Negativt kroppsbilde og dets virkninger på selvfølelsen

Hvordan du tenker og føler om kroppen din har innflytelse på din personlige og sosiale velvære. Her snakker vi om påvirkningen av et negativt kroppsbilde og hvordan vi kan bekjempe det.
Negativt kroppsbilde og dets virkninger på selvfølelsen

Siste oppdatering: 12 oktober, 2021

Unngår du å se deg i speilet, slik at du ikke trenger å stirre på speilbildet ditt? Føler du deg ukomfortabel i aktiviteter som innebærer å vise kroppen din offentlig, for eksempel svømming på stranden eller i basseng? Er dine seksuelle forhold utilfredsstillende fordi du ikke er fornøyd med kroppsbygningen din? Negativt kroppsbilde kan produsere mye følelsesmessig ubehag.

Hvis dette skjer, kan det påvirke selvfølelsen din og dermed ditt daglige liv; Av denne grunn er det viktig å vite hva kroppsbilde betyr og hvordan du kan endre det.

Kroppsbilde refererer ikke til fysisk utseende, men til måten hver enkelt oppfatter kroppen sin på. Mange i de senere årene, når de ser på fotografier av ungdommen, lurer på hvordan det er mulig at de tenkte på kroppen sin på en negativ måte når de var i god fysisk form: subjektivitet spiller en veldig viktig rolle.

Så hva er negativt kroppsbilde?

En smilende jente mens hun ser seg selv i speilet.
Alle har en mental representasjon av kroppen sin som kan være positivt eller negativt.

Kroppsbilde er den mentale representasjonen en person har av kroppen sin. Det er det interne bildet de har av seg selv på et fysisk nivå og hvordan de tror andre oppfatter dem. Det er først og fremst en subjektiv representasjon som inkluderer tankene, holdningene og følelsene som individet har om kroppen sin.

Når dette kroppsbildet er realistisk og balansert, og lar personen føle seg komfortabel i kroppen sin, kan det sies å være positivt. På den annen side er et negativt kroppsbilde et som er dårlig tilpasset virkeligheten og får personen til å føle seg ubehagelig, engstelig og skamfull over sin fysikk.

Konsekvenser av et negativt kroppsbilde for selvfølelse

Selvfølelse er en persons subjektive vurdering av verdien. Det er verdien du legger på deg selv basert på dine oppfattede egenskaper, og måten du føler deg, oppfører deg og forholder deg til andre avhenger av det.

Av samme grunn er god selvfølelse grunnleggende hvis du vil nyte gode sosiale relasjoner og personlig velvære.

Selvfølelse er nært knyttet til kroppsbilde. Dermed vil en person som oppfatter kroppen sin på en positiv måte ha høyere selvtillit enn noen som har en negativ oppfatning av bildet sitt.

Det er vanskelig å nekte for at fysisk image blir mer og mer viktig i samfunnet, og at folk dømmer både seg selv og andre ut fra det. Personer med et negativt kroppsbilde oppfatter seg selv som utilstrekkelige eller utilstrekkelig i forhold til sosialt aksepterte standarder.

På grunn av alt dette reduseres deres selvfølelse. Dette kan føre til angst, depresjon, spiseforstyrrelser og en rekke andre komplikasjoner.

Symptomer på negativt kroppsbilde

Negativt kroppsbilde: en veldig tynn mann med målebånd.
Å ikke føle seg komfortabel i kroppen din er et symptom på negativt kroppsbilde.

Det er vanligvis lett å identifisere om du har et negativt kroppsbilde fordi du vil legge merke til de ubehagelige følelsene du føler for kroppen din.

Imidlertid gjør sosialt press det stadig mer vanlig at folk føler seg misfornøyde med en del av kroppsbygningen. Disse holdningene har blitt normalisert. Så hvis du vil vite om du lider av et negativt kroppsbilde, kan du tenke på følgende indikatorer:

  • Du føler deg ukomfortabel og flau over kroppen din og ditt fysiske image.
  • Du fokuserer overdrevent på visse defekter eller deler av din anatomi og forstørrer dermed deres betydning for deg.
  • Kanskje du engasjerer deg i tvangsmessig atferd som å gjentatte ganger se på feilene dine, klype deg selv eller veie deg selv.
  • Du unngår å se deg selv i speilet så mye som mulig på grunn av det følelsesmessige ubehaget det genererer.
  • Ditt daglige liv er begrenset av ubehaget du føler for kroppen din. Dette betyr at du unngår å delta i aktiviteter som innebærer å vise kroppen din (for eksempel å gå til stranden eller svømmebassenget). Det betyr også at du føler deg begrenset når det gjelder samhandling med andre mennesker.

Hvilke behandlingsalternativer er tilgjengelige?

Kognitiv atferdsterapi har vist seg å være den mest effektive metoden for behandling av negativt kroppsbilde. Det kan hjelpe deg med å identifisere og endre dysfunksjonelle tanker og den kritiske interne dialogen som opprettholder problemet.

Det kan også være nødvendig å lære avslapningsteknikker for å redusere angstnivået eller arbeide med tidligere erfaringer eller traumer som kan bidra til ditt dårlige selvbilde og lave selvfølelse. Men fremfor alt må du utvikle verktøy for å takle sosialt og medialt press og lære å akseptere kroppen din.

En psykolog kan hjelpe deg med å forbedre selvfølelsen din

Et negativt kroppsbilde kan begrense din evne til å forholde deg til andre, påvirke prestasjonene dine på jobb og påvirke romantiske forhold. I tillegg kan det forårsake høye angstnivåer, depresjon og lav selvfølelse. Så hvis du identifiserer deg med det du har lest her, ikke nøl med å konsultere en profesjonell.

Husk at oppfatning er svært subjektiv. Å akseptere kroppen din er ofte mer relatert til indre psykologiske ressurser enn til ditt faktiske utseende. Dette betyr at du bør prøve å utvikle psykologiske verktøy som lar deg takle sosialt press.

Det kan interessere deg ...
Råd for å tenke uavhengig og forbedre selvtilliten din
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Råd for å tenke uavhengig og forbedre selvtilliten din

Vi bør begynne å tenke uavhengig, på hva som er best for oss og ikke bekymre oss om andres mening. Vi bør være tro mot oss selv og ta egne beslutni...



  • Alleva, J. M., Sheeran, P., Webb, T. L., Martijn, C., & Miles, E. (2015). A meta-analytic review of stand-alone interventions to improve body image. PLoS One10(9), e0139177.
  • Slade, P. D. (1994). What is body image? Behaviour Research and Therapy, 32(5), 497–502. https://doi.org/10.1016/0005-7967(94)90136-8
  • Tiggemann, M. (2011). Sociocultural perspectives on human appearance and body image. In T. F. Cash & L. Smolak (Eds.), Body image: A handbook of science, practice, and prevention (p. 12–19). The Guilford Press.