Hvorfor stress øker appetitten

Mange overspiser når de er stresset. Hovedargumentet er at maten får dem til å føle seg bedre. Vi viser deg hvorfor stress øker appetitten i denne artikkelen.
Hvorfor stress øker appetitten

Siste oppdatering: 21 september, 2021

Stress påvirker en stor prosentandel av befolkningen i dag. For mye arbeid, mye stimuli eller problemer med å balansere familie og arbeidsliv kan føre til stress, og stress øker appetitten.

Evolusjonært er vi vant til å ha spesifikke øyeblikk av stress fordi det er noe som har hjulpet arten vår å overleve. Imidlertid er det en veldig viktig forskjell mellom hvordan vi er skapt og det vi faktisk opplever.

Å leve i en stressende tid er ikke det samme som å leve under stress. Det første er normalt, uventet og forårsaket av miljøet. Det andre, det å leve under stress, er giftig, oppsøkt og noe vi forårsaker selv fordi det har blitt en vane og vi ikke vet hvordan vi skal leve på noen annen måte.

Bernardo Stamateas, Giftige følelser

Fra periodisk stress til kronisk stress

Daglig stress blir kronisk og påvirker helsen din på mange måter:

  • Det gjør hypertensjon og allergi verre.
  • Smerten øker.
  • Det forårsaker angst, søvnløshet eller depresjon.

En av faktorene som er mest påvirket når vi er stresset er appetitt. Noen mennesker kan faktisk ikke spise under stress, og andre kan ikke slutte å spise.

En mann som er engstelig for mat.

Forholdet mellom usunn mat og stress

Mange av oss, når vi er stresset, pleier å spise mer. I tillegg har typen mat som beroliger angsten vår en tendens til ikke å være sunn.

I en studie fra 2006 publisert i tidsskriftet Physiology and Behavior, viste det at mennesker under stress hadde en tendens til å velge usunn, fettrik mat, for eksempel sjokolade, fremfor sunne, fettfattige matvarer, som druer.

Et annet eksperiment av de samme forskerne viste at flere kvinner enn menn økte matinntaket betydelig når de var stresset, spesielt hvis de allerede fulgte en diett for å gå ned i vekt.

Ved mange anledninger reagerer denne typen oppførsel på det vi kjenner som emosjonell sult. Dette er en type sult som får oss til å tvangsspise smakfull mat for å roe irriterende følelser og følelser som stress, tristhet, sinne eller ensomhet.

Hvilke fysiologiske faktorer påvirker økningen i appetitt?

Ifølge en studie publisert i 2007 av tidsskriftet Psychoneuroendocrinology, kan overflødig kortisol få deg til å spise usunn mat. Dette er et av hormonene vi skiller mest ut når vi er stresset.

En annen studie fra 2009 av tidsskriftet Trends in Endocrinology and Metabolism viser hvordan stress får deg til å skille ut glukokortikoider, noe som øker motivasjonen for mat. I tillegg øker det insulinutskillelsen, noe som kan få deg til å spise mer og påvirke fedme.

Så, mat rik på sukker og usunt fett reduserer stressresponsen. Den negative effekten er at det forsterker vanen med å følge et dårlig kosthold. Derfor understreker eksperter viktigheten av å lære teknikker for pasienter, slik at de lærer å identifisere følelsene sine og bytte ut overdreven spising til fordel for noe annet.

Junk food på et fat.

Hva kan vi gjøre for ikke å la stress øke appetitten?

Her er noen tips som kan bidra til å redusere stressindusert matbehov:

  • Lær å lytte til hva kroppen din forteller deg: Det er viktig å vite hvordan man skiller sult fra følelser for å handle deretter.
  • Spis ekte, tilfredsstillende mat: Hvis du spiser nok ekte mat og får i deg nok karbohydrater, proteiner og fett, blir det mye lettere å holde seg til sunn mat.
  • Unngå å ha usunn mat hjemme: Den beste måten å ikke overspise ultraforedlet mat på er å ikke ha tilgang til den.
  • Erstatt usunn mat med sunne snacks: Hvis du føler deg veldig stresset og ikke kan unngå å spise, må du i det minste spise mat som gir kroppen din næring.
  • Erstatt overspising med en annen ting: Tvangsspising kan bli en vane, og vaner kan endres. Så, i stedet for å spise, kan du prøve å gå en tur, ringe en venn eller tilbringe tid med kjæledyr.
  • Analyser hva som skjer: Overdreven handling er fortsatt svaret for å unngå å føle ubehagelige følelser. Å gjenkjenne dem vil bidra til å løse problemet ditt.
  • Gjør plass til følelsene dine: Å føle det du må føle er et annet viktig skritt for å overvinne stresset ditt.
  • Tenk langsiktig: Når vi overspiser, er det lett å bare fokusere på nåtiden. Derfor er det viktig å tenke på konsekvensene av våre handlinger.
  • Vær rasjonell: Når vi er overbelastet, blir vi ofte overveldet av følelser. Av den grunn er det viktig at vi tenker rasjonelt for å regulere oppførselen vår.
  • Øv på å akseptere: Å være permanent stresset setter oss i en situasjon med konstant kamp mellom det som skjer og det vi vil at skal skje. For å løse ethvert problem må du godta situasjonen du er i.

Endelige anbefalinger for å kontrollere appetitten mens du er under stress

Overdreven appetitt, vektøkning og stressfedme er konsekvensene, ikke årsaken. Derfor er det viktig å prøve å spise bedre. Undersøk fremfor alt hva som leder deg til denne typen oppførsel over tid.

Hvis du kan forstå hva som forårsaker ditt kroniske stress, kan du begynne å løse problemet med spisemønstrene dine. Hvis du ikke vet svaret eller ikke vet hvordan du skal håndtere stress, er det beste å be en psykolog om hjelp.

Det kan interessere deg ...
7 symptomer på stress du ikke bør overse
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
7 symptomer på stress du ikke bør overse

Vet du hvilke symptomer på stress du bør se etter? Når du opplever en ekstern tilstand, genererer kroppen en fysiologisk eller psykologisk forsvars...



  • Armero, M. (2019). Aprendiendo a vivir. Uno Editorial.
  • Duhigg, C. (2012). El poder de los hábitos. Editorial Urano.
  • Dallman, M. F. (2010). Stress-induced obesity and the emotional nervous system. Trends in Endocrinology & Metabolism, Vol.21, (3), 159-165. doi: https://doi.org/10.1016/j.tem.2009.10.004
  • Newman, E., O’Connor, D.B. & Conner, M. (2007). Daily hassles and eating behaviour: The role of cortisol reactivity status. Psychoneuroendocrinology, Vol. 32, (2), 125-132. doi: https://doi.org/10.1016/j.psyneuen.2006.11.006
  • Zellner, D.A., Loaiza, S., González, Z., Pita, J., Morales, J., Pecora, D., Wolf, A. (2006). Food selection changes under stress. Physiology & Behavior, Vol. 87, (4), 789-793. doi: https://doi.org/10.1016/j.physbeh.2006.01.01