Ingredienser du ikke bør legge til kaffe

Det er visse ting du ikke bør legge til kaffe, slik at du ikke påvirker dens ernæringsmessige kvalitet. Oppdag dem i denne artikkelen!
Ingredienser du ikke bør legge til kaffe

Siste oppdatering: 11 november, 2021

Kaffe er en følgesvenn som ingen andre. Vi kan nyte det på jobb, med venner eller på en kald vintermorgen. Men akkurat som du ikke bør overdrive med inntak av denne drinken, er det visse ingredienser du ikke bør legge til kaffe.

Vil du vite hvilke og hvorfor?

I denne artikkelen vil vi fortelle deg.

Kaffe: Er det bra eller dårlig for helsen din?

Tomar kafé

Tro det eller ei, noen undersøkelser indikerer at denne drinken er veldig gunstig for helsen. Imidlertidig fastslår andre bevis at det er en fiende for god helse. La oss ta en titt.

På den ene siden ser det ut til at noen studier viser at kaffe har fordeler som:

  • Den har essensielle næringsstoffer som B-vitaminer, kalium, magnesium og fosfor.
  • Kaffe stimulerer hjernens funksjoner.
  • Det øker stoffskiftet.
  • Kaffe kan bidra til å forebygge Alzheimers og Parkinsons sykdom.
  • Det kan bidra til å redusere risikoen for diabetes 2.
  • Kaffe kan bidra til å beskytte leveren.
  • Det reduserer risikoen for depresjon.

På den annen side har andre studier diskutert den negative siden av kaffe :

  • Det kan forårsake angst.
  • Kaffe gjør det vanskelig å sove.
  • Det kan være avhengighetsskapende.

Totalt sett verken det ene eller det andre. Alt avhenger av mengden og hyppighet. Å drikke det med måte kan gi fordelene og redusere risikoen.

Når er det bra å drikke kaffe?

Det forskerne har blitt enige om er de beste og verste tidene å drikke kaffe på.

Til frokost, så snart du står opp, kan det være dårlig for helsen din, fordi det er den tiden vi produserer mer kortisol, som er hormonet som er ansvarlig for å balansere stress og redusere blodsukkernivået.

Når kroppen får koffein veldig tidlig om morgenen, produserer den ikke den nødvendige mengden av dette hormonet. I tillegg blir den og mer tolerant overfor komponentene i drikken og erstatter de naturlige impulsene som kortisol gir.

På den annen side, hvis vi drikker det om natten (en svært hyppig vane om vinteren) kan det forårsake søvnløshet og mareritt.

Derfor anbefales det å drikke kaffe mellom 10 om morgenen og 12.00 og mellom 2 og 5 om ettermiddagen hvis du ikke ønsker å lide av noen negative konsekvenser.

Du kommer definitivt til å like denne artikkelen: 8 sunne matvarer som er populære i 2021

Ingrediensene du aldri bør legge til kaffe

To små kopper kaffe om dagen kan være et godt mål for helsen din. Du må imidlertid også vurdere effekten av de andre ingrediensene som folk vanligvis legger til den.

For å nyte fordelene med kaffe, må du drikke den helt alene, uten noen tilsetningsstoffer. Effektene av kaffe blir alvorlig forfalsket når vi begynner å blande den med andre elementer.

Generelt anbefaler vi at du ikke legger til:

Sukker

Det spiller ingen rolle om det bare er en liten teskje for å fjerne bitterheten fra kaffe. Du bør ikke tilsette noe sukker.

Hvorfor?

Vel, fordi du vil øke energiverdien og også legge til alle de “dårlige” komponentene som sukker har.

Verdens helseorganisasjon anbefaler at vi ikke bør overstige 25 gram av dette søtningsmidlet per dag, som tilsvarer 5 % av energien som trengs i 24 timer.

Ikke bekymre deg for smaken av kaffe. Du blir vant til det, og snart vil du nyte det selv uten sukker!

Men hvis du ikke blir vant til kaffe uten sukker, prøv brunt sukker i stedet. Eller prøv den med en klype kanel, så vil du se hvor deilig den er!

Melk er noe du ikke bør tilsette til kaffen

Når melk tilsettes, mister kaffe sine polyfenoler som fungerer som antioksidanter.

Synderne for dette er det mettede fettet i melken. Studier fra Institutt for kjemi ved University of Quebec, Canada, og University of Zagreb, Kroatia, viser at kaseinet i melk blokkerer antioksidanteffektene av kaffe og te.

Selv om andre forskere mener at bevisene ikke er nok, bør det også vurderes at laktose øker sukkernivået og forårsaker intoleranse hos noen mennesker. Ernæringseksperter sier at selv om skummede og delvis skummede versjoner kan forbedre utsiktene, ville en slik blanding heller ikke være bra.

Andre alternativer til kumelk er vegetabilsk melk som soya og mandelmelk.

Melkepulver

Leche en polvo

Vi har allerede snakket om flytende helmelk, men en annen av de typiske kaffeingrediensene er melkepulver fordi det er lettere å transportere og lagre på kontoret.

Det er imidlertid enda verre enn meieriprodukter i sin naturlige tilstand fordi tilsetningsstoffer som ikke er meieriprodukter, som maissirup og delvis hydrogenerte vegetabilske oljer, brukes til å etterligne den kremete teksturen til melk.

Dette resulterer i tomme kalorier, kunstig fett som samler seg i arteriene og under huden og er knyttet til diabetes, fedme, kolesterol og hjertesykdom.

Alkohol er noe du ikke bør legge til kaffe

For å berolige en forkjølelse (eller et tungt hjerte), legger noen til en skvett whisky, konjakk eller rom til kaffen. Selv om kroppstemperaturen stiger umiddelbart, gir dette ingen interessante næringsstoffer.

WHO slår fast at alkoholinntak er forbundet med mange helseproblemer. Den mest alvorlige er skrumplever og kreft.

Ikke tilsett ekstra smaker til kaffen din

Trenden i det 21. århundre er å gå til en kaffebar og få dem til å lage en blanding av kaffe med andre ingredienser. Vaniljeessens, krem, karamell, sjokolade… hundrevis av andre ting tilsettes folks morgenkaffe.

Selv om disse oppskriftene er deilige, er de også usunne fordi det ikke bare er mye sukker tilsatt kaffen, men også kunstige fargestoffer med mye glukose.

Det kan interessere deg ...

Kaffe og sitron: Er det en god blanding?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Kaffe og sitron: Er det en god blanding?

Kaffe og sitron er to ingredienser med anerkjente egenskaper, men hva med å konsumere dem sammen? Multipliseres virkelig de gunstige effektene? Fin...




Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.