Når er det nødvendig å spise en diett med lavt fiberinnhold?

Som hovedregel er det positivt å sikre tilstedeværelse av fiber i kosten. Det finnes imidlertid unntak. Vi forteller deg hva de er, slik at du kan huske på dem.
Når er det nødvendig å spise en diett med lavt fiberinnhold?

Siste oppdatering: 04 august, 2022

I noen situasjoner er det nødvendig å følge en diett med lavt fiberinnhold. Vi snakker om et viktig stoff for å opprettholde korrekt tarmhelse, men til visse tider har det kontraindikasjoner. Midlertidig vil det være nødvendig å begrense inntaket for å håndtere visse helseproblemer som vi vil nevne nedenfor.

I alle fall, før du starter, bør det bemerkes at det ideelle er å sikre et daglig inntak på 25 gram fiber. Med dette fungerer det indre miljøet optimalt, i hvert fall hva tarm- og fordøyelseshelsen angår. Dens bruk forhindrer ikke bare forstoppelse, men er også nøkkelen til absorpsjonen av visse andre næringsstoffer. Så når bør det reduseres?

Bruk en fiberfattig diett hvis dysbiose eksisterer

Det første av scenariene der fiberforbruket bør reduseres, er tarmdysbiose. Det innebærer vanligvis en bakteriell overvekst av mikroorganismer som er patogene, noe som fører til fordøyelsesproblemer.

Tross alt er fiber hovedenergisubstratet for bakteriene som lever i tarmkanalen, men veksten den fremmer er ikke selektiv. Hvis det er en overflod av de som er skadelige for mennesker, vil tilstedeværelsen av dette stoffet i kostholdet være kontraproduktivt.

Det skal imidlertid bemerkes at det finnes flere typer dysbiose. Noen er forårsaket av tap av den generelle tettheten av mikroorganismer. I denne sammenheng vil det ikke være nødvendig å begrense fiberinntaket, men snarere motsatt.

I nesten alle situasjoner av denne typen er det imidlertid tilrådelig å supplere med probiotika. Disse produktene har vist seg å ha svært positive effekter på fordøyelsesfunksjonen, da de gjenoppretter balansen mellom mikroorganismer.

Men før du tyr til en diettstrategi av denne typen, er det alltid tilrådelig å konsultere en ernæringsspesialist. Det kan være nødvendig å utføre en avføringskultur for å finne ut av den nøyaktige årsaken til problemet og for å kunne angripe det effektivt.

Det bør ikke ignoreres at det er mange tarmpatologier med lignende symptomer, så å få en nøyaktig diagnose vil være avgjørende.

kosthold med lavt fiberinnhold for å eliminere bakterier
I de fleste tilfeller av dysbiose i tarmen er det viktig å begrense fiberinntaket. Ellers kan det forverre situasjonen.

Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: Spiser du egentlig nok fiber?

Begrens fiber i tilfeller av inflammatorisk tarmsykdom

Når det er inflammatoriske tarmpatologier, må fiberforbruket også være svært moderat. Denne typen sykdom har vanligvis en autoimmun komponent, og mange aspekter av dens fysiologi er fortsatt ukjente.

Det som er kjent er at undertrykkelsen i mengden av elementer som gluten og fiber kan forbedre behandlingen, siden det fremmer kontroll av symptomatologien. En studie publisert i Journal of Gastroenterology and Hepatology bekrefter dette.

Mye avhenger imidlertid av individuell toleranse. For noen mennesker med slike sykdommer forårsaker fiber oppblåsthet, magesmerter og mye gass, men dette er ikke alltid tilfelle. I andre tilfeller er det godt tolerert, spesielt den løselige typen.

Dette vil avhenge mye av typen spesifikk patologi som har utviklet seg og de genetiske egenskapene til hver person. Også av den farmakologiske behandlingen.

På den annen side er det viktig å understreke at å undertrykke fiberbidraget i en lang periode har negative konsekvenser på mellomlang sikt for helsen. Som vi allerede har nevnt, er dette stoffet hovedenergisubstratet for bakteriene som lever i tarmen.

