Helmelk og lettmelk: Hvilken er best?

november 23, 2019
Den største forskjellen mellom helmelk og lettmelk, er at lettmelk inneholder mindre fett, som navnet tilsier. Derfor har det færre kalorier enn helmelk.

Vil du vite hva nye studier sier om helsefordelene til helmelk og lettmelk? Hvis dette er tilfellet, burde du lese videre.

Et av de første tiltakene de fleste tar i begynnelsen av en diett når de prøver å gå ned i vekt, er å bytte ut helmelken med lettmelk. Logikken bak dette er at et lavere inntak av kalorier fra fett vil lede til vekttap.

På den andre siden velger noen å drikke lettmelk simpelthen fordi de liker smaken. De synes at helmelk er for fett og tungt.

Uansett hva årsaken er, er det viktig å analysere matvarene som er en del av vårt daglige kosthold. Det er viktig å bestemme om lettmelken er det beste alternativet.

Helmelk og lettmelk?

Den største forskjellen mellom disse melketypene er at lettmelk inneholder en lavere fettprosent, som navnet tilsier. Derfor har den færre kalorier.

Når du imidlertid fjerner melkefett fra kostholdet ditt, fjerner du også de fettløselige vitaminene A, D og E. Uansett er noen melketyper i disse dager beriket med alle slags vitaminer og mineraler.

Men hvilken versjon er mest næringsrik?

Les også: Lær å lage en melk- og gelatinmaske for å fjerne hudormer

Prosessen med å skumme melk kan også fjerne vitaminer og kalsium, noe som reduserer næringsverdien til melka.

Som vi nevnte tidligere, ligger den største forskjellen i fettprosenten i melken, som påvirker både kaloriinnholdet og smaken.

Ikke bare det, men når den mister fettprosenten, mister lettmelken også fettløselige vitaminer som er egenskaper ved melken. Dette inkluderer vitamin A og vitamin D, også kjent som kalsiferol. I tillegg blir en liten mengde vitamin E, eller tokoferol, tapt under skummingen.

Ifølge professor Sergio Casalmiglia, en professor ved Universitetet i Barcelona, mister mennesker en del av evnen til å ta opp kalsium når de mister disse vitaminene. Dette er fordi fordøyelsessystemet vårt samler det bedre ved tilstedeværelsen av fett og melkevitaminer.

Mange steder er det slik at bearbeidet lettmelk ikke er så annerledes når det kommer til fettløselige vitaminer og mengden kalsium det inneholder fordi det har blitt tilsatt vitamin A, D og E. Men om du kan absorbere dem opp i kroppen er en annen sak. 

Disse vitaminene er ikke nødvendigvis syntetiske, men de kommer ikke fra det utvunnede fettet heller. Derfor kan begge melketypene være like når det kommer til vitaminer og mineralinnhold nå for tiden, men én av dem har færre kalorier. 

Hva tyder studier på?

En undersøkelse fra 2017 publisert av The American Journal of Nutrition, hevder at inntaket av ost og yoghurt laget på helmelk ikke leder til vektøkning. Motsetningsvis kan det faktisk bidra til å forebygge det.

Det samme gjelder for diabetes. Det finnes fordeler som, ifølge studien, forbrukere av produkter med lavere fettinnhold ikke kan få.

En annen undersøkelse konkluderer med at å drikke helmelk kan forebygge diabetes. Gjennom denne forskningen har de analysert 3 000 menneskelige blodprøver over 15 år. De fant ut at mennesker som drikker helmelk hadde 46% mindre sannsynlighet for å utvikle denne sykdommen.

Videre fant en forsker fra University of Harvard, Mohammad Yakoob, ikke noen tilknytning mellom inntaket av helmelk og fedme eller diabetes i en metaanalyse han utførte på medisinske journaler i USA. Motsetningsvis tyder funnet hans på at forbrukere av helmelk faktisk er mer beskyttet mot dette.

Les også: Sunn, fet mat som du kan spise når som helst

Helmelk og lettmelk: Studier av barn

Burde barnet få helmelk eller lettmelk?
Undersøkelser assosierer ikke lettmelk med en lavere vekt hos barn.

En undersøkelse publisert i 2016 analyserte kostholdet til 2 700 barn i alderen 2 til 6 år. Resultatene viste at barn som drikker helmelk har en lavere kroppsmasse.

Dr. Dariush Mozaffarian sier at: «Jeg tror disse resultatene indikerer at vi trenger å endre politikken som anbefaler melkeprodukter med lav fettprosent. Bevisene viser at de som har et kosthold med helmelk er i bedre form enn de som holder seg til et kosthold med lettmelk.» 

Alt i alt håper vi at du har fått noe kunnskap om næringen til helmelk og lettmelk. For nå virker det som om de nevnte studiene har opplyst oss litt mer om saken.

  • Ludwig, D. S., & Willett, W. C. (2013, September). Three daily servings of reduced-fat milk: An evidence-based recommendation? JAMA Pediatrics. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2013.2408
  • Shelley M Vanderhout, Catherine S Birken, Patricia C Parkin, Gerald Lebovic, Yang Chen, Deborah L O’Connor, Jonathon L Maguire, the TARGet Kids! Collaboration; Relation between milk-fat percentage, vitamin D, and BMI z score in early childhood, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 104, Issue 6, 1 December 2016, Pages 1657–1664, https://doi.org/10.3945/ajcn.116.139675.
  • Mohammad Y Yakoob, Peilin Shi, Frank B Hu, Hannia Campos, Kathryn M Rexrode, E John Orav, Walter C Willett, Dariush Mozaffarian; Circulating biomarkers of dairy fat and risk of incident stroke in U.S. men and women in 2 large prospective cohorts, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 100, Issue 6, 1 December 2014, Pages 1437–1447, https://doi.org/10.3945/ajcn.114.083097
  • Tanja Kongerslev Thorning, Hanne Christine Bertram, Jean-Philippe Bonjour, Lisette de Groot, Didier Dupont, Emma Feeney, Richard Ipsen, Jean Michel Lecerf, Alan Mackie, Michelle C McKinley, Marie-Caroline Michalski, Didier Rémond, Ulf Risérus, Sabita S Soedamah-Muthu, Tine Tholstrup, Connie Weaver, Arne Astrup, Ian Givens; Whole dairy matrix or single nutrients in assessment of health effects: current evidence and knowledge gaps, The American Journal of Clinical Nutrition, Volume 105, Issue 5, 1 May 2017, Pages 1033–1045.