Slik kan du endre den negative tankegangen din

02 mars, 2021
For å endre en negativ tanke, må du først endre din måte å se ting på og lære å bare ta ansvar for det som virkelig påvirker deg.

Hva vil du si er ditt vanlige tankemønster? Vi refererer til den stemmen som er i hodet ditt og som oppstår irrasjonelt og automatisk gjennom hele livet ditt. Hvordan kan du endre den negative tankegangen din?

Hvis du leser denne artikkelen om hvordan du kan endre den negative tankegangen din, er det fordi dette blir eller er et vanlig problem.

Du bør imidlertid ikke prøve å eliminere negative tanker hele tiden. Brukt godt og sett objektivt, gir negative tanker deg signaler om hva du skal endre eller hvor du trenger å jobbe med noe.

Hvis disse ideene begrenser deg, kan du imidlertid sette disse triksene i praksis for å endre din negative tenkning.

1. Ta grep for å endre den negative tankegangen din

Hvordan du reagerer på negative tanker

Det er umulig å endre negativ tenkning for rent gode, hyggelige og positive ideer. Faktisk vil et helt perfekt liv og tankemønster sette deg i fare på mange måter.

I stedet for å fokusere forgjeves på det som ikke er mulig, kan du analysere ideene som plager deg:

  • Hvilket tema forholder de seg til?
  • Hvilken spesifikk handling kan hjelpe deg med å berolige den ideen?

Når du har klare svar på disse to spørsmålene, vet du hvordan du kan komme deg videre.

For eksempel kan den negative tankegangen din dreie seg om ideen om at forholdet ditt vil ende. Ved å analysere hva som skjer, kan du oppdage at partneren din ikke lenger snakker med deg eller interesserer seg for det som skjer med deg. I så fall kan du ta grep og løse problemet.

Hvis du ikke handler, risikerer du mer stress, mer negativitet og usunn unngåelse. Naturligvis er det bedre å komme i gang og redusere problemene så snart som mulig.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: Grublende tanker genererer angst

2. Meditere

En kvinne som mediterer i sengen

Ønsker du å endre den negative tankegangen din om interne faktorer som din personlighet eller kroppsbygning? Mange mennesker har alvorlige problemer med å akseptere hvem de er og ulike personlige aspekter.

I dette tilfellet, i tillegg til å jobbe med problemet som i forrige punkt, må du forene deg med deg selv. