Hvorfor bør du redusere kalium i kosten din?

Hvis du trenger å redusere mengden kalium i kostholdet ditt, må du kanskje oppsøke en ernæringsfysiolog. Her er et forskudd på hva fagpersonen vil foreslå.
Hvorfor bør du redusere kalium i kosten din?
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 09 august, 2022

Du har kanskje hørt om kalium og dets fordeler for å komme seg etter en bakrus. En tomat- eller gulrotjuice er alternativene mange velger. Men vi hører lite om behovet for å redusere kalium i kosten. Noe som ikke er så lett… da de fleste matvarer inneholder store mengder av det.

Noen sykdommer, som diabetes type 1, kronisk nyreinsuffisiens, endringer i binyrene eller situasjonen med organtransplantasjoner, krever et redusert kaliuminntak. Selv kronisk bruk av antiinflammatoriske legemidler, diuretika eller veldig intens trening krever også at du reduserer inntaket av dette mineralet.

For å redusere det i kosten, er det nødvendig å velge mat som inneholder mindre kalium, men også å bli kjent med de med høyere verdier for å unngå dem. I tillegg er det noen kulinariske teknikker for å trekke ut og fjerne det.

Hvis du er i en situasjon der du trenger hjelp i denne forbindelse, har du funnet den perfekte artikkelen! Så ikke gå glipp av muligheten, og les videre for å lære hvordan du spiser med mindre kalium i kostholdet ditt.

Hva er kalium og hva er dets funksjoner?

National Kidney Foundation forklarer at kalium er et mineral som finnes i et bredt utvalg av matvarer. Av den grunn, hos en sunn person med et godt kosthold, er det vanskelig å lide av underskudd.

Det er også kjent som en elektrolytt, da det bidrar til å lede elektrisitet sammen med natrium, kalsium og magnesium. Det er viktig fordi det bidrar til å opprettholde hjerteslag, nervefunksjon og muskelsammentrekninger. Det fremmer også flyten av næringsstoffer til cellene.

Nyrene deltar i å regulere blodnivået, men når dette organet blir sykt, klarer det ikke å balansere det. Det er derfor ved nyresykdom at det er nødvendig å begrense visse matvarer som kan øke kaliuminnholdet i blodet.

Svært høye konsentrasjoner kan være farlige, og hvis de oppstår kan pasienten føle nummenhet, prikking og svakhet. Tvert imot kan lave nivåer føre til uregelmessig hjerterytme eller til og med hjerteinfarkt.

Hvordan redusere kalium i kostholdet ditt?

Det første du må vite er hvilke matvarer som inneholder de laveste mengdene kalium. Og etter det, hvilke som har høy konsentrasjon og middels nivåer. Noen teknikker når vi lager mat hjelper oss å få i oss mindre.

Kalium finnes i betydelige mengder i frukt og ukokte ferske grønnsaker. Spesielt i svor, spiselige stilker og skall.

National Kidney Foundation sier også at matvarer rik på kalium er de som inneholder mer enn 200 milligram per porsjon. Dette er grunnen til at det er viktig å passe på mengden vi spiser.

Mat med lavt kaliuminnhold

Porsjoner av disse matvarene inneholder mindre enn 150 milligram. En porsjon er 1/2 kopp ferske eller kokte grønnsaker eller frukt. I noen tilfeller kan serveringsstørrelsen for å nå dette beløpet være høyere.

Hvis du spiser mer enn dette, risikerer du å gjøre det til en rett med høyt kalium:

  • Eple: juice eller puré.
  • Røde frukter: kirsebær, blåbær, bjørnebær, bringebær og jordbær.
  • Aprikos og dens hermetiske juice.
  • Druer og deres juice.
  • Frukt-cocktail.
  • Sitrusfrukter: som grapefrukt. Mandariner og appelsiner: en liten bit er tillatt.
  • Pære: fersk er en liten pære tillatt. Hermetisert, anbefales det kun med en halv kopp.
  • Fersken: hvis fersk, en liten en. Men når den er hermetisert, bør en halv kopp inntas, uten saften.
  • Ananas og dens juice.
  • Vannmelon: en kopp gir 150 milligram.
  • Grønnsaker: 1/2 kopp lusern, kål, blomkål, kokte gulrøtter, fersk eller frossen mais, agurk og aubergine er tillatt. Den samme porsjonen med salat, løk, persille, erter, hvit sopp, brønnkarse, gul squash, rabarbra, brønnkarse og vannkastanjer på boks er også tillatt. Med asparges er 6 enheter og 1 stilk selleri tillatt.
  • Annen mat: en halv kopp pasta, ris, bakeprodukter uten fullkorn, kaker og kjeks uten nøtter og sjokolade. 8 desiliter kaffe og 4 desiliter te er tillatt.
Mat lav i kalium.
Generelt er frukt og grønnsaker lave på kalium når de er ferske. Hermetiske versjoner er ikke det.

Matvarer med moderat kaliumverdi

Disse matvarene inneholder mellom 150 og 250 milligram kalium per 1/2 kopp servering. Ulike porsjonsstørrelser tilsvarende disse beløpene er også oppført nedenfor:

  • Belgvekster: en 1/4 kopp servering med kokte erter gir disse mengdene.
  • Grønnsaker: kokt kål, hakket fersk tomat og 45 gram kokt bladbete anbefales.
  • Frukt: 1 middels enhet guava. Druer i porsjoner på 100 gram og halvannen desiliter eplejuice.
  • Nøtter: 20 til 30 grammandler, hasselnøtter, valnøtter, peanøtter og 1/4 kopp fersk kokosnøtt.
  • Solsikkefrø: 1/4 kopp anbefales.
  • Tofu: Som et soyabønnederivat gir 1/2 kopp mindre enn 250 milligram.
  • Ølgjær: 1 ts.

