Hvordan bidrar kalium til å senke blodtrykket?

Kalium er et mineral som kroppen bruker for å regulere visse funksjoner. Se hvilken mat som inneholder det og hvordan det påvirker blodtrykket ditt.
Hvordan bidrar kalium til å senke blodtrykket?

Siste oppdatering: 06 april, 2022

Arteriell hypertensjon eller høyt blodtrykk er en alvorlig lidelse som øker risikoen for å skade hjertet, hjernen, nyrene og andre organer. I følge Verdens helseorganisasjon (WHO) lider rundt 1,28 milliarder voksne mellom 30 og 79 år av det. En måte å kontrollere det på er ved å justere inntaket av næringsstoffer som kalium, da eksperter vet at kalium bidrar til å senke blodtrykket.

Eksperter fra American Heart Association sier at kalium kan redusere effekten av natrium, og jo mer du inntar, jo mer natrium vil gå tapt gjennom urinen. Voksne med blodtrykk høyere enn 120/80 millimeter kvikksølv (mm Hg) bør øke inntaket av dette mineralet gjennom maten de spiser.

I denne artikkelen vil vi forklare hvordan kalium bidrar til å senke blodtrykket og hva som er hovedkildene til kalium i mat. Les videre og du vil finne en enkel måte å kontrollere blodtrykket ditt på.

Hva er kalium og hvor får du tak i det?

Kalium finnes i mange matvarer. Det er en type elektrolytt som kroppen trenger for god hjertefunksjon, nyrefunksjon, nerveoverføring og muskelsammentrekning.

Dietter rik på kalium bidrar til å unngå de skadelige effektene av natrium på blodtrykket. Vi finner kalium i røde eller lilla frukter, som druer og bjørnebær; i grønne bladgrønnsaker og sitrusfrukter. Rotgrønnsaker som gulrøtter, rødbeter og selleri gir også tilstrekkelige mengder.

Hvor mye kalium trengs?

Som andre mikronæringsstoffer avhenger mengden kalium som trengs per dag av alder og kjønn. Generelt, for en sunn voksen, anbefaler Spanish Society of Nephrology et inntak på 3500 milligram per dag, som kan øke opp til 4700 milligram.

Minimumskravene varierer fra 1600 til 2000 milligram per dag. Heldigvis er det flere matvarer og naturlige drikker som inneholder det.

Noen druer.
Druer har en betydelig mengde kalium. Deres tilstedeværelse i kostholdet fremmer kardiovaskulær helse.

Hvordan hjelper kalium med å senke blodtrykket?

Folk med hypertensjon har ofte lave nivåer av kalium. Imidlertid er det bevis på at underskuddet har vært avgjørende for å øke blodtrykket.

For bedre å forstå hvordan kalium klarer å kontrollere blodtrykket, må vi fokusere på nyrene og natrium. Når det er for mye natrium i sirkulasjonen er det skadelig. Nyrene har en mekanisme for å skille ut overflødig natrium.

Tilstrekkelige kaliumverdier kan bidra til å senke blodtrykket ved å hjelpe til med å skille ut overflødig natrium i nyrene, i stedet for å beholde det. I tillegg lindrer kalium spenningen som oppstår i veggene i blodårene.

Den positive effekten av kalium på det vaskulære systemet reduserer andre helserisikoer. For eksempel, ved å forbedre funksjonen til blodårene i hjernen, kan det forhindre en cerebrovaskulær ulykke (CVA). Det kan også bidra til å forhindre nyresvikt.

I motsatt tilfelle har noen spesialister vist at et underskudd av kalium gir dårlig funksjon av arteriene. Det er også en økning i oksidativt stress og natrium i cellene.

Dette forverres når det lave kaliumnivået reduserer vasodilatoriske stoffer, som nitrogenoksid. Til slutt, til tross for stimulering av blodtrykksregulerende hormoner, resulterer kaliummangel i hypertensjon.

Anbefalinger for å øke kaliuminntaket

Hypertensive pasienter som øker inntaket av kaliumrike grønnsaker og frukt har vist seg å forbedre tegn på arteriell dysfunksjon, senke blodtrykket og få en gunstig kardiovaskulær prognose.

American Heart Association forklarer også at DASH-spiseplanen for et sunnere hjerte hjelper til med å kontrollere blodtrykket. Denne retningslinjen fokuserer på sunne matkilder som fisk, fjærfe uten skinn, frukt, grønnsaker og meieriprodukter med lite fett.

La oss se på en liste over matvarer som er gode kilder til kalium :

  • Frukt: Bananer, appelsiner, kiwi, meloner, svisker, mango, dadler, druer.
  • Grønnsaker: Avokado, brokkoli, søtpotet, gresskar, potet, squash, tomat, spinat og bladbete.
  • Belgvekster: Tørkede erter og bønner, sorte bønner, linser, kikerter.
  • Meieriprodukter: Skummet melk, skummet yoghurt, magre oster.
  • Magert kjøtt: Fjærkre og fisk.
  • Nøtter og frø: Hasselnøtter, mandler, sesam, pistasjnøtter.
  • Kli og kliprodukter.

På den annen side har følgende matvarer lite kalium:

  • Frukt: Epler, grapefrukt, fersken, pærer, ananas.
  • Grønnsaker: Kål, aubergine, agurk, salat, løk.
  • Andre matvarer: Ris, pasta, brød og dets derivater.

Er det tilrådelig å bruke kaliumtilskudd?

Mange vitamin- og mineraltilskudd inneholder kalium, mens andre kun gir kalium. De kommer i form av kaliumklorid, kaliumfosfat, kaliumaspartat, kaliumbikarbonat og kaliumglukonat.

Det er ennå ikke bevist hvilket kosttilskudd som er best. I tillegg gir de fleste av dem bare små mengder, mindre enn 100 milligram per dose.

Kaliumtilskudd.
Kalium i kosttilskudd har ikke nok bevis til å bli anbefalt for voksne med høyt blodtrykk.

Hvordan vet jeg om jeg får i meg nok kalium?

Noen mennesker er mer sannsynlige enn andre for å få nok kalium i kroppen. Pasienter med inflammatorisk tarmsykdom, de som bruker avføringsmidler og diuretika, eller de som lider av pica-forstyrrelse vil ha problemer med å opprettholde normale nivåer av mineralet.

Den beste måten å sikre et godt kaliuminntak på er å få nok grønnsaker og frukt i kostholdet ditt, samtidig som du reduserer mengden ultrabearbeidet mat og mat med mye salt eller natrium.

En diett basert på sunn, naturlig mat kan bidra til å senke blodtrykket hos de med hypertensjon. Husk også å satse på en bedre livsstil som inkluderer fysisk aktivitet.

This might interest you...
Alt du trenger å vite om høyt blodtrykk
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Alt du trenger å vite om høyt blodtrykk

Å ha høyt blodtrykk kan føre til store problemer hvis det ikke behandles tidlig og holdes under kontroll. Les videre for å finne ut mer!