverdier per 100 gram bengelatin:

  • Vann : 3,01 – 4,18 gram
  • Karbohydrater: 84,27 – 88,57 gram
  • Protein: 7,76 – 13,19 gram
  • Totalt mineraler: 0,40-0,76 gram

Fordelene med Gelatina de pata

Fordelene denne søte godbiten kan tilby, avhenger av kollagenet som finnes i sluttproduktet. Dette proteinet er en del av arkitekturen og plastisiteten til mange vev, som arterier, lunger, lever og hud, der det utfører viktige funksjoner.

La oss ta en nærmere titt.

1. Gelatin styrker håret, huden og neglene

Tidsskriftet Hospital Nutrition bemerker at regelmessig inntak av kollagen bidrar til å redusere tegn på aldring, som fine linjer, rynker, tørrhet og slapp hud. Noen spesialister fremhever også at kollagenfibre kan reparere hud skadet av UV-stråler i en musemodellgruppe.

Farmasøyt M. Teresa Martín påpeker at håret og neglene våre er generelle helseindikatorer. Begge er i konstant regenerering; derfor krever de tilstrekkelig næring, inkludert kollagen. Beingelatin er en kilde til type I kollagen, som er nødvendig for å stimulere fornyelsen av nye celler.

2. Det styrker bein og ledd

En studie konkluderte med at hyppig inntak av kollagen kan bidra til å redusere smerte og stivhet forårsaket av ledd- og beinbetennelse. En relatert rapport bekrefter dette. I sistnevnte gjennomgang fant de ut at kollagen var nyttig som supplement til behandlingen av leddlidelser og slitasjegikt.

Ifølge en publikasjon i Journal of Agricultural and Food Chemistry ser det ut til at gelatininntak bidrar til kollagenproduksjonen. Spesielt kollageninnholdet er nyttig for å reparere ledd som er betent eller skadet av alder eller andre skader. Kollagen inneholder også lysin, en aminosyre som hjelper til med å absorbere kalsium og holde beinene sterke.

Du kan finne denne artikkelen interessant: Kalvestek med parmesan: En enkel oppskrift

3. Gelatin kan forbedre vår fordøyelse og tarmfunksjon

Gelatinforbruk kan bidra til å kontrollere noen alvorlige inflammatoriske tarmsykdommer, ifølge en gruppe forskere. Denne effekten er sterkere når kollagenet binder seg til visse fenoler, noe som øker dens anti-inflammatoriske effekter.

Studien slår også fast at aminosyren lysin som er tilstede i gelatin opprettholder syrenivået i magen, letter funksjonen til enzymer og reparerer vevet i slimhinnen. Faktisk kan noen matreaksjoner relatert til lekk tarm forbedres med gelatinforbruk.

4. Det kan inkluderes i vekttapsdietter

Kroppsvektskontroll krever mange faktorer. Funn tyder på at et proteinrikt kosthold spiller en viktig rolle i vektkontroll og økt metthetsfølelse.

Sukkerfri gelatin er foreslått som en del av en diett med lavt karbohydrat og høyt proteininnhold fordi det hjelper til med sunt vekttap.

5. Det kan forbedre vår mentale helse

En artikkel indikerer at gelatin inneholder en aminosyre kalt glycin, som kan forbedre hjernens hukommelse og konsentrasjon. En annen studie støtter denne informasjonen. Glycin brukes til å behandle noen psykiske lidelser, som bipolar lidelse, tvangslidelse, schizofreni og depresjon.

På den annen side fant en publikasjon i Journal of Pharmacological Sciences at å ta en dose på tre gram glycin per dag, eller 7 til 14 gram gelatin før sengetid, kan forbedre søvnen og dermed den kognitive helsen.

6. Det fremmer hjertehelsen

En gruppe medisinske spesialister påpeker at glycin og prolin forhindrer oppbygging av LDL eller dårlig kolesterol, som gjør arterier hardere og tetter dem. Det bidrar også til å øke sirkulasjonen og forbedre kroppens evne til å bruke nitrogenoksid, en forbindelse som senker blodtrykket.

Gelatin inneholder begge aminosyrene, og selv om det ikke er noen direkte studier som forbinder forbruket med kardiovaskulær helse, kan det betraktes som blant ingrediensene som holder hjertet sunt.

