Hva er ulempene med Raw food-dietten?

Vi skal fortelle deg om de viktigste ulempene med raw food-dietten, et alternativ som har blitt populært de siste årene og som er ganske restriktivt. Er det trygt?
Hva er ulempene med Raw food-dietten?

Siste oppdatering: 20 november, 2022

Raw food-dietten kjennetegnes ved kun å tillate inntak av rå mat og har en rekke ulemper for helsen vår. Faktisk er det et veldig restriktivt mønster, noe som ikke er anbefalt av ernæringseksperter.

For å sikre at kroppens ernæringsmessige behov oppfylles, er det ingenting bedre enn et variert kosthold med mange forskjellige matvarer.

Det bør bemerkes at det er viktig å være forsiktig med kjepphester innen ernæring. Mange av praksisene som utføres kan være skadelige for kroppen eller til og med direkte farlige.

Ulempene med raw food-dietten

Først av alt bør det bemerkes at inntak av rå mat kanskje ikke er den mest hensiktsmessige måten å forbedre bruken av næringsstoffene på. Under matlaging myknes fiberen i maten, noe som forbedrer tilgjengeligheten av karbohydrater og mange andre elementer.

Tross alt kan fiber faktisk fungere som et anti-næringsstoff i sin naturlige form. Det har vist seg å ha fordeler for tarmhelsen, men ikke alle fås fra det ukokte inntaket.

På den annen side reduserer kokeprosessen risikoen for tilstedeværelse av farlige mikrober. De fleste mikrober blir drept når de utsettes for høye temperaturer, og hindrer dem i å forårsake sykdommer.

Inntak av visse råstoffer, for eksempel rå egg, kan føre til salmonellose. Denne bakterien forårsaker alvorlige fordøyelsessymptomer. Faktisk advarer en studie publisert i International Journal of Environmental Research and Public Health om dette.

Det er til og med mulig at visse giftstoffer blir inaktivert eller fjernet takket være termiske mekanismer. Vi kan fremheve forbindelser som kardol eller anakardsyre. Det samme gjelder linamarinen som finnes i kassava.

Selv saponinene i visse belgfrukter kan få redusert effekten takket være forbereding av maten. Disse elementene fungerer som beskyttere mot patogener i planter, men er ikke sunne for mennesker, som en studie publisert i Toxicon understreker.

salmonella bakterier
Bakteriene som forårsaker salmonellose finnes i rå mat, for eksempel egg. Den samme risikoen tilskrives andre mikroorganismer, som E. coli.

Er det noen fordeler med raw food-dietten?

Det er ikke bare ulemper med denne dietten, selvfølgelig. Raw food-dietten har også visse positive aspekter, som for eksempel større tilstedeværelse av grønnsaker i kostholdet.

I disse tilfellene unngås vanligvis oljer av dårlig kvalitet for matlagingsprosessene, og oppnår dermed en forbedring i tilstanden til kroppssammensetningen og en lavere energitetthet.

Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: Når er det nødvendig å spise en diett med lavt fiberinnhold?

Det rå veganske kostholdet og det rå altetende kostholdet

Det finnes to forskjellige typer raw food-dietter: Den rå veganske dietten og den rå altetende dietten.

I hovedsak er det to hovedtilnærminger til et rått vegansk kosthold: den ene tillater inntak av matvarer av animalsk opprinnelse, og den andre gjør det ikke. Gitt valget, vil det andre alternativet være mer tilrådelig.

Det er klart at risikoen for et ernæringsmessig underskudd vil være høyere når det gjelder den rå veganske dietten, men den rå altetende dietten har en høy mikrobiologisk risiko. Det er ikke det mest tilrådelige når det er ment å opprettholde en god helsetilstand.

Animalske produkter krever alltid termiske prosesser for å være trygge for konsum.

Tilberedning av kjøtt sikrer deres sikkerhet og forhindrer forurensning og matforgiftning. I tillegg, selv om ingen tegn utvikler seg, kan det gjentatte forbruket av patogene bakterier endre sammensetningen av mikrobiotaen, og dermed påvirke og til og med forhindre fordøyelsen av næringsstoffer.

Når det gjelder det rå veganske kostholdet, bør det bemerkes at risikoen for ernæringsmessig underskudd er høy. På den ene siden vil det ikke være lett å kombinere matvarer for å sikre at proteinbehovet oppfylles. På den annen side finnes mange essensielle næringsstoffer bare i betydelige mengder i matvarer av animalsk opprinnelse (som vitamin B12, DHA og vitamin D).

For å forhindre fysiologiske endringer er det i disse tilfellene best å velge tilskudd, i tillegg til å effektivt utvikle ernæringsmønsteret. Det finnes flere produkter på markedet som kan bidra til å forebygge underskudd. I disse tilfellene er det best å søke hjelp fra en spesialist.

rå mat diett rått kjøtt
Rått kjøtt utgjør en høy biologisk risiko for matforgiftning. De inneholder bakterier som kan forgifte kroppen.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Diabetes type 2: Hva du bør inkludere i kostholdet ditt

Den rå dietten er ikke det beste alternativet

Raw food-dietten har flere ulemper, selv om det tilnærmes fra et altetende synspunkt. Til syvende og sist er alle kostholdsmønstre som er restriktive uegnet i de fleste tilfeller.

I stedet er det best å velge diettplaner som inkluderer alle matvaregrupper og sikrer ulike matlagingsmetoder. Dermed vil bruken av næringsstoffer maksimeres.

Når det gjelder matlaging, må det også tas flere hensyn. Ikke alle matlagingsteknikker er like respektfulle overfor alle matvarer.

Prioritet bør gis til de mindre aggressive tilberedningsmetodene og de som ikke krever store mengder fett. Ellers kan den daglige energitettheten til kostholdet ditt øke, med negative konsekvenser for tilstanden til kroppssammensetningen din.

Det kan interessere deg ...
Når og hvordan starte en eliminasjonsdiett?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Når og hvordan starte en eliminasjonsdiett?

Eliminasjonsdietten brukes til å oppdage matintoleranse og er ikke bærekraftig på mellomlang sikt på grunn av restriksjonen.



  • Gill SK, Rossi M, Bajka B, Whelan K. Dietary fibre in gastrointestinal health and disease. Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2021;18(2):101-116. doi:10.1038/s41575-020-00375-4
  • Keerthirathne TP, Ross K, Fallowfield H, Whiley H. Reducing Risk of Salmonellosis through Egg Decontamination Processes. Int J Environ Res Public Health. 2017;14(3):335. Published 2017 Mar 22. doi:10.3390/ijerph14030335
  • Zaynab M, Sharif Y, Abbas S, et al. Saponin toxicity as key player in plant defense against pathogens. Toxicon. 2021;193:21-27. doi:10.1016/j.toxicon.2021.01.009