Ni tegn på lave serotoninnivåer

Lavt serotoninnivå kan forårsake endringer i din mentale helse, som tristhet, depresjon, irritabilitet, søvnproblemer og aggressivitet.
Ni tegn på lave serotoninnivåer

Siste oppdatering: 14 april, 2021

Helseproblemene eller ubehagene dine skyldes ikke alltid en spesifikk sykdom eller tilstand. Det kan imidlertid være fordi du har lave serotoninnivåer.

Dette er fordi nivåene av noen hormoner og nevrotransmittere (som serotonin) i mange tilfeller er ansvarlige for ubehaget du opplever.

Her er noen tegn på at du kan ha lave serotoninnivåer, slik at du vet når det er på tide å gå til legen for en kontroll.

Serotonin er en nevrotransmitter, mest kjent for å være et hormon som balanserer humøret ditt. I tillegg er det også ansvarlig for å:

  • opprettholde kvaliteten på søvnen din
  • regulere kalsiumnivået i beinmassen
  • fremme blodkoagulasjon
  • justere libido og seksuell funksjon
  • regulere av gastrointestinal funksjon
  • være en nevrotransmitter som regulerer intensiteten til signalene som nevroner avgir
  • stimulere den delen av hjernen som fremkaller oppkast når man svelger noe giftig

Tegn på at du har lave serotoninnivåer

Fordi det er involvert i en rekke prosesser i menneskekroppen, er det mange forskjellige symptomer når nivåene er lave.

1. Føle seg engstelig

En kvinne som er engstelig fordi hun har lite serotonin

Personer med lave nivåer av serotonin opplever vanligvis angst, og det kan også være depresjon i noen tilfeller. Videre kan de lave nivåene forårsake:

  • panikkanfall
  • generalisert angst

Disse symptomene lindres vanligvis eller forsvinner når du tar medisiner eller tilpasser kostholdet ditt for å gjenopprette nivåene.

2. Fordøyelsesproblemer

Serotonin er ikke bare forbundet med fordøyelsesprosesser: faktisk finnes 95 % av det i tarmene. Dette er fordi å ha for lite av dette hormonet direkte kan påvirke fordøyelsessystemet, til det punktet at du til og med utvikler irritabel tarmsyndrom. Når du øker nivåene, vil tilstanden din imidlertid bli normal.

Kanskje du er interessert i: Hva er generalisert angstlidelse?

3. Emosjonell overfølsomhet kan være på grunn av lave serotoninnivåer

Som de fleste vet, er dette hormonet direkte forbundet med emosjonell stabilitet. Et lavt nivå kan føre til at du blir mer følsom enn vanlig. Det kan komme til det punktet hvor en kommentar eller blikk føles verre enn det faktisk er.

4. Serotonin og karbohydrater

Et panorama av søppelmat

Kroppen til en person med lave nivåer av serotonin vil prøve å kompensere ved å spise søtsaker og karbohydrater. I tillegg øker disse matvarene nivåene av dette hormonet i hjernen.

Derfor føler du deg så fornøyd når du spiser mat som er full av sukker – nivåene dine øker betydelig.

5. Tretthet

I tillegg, når serotoninnivået er lavere enn det bør være, begynner det å påvirke dine daglige aktiviteter og kan føre til tretthet. Derfor er det vanlig at folk som lider av lavt serotoninnivå, opplever følelser av:

  • apati
  • sløvhet
  • utmattelse
  • lite energi
  • mangel på motivasjon

6. Libido

For mye eller for lite serotonin kan påvirke libido direkte. Dette er fordi kroppen din naturlig tiltrekkes ved bruk av følelser, lyst og spenning.

Alt dette blir forstyrret når du legger til eller eliminerer et viktig hormon som serotonin.

7. Problemer med å sovne

I tillegg kan et underskudd på dette hormonet forårsake mange problemer om natten, for eksempel:

  • søvnløshet
  • stadige mareritt
  • manglende evne til å slappe av
  • problemer med å sovne
  • vanskeligheter med å få dyp søvn
  • problemer med å holde deg sovende

Dette er fordi serotonin er en del av din biologiske klokke – dens funksjon er å hjelpe kroppen din til å hvile om natten.

8. Lydfølsomhet

En mann irritert av noen som biter et eple som synger med lave serotoninnivåer

Når du lider av lave serotoninnivåer, er det veldig vanlig å føle seg veldig følsom for lyder. Dette er fordi svært lave nivåer gjør at selv de stille lydene virker veldig overdrevne.

9. Stadige humørsvingninger

Når du har lave nivåer av serotonin, er det også vanlig å lide av konstante humørsvingninger. Dette er fordi serotonin er ansvarlig for å stabilisere humøret ditt.

Derfor er det vanlig å se dramatiske endringer i en persons humør over kort tid, inkludert:

Vanligvis er ingen av disse symptomene permanente. Når serotonin i kroppen din er etterfylt – enten naturlig eller med medisiner – går alt tilbake til det normale.