Mat med høyt kaliuminnhold

En 1/2-kopps servering av følgende matvarer inneholder mer enn 250 milligram kalium. I noen tilfeller varierer serveringsstørrelsen:

  • Frukt og fruktjuice: melon, banan, fiken, tørkede plommer, rosiner. 2 friske aprikoser og 5 tørkede halvdeler, 1/2 banan, 5 dadler, 1 medium kiwi, mango, nektarin eller appelsin. 1 middels granateple og 1/2 papaya. Juice inkluderer grapefruktjuice, appelsinjuice, plommejuice og granateplejuice.
  • Grønnsaker: hermetisk tomat, kokt spinat, squash, artisjokk, zucchini, tørkede bønner, kokte rødbeter, kokt brokkoli, rå rosenkål, rutabaga, pastinakk.
  • Andre matvarer: sjokolade, granola, kli, fullkornsblandinger, 1 ss melasse, 30 gram nøtter og frø, salterstatninger, 2 ss peanøttsmør, yoghurt.
  • Kjøtt, melk og meieriprodukter: 1 porsjon med 150 gram kjøtt og 1 glass melk gir til sammen 1000 milligram kalium.

Teknikker for å redusere kalium i mat

Hospital Clínico Universitario de Valladolid etablerer en rekke anbefalinger for å senke kalium i kosten. For å gjøre dette, brukes kulinariske teknikker for å hjelpe til med å trekke ut mineralet fra maten.

Trekking med vann

Kalium, som andre mineraler, er godt oppløselig i vann. Dette betyr at for å trekke det ut av maten, anbefales det å bløtlegge det i rikelig med væske.

For å gjøre dette må matens kontaktflate med vannet økes. Derfor bør den skrelles og kuttes i små terninger.

Bløtleggingstiden bør være over natten, mellom 8 og 12 timer. I tillegg bør vannet skiftes ut 2 eller 3 ganger.

For å lette utvinningen av kalium, så lenge den påfølgende tilberedningen av maten tillater det, kan moderat varmt vann brukes, mellom 40 og 50 grader Celsius (105 til 120 Fahrenheit). Dette letter penetrasjonen i maten og utvinningen av kalium.

Dobbel koking

For å halvere kaliuminnholdet anbefales det å koke maten i rikelig med vann (5 ganger mengden av grønnsaken). Når det koker, bør kokevannet skiftes.

Etter dette, tilsett nytt vann og gjenta prosessen. Når maten er klar, fortsett å kaste ut vannet.

I tillegg er det viktig å ikke bruke kokevannet som basisfond for andre tilberedninger. Dette er vanlig i supper og sauser.

Bløtlegging av grønnsaker.
Bløtlegging reduserer mengden kalium fordi vannet trekker ut mineralet fra maten.

Andre forslag

  • Hvis du bruker hermetiske eller konserverte grønnsaker, bør saften eller saltlaken kastes og deretter skylles de godt med mye vann.
  • Bake-, grill- eller dampmetoder bør heller ikke brukes, siden kalium blir mer konsentrert.
  • Frosne matvarer vil ha mindre kalium enn ferske, fordi iskrystallene som bryter cellene når de tines, gjør at den lettere kan trekkes ut.
  • Unngå fullkornsmat og deres derivater, for eksempel brød eller kjeks, siden kalium er plassert i kli eller skallet som omgir kornet.
  • For krydder, bruk urter eller krydder som erstatning for salt. Noen lavnatriumsalter er faktisk rike på kalium. De er faktisk kaliumkloridsalter.

I matvarer med både lavt kalium og moderat kalium, kan bløtlegging og doble koketeknikker brukes. Dette vil redusere bidraget av mikronæringsstoffet betydelig.

Hvor mye kalium bør inntas?

Mengden kalium som skal inntas per dag bør angis av en helseekspert. For eksempel, i tilfelle av nyresykdom, foreskriver ernæringseksperten den daglige mengden kalium, og ernæringsfysiologen utarbeider planen.

Gjennomsnittsverdiene varierer for forskjellige sykdommer:

  • Kronisk nyresvikt: mellom 1560 og 2730 milligram per dag.
  • Akutt nyresvikt: 1170 til 1950 milligram per dag.
  • Dialyse: 2340 til 3510 milligram per dag.
  • Andre sykdommer: mellom 1000 til 2000 milligram per dag.

Ikke alle bør redusere kalium i kosten

For å redusere mengden kalium i kosten, er det første du må gjøre å gå og oppsøke en ernæringsfysiolog som vil utdype og veilede oss om de ideelle retningslinjene som kreves for grunntilstanden. Om nødvendig, når maten er valgt, kan vi bruke teknikkene for å redusere verdiene av mineralet ytterligere.

Det kan interessere deg ...
4 tegn på kaliummangel
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
4 tegn på kaliummangel

Både kramper og utmattelse kan være klare tegn på kaliummangel. Legg til matvarer som inneholder dette mineralet til kostholdet ditt.