Dermed, hvis de ikke klarer å reprodusere seg, er det mulig at fordøyelsesprosessene blir negativt betinget, som bevist av forskning publisert i The Journal of Medical Investigation.

Tarmobstruksjon og kosthold med lavt fiberinnhold

Vi bør heller ikke overse situasjoner med tarmobstruksjon. I dette tilfellet står vi vanligvis overfor et mekanisk problem som ikke tillater en korrekt passasje av avføringen gjennom fordøyelseskanalen.

Noen ganger krever det kirurgisk behandling, men det er alltid nødvendig å tilpasse kostholdet. Det er best å sørge for hyppige og små inntak volummessig, med lite fiber.

Det bør huskes at fiber er et ikke-fordøyelig stoff som i stor grad øker volumet av bolusen. Dette er positivt fordi det tillater stimulering av mekanoreseptorene i tarmen og forbedrer peristaltiske bevegelser for å unngå forstoppelse.

Til tross for ovennevnte, i tilfeller av stenose eller mekanisk obstruksjon, kan det være et problem, siden det blir en blokkering. Det vil imidlertid være legen eller ernæringsfysiologen som avgjør hvor mye fiberinntaket skal begrenses.

Generelt er det tilrådelig å justere mønsteret og gjeninnføre stoffet gradvis etter hvert som problemet er løst, for å unngå flere plager. Faktisk er mangelen på fiber i mange dietter mer bekymringsfull enn dens tilstedeværelse i visse patologiske tilfeller.

mat med mye fiber
Hvorvidt man skal begrense fiberinntaket eller ikke, avhenger av hvert enkelt tilfelle. Av den grunn er det tilrådelig å konsultere legen din.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Si farvel til forstoppelse med disse 8 fruktsmoothiene

Hvilke matvarer inneholder fiber?

Vi må fortsatt definere hvilke matvarer som inneholder den høyeste mengden fiber. Ofte er de av vegetabilsk opprinnelse, for eksempel følgende alternativer:

  • Fullkorn
  • Frukt
  • Grønnsaker
  • Belgvekster
  • Nøtter

Selvfølgelig har ikke alle disse produktene det samme forholdet mellom løselig fiber og uløselig fiber. Når det er sagt, noen grønnsaker (som de korsblomstrede) og matvarer som belgfrukter inneholder en type fiber i deres indre som har en stor evne til å gjære i røret.

De forårsaker vanligvis gasser, grunnen til at personer med disposisjon for å lide dette symptomet bør være forsiktige med forbruket, hovedsakelig når de forårsaker smerte og ubehag.

Det er ikke alltid nødvendig å innta mye fiber i kosten

Som du har sett, er det en rekke tilfeller der det vil være positivt å midlertidig redusere forbruket av fiber for å forbedre håndteringen av ulike patologier og forhindre tilhørende komplikasjoner.

Takket være denne strategien vil blant annet gass- og magesmerter reduseres. Selvsagt må diagnosen være riktig og strategien skal alltid overvåkes av en fagperson.

Det kan interessere deg ...
Fiberrike matvarer som kan hjelpe deg ned i vekt
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Fiberrike matvarer som kan hjelpe deg ned i vekt

For noen av oss er dietter vanskelig å følge. Imidlertid er det en strategi som fungerer: Legg små porsjoner med fiberrike matvarer til kostholdet ...



  • Judkins, T. C., Archer, D. L., Kramer, D. C., & Solch, R. J. (2020). Probiotics, Nutrition, and the Small Intestine. Current gastroenterology reports22(1), 2. https://doi.org/10.1007/s11894-019-0740-3
  • Gibson P. R. (2017). Use of the low-FODMAP diet in inflammatory bowel disease. Journal of gastroenterology and hepatology32 Suppl 1, 40–42. https://doi.org/10.1111/jgh.13695
  • Kataoka K. (2016). The intestinal microbiota and its role in human health and disease. The journal of medical investigation : JMI63(1-2), 27–37. https://doi.org/10.2152/jmi.63.27