Peanøttmel: En kilde til protein i kostholdet ditt

Vi vil fortelle deg om fordelene med å bruke peanøttmel i matlagingen. Lær hvor sunt det kan være å inkludere det i kostholdet ditt her!
Peanøttmel: En kilde til protein i kostholdet ditt
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 26 august, 2022

Peanøtten er det spiselige frøet til belgplanten Arachis hypogaea, hvis belgfrukter inneholder frø som er verdsatt i gastronomi. Proteinets næringsverdi er høy, og når det omdannes til peanøttmel, øker det enda mer.

Dette melet kan være et godt alternativ for å erstatte andre med lavere proteininnhold. Dermed gjør det det mulig å berike visse preparater og til og med erstatte gluten i kostholdet. En annen fordel er at den inneholder fett av god kvalitet, som kan sammenlignes med olivenolje.

Les videre, og du vil bli glad for å lære om bruken av peanøttmel og hvordan det bidrar til å berike kostholdet ditt med proteiner og andre verdifulle næringsstoffer.

Hva er peanøtter?

Peanøtter er den sjette rikeste avlingen på fett og en viktig avling i verden. De er nyttige for konsum som en kilde til proteiner, fett, mineraler og vitaminer.

Fra et botanisk perspektiv er en peanøtt ikke en nøtt, som valnøtter eller hasselnøtter, men en belgfrukt som tilhører Arachis-slekten og er hjemmehørende i Sør-Amerika. På gastronomisk nivå brukes den som en nøtt, på grunn av dens tekstur, smak og fettinnhold.

Peanøtter er veldig populære som et ristet mellommåltid, ristet med eller uten salt, bakt, som peanøttpasta, peanøttmelk, salte og søte barer, smør, peanøttsaus og som osterstatning.

Peanøtter inntas også som en ingrediens i andre produkter og brukes rå til kommersiell produksjon av olje. Avfettet peanøttpasta brukes til å lage mel for å unngå harskning av fettet under lagring og tap av dets sensoriske egenskaper.

Vi tror du også kan like å lese denne artikkelen: 2 måter å lage sjokoladecookies med kikertmel på

Hvordan lages peanøttmel?

Generelt er tradisjonelt peanøttmel hentet fra hele peanøtter. Etter at fettet er fjernet, males det igjen.

Melet brukes i formuleringen av pastaer, snacks og drikkevarer. Dens emulgerende egenskaper gjør den til en favoritt i tilberedning av karriretter, kjeks og suppe.

Det brukes også som et sammensatt mel, og danner en blanding med andre typer mel som ikke er laget av hvete, eller når hvetemel må suppleres med proteinrike kilder. Andre eksperter har brukt det til å styrke brødtyper, øke proteinverdien og forbedre den sensoriske akseptabiliteten til produktene.

Mann med en bolle med peanøtter
Peanøtter har mange forskjellige bruksområder i gastronomi. Bortsett fra snacks er dette en ingrediens i flere produkter.

De ernæringsmessige egenskapene til peanøttmel

Når fettet fjernes fra peanøtter, reduseres kaloriene betraktelig. Denne fettreduksjonen kan være på opptil 30 %.

For eksempel, mens peanøttsmør har mellom 45 og 50 % fett, varierer melet mellom 10 og 15 %. Dette er også gunstig, fordi proteinene er mer konsentrerte.

Selv om mengden fett reduseres, er kvaliteten fortsatt god. Den domineres av oljefettsyre, en enumettet fettsyre som er karakteristisk for olivenolje.

Noen vitenskapelige studier viser den ernæringsmessige sammensetningen av peanøttmel, uttrykt per 100 gram produkt:

  • Vanninnhold: 4,2 %
  • Protein: 46 gram
  • Fett: 11,5 gram
  • Natrium: 0,22 milligram
  • Magnesium: 2,59 milligram
  • Mangan: 13 milligram
  • Kalium: 6,81 milligram
  • Karbohydrater: 22,5 gram
  • Fiber: 16 gram
  • Oljesyre: 45,2 % av det totale fettet
  • Linolsyre : 42,1 % av det totale fettet

Det er viktig å legge merke til den høye verdien av protein og fiber, som tillater berikende egenskaper til produkter og annet raffinert mel. På denne måten kan det forbedre tarmpassasjen og forhindre forstoppelse.

