Helsefordelene ved å spise bananer

· oktober 6, 2015
Bananer gir oss mye energi i løpet av dagen, men vi burde ikke spise de om kvelden siden vi ikke vil forbruke kaloriene de inneholder.

Velsmakende, næringsrike og mettende: Bananer er en ideell del av kostholdet, men de kan ha uønskede effekter om vi ikke tar de inn på riktig måte. Lær deg hvordan du kan maksimere helsefordelene fra bananer her! I denne artikkelen forteller vi deg om de mest interessante næringsfaktaene og hvordan du kan bruke de for å gå ned i vekt i stedet for opp.

Næringsinnhold

En banan som veier 100 gram inneholder rundt 100 kalorier, 1 gram protein, 25 gram karbohydrater og mindre enn 30 milliliter fett. Bananer gir også kroppen rundt 3 gram fiber, vitamin B6 og C, folsyre, magnesium og kalium.

banan1

Bananer er rike på stivelse

Selv om bananer er sett på som en sunn frukt, så tilsier næringsinnholdet at de bør sees på linje med stivelsesrike matvarer som poteter, frokostblandinger, mel og peanøtter. Denne kunnskapen vil hjelpe deg innføre bananer i kostholdet sammen med andre typer mat som gjør at du drar nytte av næringsinnholdet på den beste måten.

Når på dagen burde du spise bananer?

Stivelse gir kroppen energi, men er også kjent for å fordøyes sakte. Stivelsesholdige matvarer er derfor ikke anbefalt etter middag eller sent på dagen, siden de forårsaker vektoppgang i stedet for vekttap. Alt du spiser på kvelden eller natten burde være lett fordøyelig.

Til frokost er stivelse et godt tillegg, siden de gir deg energi som varer utover dagen.

Det er to ideelle tider på dagen du burde spise bananer: Formiddag og tidlig ettermiddag. Når du kjenner blodsukkeret dypper og du er småsulten burde du gripe etter en banan i stedet for kaker eller kjeks. Bananer vil holde deg mett uten det høye sukkerinnholdet i andre snacks og hvem kan motstå en velsmakende, kjølig og lett transporterbar frukt?

Vi anbefaler også at du holder bananinntaket på én per dag, siden de har slik en kompleks næringsstruktur.

Bananens helsefordeler

En banan per dag hjelper deg å dra fordelene av disse helseeffektene:

  • Reduserer kolesterolet
  • Regulerer fordøyelsen
  • Reduserer muskelkramper
  • Gir deg rask energi, noe som er perfekt for de unge og aktive, de med lavt energinivå eller fibromyalgi.
  • Hjelper nervesystemet, og demper angst og irritabilitet
  • Behandler anemi naturlig
  • Demper blodtrykket
  • Reduserer risikoen for slag
  • Er naturlig syrenøytraliserende
  • Demper kvalme og oppkast under svangerskap
  • Hjelper mot munnsår
  • Reduserer kramper og smerter under menstruasjon
  • Hjelper deg å motstå tobakk
  • For gravide er ikke bananer kun hjelpsomt mot kvalme, men de regulerer også fordøyelsen, gir energi uten vektoppgang og er en kilde til folsyre.

Hvordan spise bananer

Det er kun fantasien og mengden modne bananer du har tilgjengelig som setter grenser for hvordan du tilfører bananer til kostholdet ditt. Grønne bananer er uheldige for fordøyelsen. Prøv noen av de følgende tipsene:

  • Bruk i shakes for en kremet, søt smak. Hvis du ønsker å gjemme de sunne, men mindre smakfulle, fruktene og grønnsakene, så er bananer fint å kombinere med.
  • Lag bananiskrem ved å skrelle overmodne bananer og putte de i fryseren. Når de er frosset blander du med naturlig yoghurt. Du kan spise denne iskremen med en gang eller legge den i fryseren for å nyte senere. Du kan legge til sjokolade eller annet du vanligvis spiser med iskrem.
iskrem

  • Bruk i stedet for sukker som søtning og fuktighet til småkaker eller andre bakevarer.
  • Bak bananer i ovnen med kanel for å nyte et raskt mellommåltid.
  • Lag ditt eget sjokoladepålegg ved å mose modne bananer med en gaffel og blande sammen med kakaopulver. Et sunt pålegg som ikke inneholder laktose, sukker eller mel.