Du tror du kan ha lave serotoninnivåer

Til slutt, har legen din indikert at du har lave serotoninnivåer? Har du opplevd flere av de ovennevnte symptomene? Det er viktig at du tar de nødvendige trinnene for å føle deg bedre på daglig basis.

Vurder å be om profesjonell hjelp fra en psykolog, slik at du kan lære å bedre håndtere stress, angst og generelt negative tanker og følelser. Videre, husk at din mentale helse i stor grad vil avhenge av hvor mye du bestemmer deg for å investere i den. Så ikke la den havne nederst på prioriteringslisten!

Det kan interessere deg ...
6 matvarer som vil hjelpe deg med å øke serotoninnivået
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
6 matvarer som vil hjelpe deg med å øke serotoninnivået

Det finnes et bredt utvalg av matvarer som, takket være ernæringskvaliteten, bidrar til å øke serotoninnivået. Lær mer om dem her!



  • Bamalan OA, Al Khalili Y. Physiology, Serotonin. [Updated 2021 Mar 25]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK545168/
  • Berger M, Gray JA, Roth BL. The expanded biology of serotonin. Annu Rev Med. 2009;60:355-366. doi:10.1146/annurev.med.60.042307.110802
  • Albert PR, Benkelfat C. The neurobiology of depression–revisiting the serotonin hypothesis. II. Genetic, epigenetic and clinical studies. Philos Trans R Soc Lond B Biol Sci. 2013;368(1615):20120535. Published 2013 Feb 25. doi:10.1098/rstb.2012.0535
  • Crockett, M. J., Clark, L., Tabibnia, G., Lieberman, M. D., & Robbins, T. W. (2008). Serotonin modulates behavioral reactions to unfairness. Science. https://doi.org/10.1126/science.1155577
  • Lucki, I. (1998). The spectrum of behaviors influenced by serotonin. Biological Psychiatry. https://doi.org/10.1016/S0006-3223(98)00139-5
  • Cowen PJ, Browning M. What has serotonin to do with depression?. World Psychiatry. 2015;14(2):158-160. doi:10.1002/wps.20229
  • Reimold M, Batra A, Knobel A, Smolka MN, Zimmer A, Mann K, Solbach C, Reischl G, Schwärzler F, Gründer G, Machulla HJ, Bares R, Heinz A. Anxiety is associated with reduced central serotonin transporter availability in unmedicated patients with unipolar major depression: a [11C]DASB PET study. Mol Psychiatry. 2008 Jun;13(6):606-13, 557. doi: 10.1038/sj.mp.4002149. Epub 2008 Feb 12. PMID: 18268503.
  • Ma N, Tan LW, Wang Q, Li ZX, Li LJ. Lower levels of whole blood serotonin in obsessive-compulsive disorder and in schizophrenia with obsessive-compulsive symptoms. Psychiatry Res. 2007 Feb 28;150(1):61-9. doi: 10.1016/j.psychres.2005.10.005. Epub 2007 Feb 7. PMID: 17291595.
  • Monti, J. M. (2011). Serotonin control of sleep-wake behavior. Sleep Medicine Reviews. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2010.11.003
  • Vahora IS, Tsouklidis N, Kumar R, Soni R, Khan S. How Serotonin Level Fluctuation Affects the Effectiveness of Treatment in Irritable Bowel Syndrome [published correction appears in Cureus. 2020 Sep 1;12(9):c36]. Cureus. 2020;12(8):e9871. Published 2020 Aug 19. doi:10.7759/cureus.9871
  • Švob Štrac D, Pivac N, Mück-Šeler D. The serotonergic system and cognitive function. Transl Neurosci. 2016;7(1):35-49. Published 2016 May 9. doi:10.1515/tnsci-2016-0007
  • Inam QU, Ikram H, Shireen E, Haleem DJ. Effects of sugar rich diet on brain serotonin, hyperphagia and anxiety in animal model of both genders. Pak J Pharm Sci. 2016 May;29(3):757-63. PMID: 27166525.
  • Graf H, Malejko K, Metzger CD, Walter M, Grön G, Abler B. Serotonergic, Dopaminergic, and Noradrenergic Modulation of Erotic Stimulus Processing in the Male Human Brain. J Clin Med. 2019;8(3):363. Published 2019 Mar 14. doi:10.3390/jcm8030363
  • Ursin R. Serotonin and sleep. Sleep Med Rev. 2002 Feb;6(1):55-69. doi: 10.1053/smrv.2001.0174. PMID: 12531142.
  • Marmot M. Self esteem and health. BMJ. 2003;327(7415):574-575. doi:10.1136/bmj.327.7415.574
  • Wolfe F, Russell IJ, Vipraio G, Ross K, Anderson J. Serotonin levels, pain threshold, and fibromyalgia symptoms in the general population. J Rheumatol. 1997 Mar;24(3):555-9. PMID: 9058665.