Mineralene som finnes i større andel er natrium, magnesium, mangan og kalium. Manganet i 100 gram peanøttmel klarer å dekke nesten 100 % av dagsbehovet.

I tillegg er 45 % av alt fett en type oljefettsyre, og 42 % er en linolisk essensiell fettsyre. Sistnevnte er en omega 6, som på grunn av sin pro-inflammatoriske effekt må balanseres med inntak av omega 3.

På den annen side, når det gjelder vitaminverdi, er niacin det viktigste, etterfulgt av B-kompleksvitaminene. Vitamin E avtar noe når fettet fjernes fra hele peanøtter.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Middelhavskosten kan forbedre hukommelsen

Proteinet i peanøttmel

Peanøtter har mer protein enn noen annen nøtt, med nivåer som kan sammenlignes med en porsjon bønner. I peanøttmel øker proteinandelen når oljen trekkes ut av peanøttene og kan være så høyt som 50 %.

Avhengig av proteinfordøyelighetskorrigert aminosyrepoengsum (PDCAAS), er peanøttproteiner på lik linje med kjøtt og egg. Den inneholder alle 20 aminosyrene, men i varierende proporsjoner. PDCAAS-verdien er 0,7 av 1, mens den for hel hvete er 0,46.

Melets aminosyreprofil viser at det kan være en ingrediens for berikelse. I tillegg er fordøyeligheten til proteinet sammenlignbar med animalsk protein. De begrensende aminosyrene er lysin, metionin og treonin.

Stjerneaminosyren til peanøttprotein

Peanøtter anses å være hovedkilden til aminosyren arginin. Dette er en semi-essensiell aminosyre, ettersom kroppen produserer sin egen forsyning, men det er tider da den må tilføres.

Arginin har flere funksjoner, som å styrke immunforsvaret, regulere hormoner og blodsukkeret, og til og med fremme mannlig fruktbarhet. Det hjelper også med å avgifte leveren og nøytralisere effekten av giftige stoffer i kroppen.

Dessuten er det en forløper for nitrogenoksid, som hjelper arteriene til å slappe av og forbedrer blodstrømmen og helbredelsestiden for skadet vev.

Fordelene med peanøttmel

Fordelene med peanøttmel er de samme som for hele peanøtter, bare energi- og vitamin E-verdiene er noe lavere.

Det er en kilde til antioksidanter

Peanøtter og peanøttmel inneholder en god mengde antioksidanter, inkludert resveratrol og flavonoider. Førstnevnte er en like god antioksidant som den som kommer fra lilla druer. Derfor har peanøttmel beskyttende funksjoner mot hjertesykdom, nevrodegenerative sykdommer og systemisk betennelse.

Flavonoider er en type polyfenoler, som kumarsyre, som også beskytter mot hjertesykdom og er forebyggende mot ondartede transformasjoner av celler. Disse forbindelsene finnes også i vin, epler og grønn te.

Druer har antioksidanter som peanøttmel
Som lilla druer deler peanøtter sammensetningen av helsefremmende antioksidanter, som resveratrol.

Det kan forbedre risikoen for koronar hjertesykdom

Fettet som er igjen i peanøttmel er hovedsakelig enumettet, noe som senker total- og LDL-kolesterolet, samt opprettholder HDL eller det gode kolesterolet.

Fordelene med peanøttfett er sammenlignbare med olivenolje. Studier viser en sammenheng mellom disse enumettede fettsurene og en reduksjon i risikoen for koronar hjertesykdom.

Det kan forhindre nevrodegenerative sykdommer

Peanøttmel har et høyt niacininnhold og opprettholder akseptable vitamin E-verdier, som beskytter mot Alzheimers og aldersrelatert kognitiv svikt.

