Diabetes type 2: Hva du bør inkludere i kostholdet ditt

25 august, 2020
Med diabetes type 2 er spising en del av behandlingen. Sammen med fysisk trening og medisiner som er foreskrevet av legen din, er det en av søylene for å oppnå vellykkede resultater innen glykemisk kontroll.
 

Selv om diabetes er en kronisk sykdom, kan du behandle det med et godt kosthold, regelmessig fysisk aktivitet og medisiner. Du bør ikke bare fokusere innsatsen din på medisiner. Så hvilke matvarer bør du inkludere i kostholdet ditt for diabetes type 2?

Som vi allerede vet, er diabetes en tilstand som kan oppstå fordi kroppen angriper seg selv og bukspyttkjertelen mister evnen til å produsere insulin. Det kan også utvikle seg gjennom en upassende livsstil som over tid endrer produksjon og bruk av insulin.

Tatt i betraktning at diabetes kan manifestere seg på forskjellige måter, må vi være tydelige på at type 2 er den vanligste varianten av denne sykdommen og er assosiert med overdreven ansamling av bukfett, overvekt og fysisk inaktivitet.

Kosthold for diabetes type 2

Du må huske at et skikkelig kosthold er en av de grunnleggende pilarene for å behandle denne sykdommen. Du er ikke bare ute etter vekttap, men også glykemisk kontroll og forebygging av fremtidige komplikasjoner.

Ikke glem at en person som utvikler diabetes type 2 opplever endringer i metabolismen av karbohydrater, proteiner og fett.

Som et første tiltak bør du redusere kaloriinntaket for å prøve å normalisere vekten din. I tillegg til dette er det viktig å porsjonere maten din. De fleste anbefaler å spise mellom 4 og 7 måltider om dagen, avhengig av energiforbruket ditt. Det vil si, å spise frokost, lunsj og middag, og tilsette mellommåltider i mellom disse måltidene.

 

Sett en tidsplan

Du bør sette en tidsplan for måltider avhengig av dine behov. Dette vil tillate deg å oppfylle dine kostholdsmål for dagen. Målet med dette er å forhindre at du går lenge uten å spise, og dermed opprettholder normale blodsukkernivåer. Det bidrar også til å forhindre hypoglykemi.

Hos noen mennesker, hvor forstyrrelsen av glukose er veldig komplisert, kan det være nyttig å spise en matbit om kvelden.

Kvinne som spiser om natten.
Det er veldig viktig for diabetikere å ha faste tider for måltidene sine samt unngå å spise på tilfeldige tidspunkt.

Les også denne artikkelen: Papaya: Er du kjent med disse 7 bruksområdene og fordelene?

Å velge karbohydrater

Fokuset ditt bør rettes mot den typen karbohydrater du spiser, med tanke på at de er grunnleggende innen glykemisk kontroll, siden de bestemmer opptil 50% av den glykemiske responsen.

Fullkorn, belgfrukter og knoller anses som de viktigste kildene til karbohydrater i kostholdet. Ikke bare har de et høyt innhold av stivelse, de inneholder også vitaminer, mineraler og fiber. De bør helst ta opp en fjerdedel av tallerkenen din.

Når det gjelder frukt, er den gjeldende anbefalingen å øke forbruket, velge de som har en lav glykemisk indeks, og når det er mulig, spise dem med skallet, siden det er der fiberet holder til.

 

Unngå fall i blodsukkeret

Som vi allerede har nevnt, kan et fall i blodsukkeret oppstå når som helst, så vi anbefaler at du alltid har litt mat tilgjengelig, for eksempel frukt eller godteri. Du bør spise det når du oppdager at du har lavt blodsukker.

Å telle karbohydrater er et ekstremt effektivt verktøy for å forhindre et fall i blodsukkeret, og det må gjøres av en profesjonell.

Matvarer som er inkludert i kostholdet for diabetes type 2

I tillegg til de vi allerede har nevnt, kan du spise:

  • Grønnsaker: De bør ta opp halvparten av tallerkenen din
  • Meieriprodukter: Uten sukker eller med egnede søtstoffer, velg alternativer med lite fett
  • Magert kjøtt, egg og ost
  • Frø, nøtter og oljer
  • Hermetiske produkter: Ikke tilsatt sukker
  • Syltetøy og søtsaker: Med tillatte søtstoffer

Hydrering

Et aspekt du ikke bør glemme er hydrering. Generelt sett lider personer med diabetes av polyuri (en økning i urinmengden), så det er viktig å drikke vann i løpet av dagen.

Du kan også drikke sukkerfrie drinker, infusjoner som te eller kaffe, så lenge de er søtet med tillatte søtstoffer. Noen ganger kan du drikke fruktdrikker hvis du blander dem med vann.

En kvinne som drikker et glass vann.
Hydrering er en betydelig del av kostholdet ditt for diabetes type 2.
 

Du vil kanskje også være interessert i denne artikkelen: Ungdomsdiabetes og dets egenskaper

Hva skal du unngå?

  • Alkohol: Fordi den har en høy hypoglykemisk kraft, spesielt når du ikke spiser mat samtidig.
  • Tobakk: Siden det ikke bare skader alle, men endringer i blodet og blodkarene kan ha langsiktige konsekvenser hos diabetikere.
  • Overskudd av salt: La oss ikke glemme at, som med tobakk, kan overflødig salt øke blodtrykket.

Planlagte måltider er avgjørende ved diabetes type 2

For å oppsummere er planlegging av måltidene dine en av pilarene i behandlingen av diabetes type 2. Uten det er det vanskelig å oppnå metabolsk kontroll, selv når du bruker hypoglykemiske medisiner. I mange tilfeller, sammen med trening, er det det eneste terapeutiske tiltaket.

 
  • Durán Agüero S, Carrasco Piña E, Araya Pérez M. Alimentación y diabetes. Nutrición Hospitalaria. 2012;27(4):1031-6.
  • Moreno C, García MJ, Martinez C. Análisis de situación y adecuación de dietas para disfagia en un hospital provincial. Nutrición Hospitalaria. 2006;21(1):26-31.
  • Ontiveros L. Dieta para la diabetes – hiperglucemia e hipoglucemia [Internet]. Fundación Española del Corazón. [citado 18 de abril de 2020]. Disponible en: https://fundaciondelcorazon.com/nutricion/dieta/1252-dieta-para-la-diabetes.html
  • Factores de riesgo para la diabetes tipo 2 | NIDDK [Internet]. National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases. [citado 18 de abril de 2020]. Disponible en: https://www.niddk.nih.gov/health-information/informacion-de-la-salud/diabetes/informacion-general/factores-riesgo-tipo-2
  • Brajkovich I, Izquierdo M, Nieto R, Cordero M. Tratamiento no farmacológico: aspectos nutricionales, estilo de vida y actividad física. Cirugía bariátrica. Revista Venezolana de Endocrinología y Metabolismo.2012;10:47-57.