Salud cardíaca
Som en del av et sunt og variert kosthold gir bengelatin næringsstoffer som er bra for hjertehelsen.

Typer av gelatina de pata

Magasinet La Alimentación Latinoamericana beskriver to typer beingelatin. Begge er naturlige, har søt smak, og er rike på kalsium og lette å fordøye.

Hvit Gelatina de pata

Hvit gelatin er langstrakt, svampaktig og myk i teksturen. Den har også en lett honningduggaroma, og dens lysebrune farge skyldes bruken av panela kombinert med sukker. Denne gelatinen kommer fra det første filtratet etter den lange kokingen av biffbenet.

  • For å lage det konsentreres kollagenet gjennom koking og blandes til det når det riktige punktet.
  • Deretter tilsettes maisstivelse, og den rulles.
  • Den støpes deretter ved romtemperatur og kuttes i små strimler før den pakkes.

Svart Gelatina de pata

Denne typen gelatin selges i blokker. Fargen skyldes bruken av panela-honning som søtningsmiddel.

  • Spesielt er det hentet fra den andre filtreringen av vannet som brukes til å tilberede biffbenet.
  • Deretter kokes den igjen, og panelaen tilsettes til den når riktig punkt.
  • Etterpå blir den drysset med maisstivelse, varmstøpt og pakket.

Den er seig, mørkebrun i fargen og har en sterk lukt av honningdugg.

Dette er de to vanligste variantene. Noen fabrikker lager imidlertid beingelatin med andre presentasjoner enn de tradisjonelle. For eksempel kan de bruke forskjellige smaker og farger for å gi mer allsidighet til produktet.

En enkel oppskrift for å lage hvit Gelatina de pata

Her er en enkel oppskrift for deg å tilberede Gelatina de pata med de originale ingrediensene.

Ingredienser

  • Biffbein
  • Brødsmuler
  • Sukker
  • Maisstivelse
  • Vann

Fremgangsmåte

  1. Vask og rens biffbenet veldig godt, fjern håret og hoven.
  2. Kok med nok vann i fem timer eller til den er tilstrekkelig mør.
  3. La det avkjøles. Fjern deretter de store og små beinene og det størknede fettet.
  4. Sil og kok opp den filtrerte buljongen mens du tilsetter knust panela og sukker etter smak.
  5. Visp hele tiden til det tykner og skifter farge.
  6. La den avkjøles litt før du heller den over i et brett.
  7. Dryss den deretter med maisstivelse, rull den forsiktig sammen, form den og kutt.

Nyt en deilig hjemmelaget søtsak! Men vit at hvis du har vanskelig for å få tak i et bifflegg, så bruk kommersielt tilgjengelig pulverisert gelatin. Du kan også bruke en smak og farge etter eget valg.

Hvorfor spise Gelatina de pata?

Beingelatin er et godteri som er laget med kollagen fra biprodukter fra biff, som for- og bakføtter. På grunn av dette har det blitt tilskrevet visse fordeler for hår, hud og negler. Det antas til og med å bidra til å forhindre for tidlig aldring og visse sykdommer.

Uansett type, regnes den som en tradisjonell gelatinøs aromatisk søtsak som er veldig populær i Columbia og andre deler av Sør-Amerika. For å redusere sukkeret du tilsetter når du lager det, kan du bruke kunstige søtningsmidler som ikke inneholder kalorier.

Det kan interessere deg ...
Fem grunner til å inkludere gelatin i kostholdet ditt
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Fem grunner til å inkludere gelatin i kostholdet ditt

Proteininnholdet i gelatin kan øke energinivået ditt og forbedre ytelsen din. Lær mer om fordelene med å inkludere gelatin i kostholdet ditt!