Det kan hjelpe deg med å kontrollere vekten

Det har blitt observert at peanøtter i noen form som helst ikke fører til vektøkning. I tillegg er dietter som inneholder det generelt mer akseptable.

Hvordan utnytte proteinet i peanøttmel bedre?

Den høye konsentrasjonen av protein som finnes i peanøttmel kan brukes ved å tilsette tre teskjeer eller 15 gram til forskjellige preparater i løpet av dagen. Denne mengden gir 7 gram protein med akseptabel fordøyelighet og en god aminosyreprofil.

Det anbefales å konsultere en ernæringsfysiolog om proteinbehovet ditt per dag.

Du kan legge melet direkte til yoghurt eller en grønnsakssmoothie, løse opp i et glass havregryn med melk eller mandelmelk, eller blande det med en annen type kornmel for baking eller tilsette det i sauser, kremer eller hjemmelagde energibarer.



  • Aditya U. Joshi, Changqi Liu, Shridhar K. Sathe. Functional properties of select seed flours,. LWT – Food Science and Technology, Volume 60, Issue 1, 2015, Pages 325-331, ISSN 0023-6438,https://doi.org/10.1016/j.lwt.2014.08.038. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0023643814005465)
  • L H McKee , T A Latner. Underutilized sources of dietary fiber: a review. Plant Foods Hum Nutr. 2000;55(4):285-304. doi: 10.1023/a:1008144310986.
  • Yadav, D.N., Thakur, N., Sunooj K.V. and Singh, K.K. Effect of de-oiled peanut meal flour (DPMF) on the textural, organoleptic and physico chemical properties of bread. International Food Research Journal 20(3): 1307-1312 (2013). Disponible en: http://www.ifrj.upm.edu.my/20%20(03)%202013/40%20IFRJ%2020%20(03)%202013%20Thakur%20(374).pdf
  • Diana O. Labuckas Alicia L. Lamarque Damián Maestri. Harina de maní parcialmente deslipidizada: un ingrediente funcional para mejorar el valor nutritivo de productos de panificación. Rev Chil Nutr Vol. 43, Nº4, 2016. Disponible en: https://www.scielo.cl/pdf/rchnut/v43n4/art07.pdf
  • FAO/WHO/UNU (2002) Protein and Amino Acid Requirements in Human Nutrition. In: Report of a Joint FAO/WHO/UNU Expert Consultation, World Health Org Tech Report No.935 . Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18330140/
  • United States Department of Agriculture (USDA) (2014): http://www.nal.usda.gov/fnic/foodcomp/search/. Accessed 21 Aug 2014
  • Yu JM, Ahmedna M, Goktepe I, Dai J. Peanut skin procyanidins : composition and antioxidant activities as affected by processing. J Food Compos Anal. 2006;19:364–371. doi: 10.1016/j.jfca.2005.08.003.
  • Pelkman CL. Effects of moderate-fat (from monounsaturated fat) and low-fat weight-loss diets on the serum lipid profile in overweight and obese men and women. Am J Clin Nutr. 2004;79(2):204–212. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14749224
  • Matilsky DK, Ndekha M, Manary MJ (2009) Supplementary feeding with fortified spreads results in higher recovery rates than with a corn/soy blend in moderately wasted children. J Nutr 139(4):773–8. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19225128
  • Morris MC. Dietary niacin and the risk of incident alzheimer’s disease and of cognitive decline. J Neurol Neurosurg Psychiatry. 2004;75(8):1093–1099. doi: 10.1136/jnnp.2003.025858.
  • Mattes RD, Kris-Etherton PM, Foster GD. Impact of peanuts and tree nuts on body weight and healthy weight loss in adults. J Nutr. 2008;138(9):1741S–1745S.Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18716179
  • Francisco ML, Resurreccion AV. Functional components in peanuts. Crit Rev Food Sci Nutr. 2008;48(8):715–746. doi: 10.1080/10408390701640718. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18756396

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.