  • DOMÍNGUEZ, V., ORTIZ, T.A., TRUJILLO, O.E. Y RAMÍREZ-NAVAS, J.S. Preferencia y aceptación de Gelatina de Pata de Res. Alimentos Hoy, Abr, 2013, vol. 22, no. 1, p. 63-70.
  • Gómez-Lizárraga K, Piña-Barba C., Rodríguez-Fuentes N. Obtención y caracterización de colágena tipo I a partir de tendón bovino. Superficies y Vacío 24(4) 137-140, diciembre de 2011.
  • Gerhard Meisenberg & William H. Simmons. Principios de bioquímica médica. 4 edition. Fecha de publicación : 03/2018. Disponible en: https://tienda.elsevier.es/principios-de-bioquimica-medica-9788491132974.html
  • Senabre Gallego José Miguel, Salas Heredia Esteban, Santos Soler Gregorio, Rosas José. RÉPLICA: An oveview of the beneficial effects of hydrolysed collagen intake on joint and bone health and on skin ageing. Nutr. Hosp.  [Internet]. 2016  Feb [citado  2021  Nov  10] ;  33( 1 ): 193-194. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-16112016000100035&lng=es.  https://dx.doi.org/10.20960/nh.36.
  • u Hou, Bafang Li, Xue Zhao, Yongliang Zhuang, Guoyan Ren, Mingyan Yan, Yangpeng Cai, Xiukun Zhang, Li Chen, The effect of pacific cod (Gadus macrocephalus) skin gelatin polypeptides on UV radiation-induced skin photoaging in ICR mice, Food Chemistry, Volume 115, Issue 3, 2009, Pages 945-950, ISSN 0308-8146, https://doi.org/10.1016/j.foodchem.2009.01.015.
  • Figueres Juher, Teresa; Basés Pérez, Esther Revisión de los efectos beneficiosos de la ingesta de colágeno hidrolizado sobre la salud osteoarticular y el envejecimiento dérmico Nutrición Hospitalaria, vol. 32, núm. 1, 2015, pp. 62-66
  • M Teresa Martín-Aragón. Nutrición y salud de la piel y el cabello. Consejo farmacéutico. Farmacia Profesional. 2009, Vol. 23. Núm. 1. páginas 58-63.
  • Schauss, A.G., Stenehjem, J., Park, J., Endres, J.R., & Clewell, A.E. Effect of the novel low molecular weight hydrolyzed chicken sternal cartilage extract, BioCell Collagen, on improving osteoarthritis-related symptoms: a randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Journal of agricultural and food chemistry, 2012, 60 16, 4096-101.
  • Bello, A.E., & Oesser, S. (2006). Collagen hydrolysate for the treatment of osteoarthritis and other joint disorders: a review of the literature. Current Medical Research and Opinion, 22, 2221 – 2232.
  • Frasca G, Cardile V, Puglia C, Bonina C, Bonina F. Gelatin tannate reduces the proinflammatory effects of lipopolysaccharide in human intestinal epithelial cells. Clin Exp Gastroenterol. 2012;5:61-67. doi:10.2147/CEG.S28792
  • Harvey Anderson, Shannon E. Moore, Dietary Proteins in the Regulation of Food Intake and Body Weight in Humans, The Journal of Nutrition, Volume 134, Issue 4, April 2004, Pages 974S–979S, https://doi.org/10.1093/jn/134.4.974S
  • File, S.E., Fluck, E., & Fernandes, C. (1999). Beneficial effects of glycine (bioglycin) on memory and attention in young and middle-aged adults. Journal of clinical psychopharmacology, 19 6, 506-12 .
  • Lakhan, S.E., Vieira, K.F. Nutritional therapies for mental disorders. Nutr J 7, 2 (2008). https://doi.org/10.1186/1475-2891-7-2
  • Makoto Bannai, Nobuhiro Kawai, New Therapeutic Strategy for Amino Acid Medicine: Glycine Improves the Quality of Sleep, Journal of Pharmacological Sciences, Volume 118, Issue 2, 2012, Pages 145-148, ISSN 1347-8613, https://doi.org/10.1254/jphs.11R04FM.
  • Ding Y, Svingen GF, Pedersen ER, et al. Plasma Glycine and Risk of Acute Myocardial Infarction in Patients With Suspected Stable Angina Pectoris. J Am Heart Assoc. 2015;5(1):e002621. Published 2015 Dec 31. doi:10.1161/JAHA.115.002621
  • Iwai, K., Hasegawa, T., Taguchi, Y., Morimatsu, F., Sato, K., Nakamura, Y., Higashi, A., Kido, Y., Nakabo, Y., & Ohtsuki, K. (2005). Identification of food-derived collagen peptides in human blood after oral ingestion of gelatin hydrolysates. Journal of agricultural and food chemistry, 53 16, 6531-6 .

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.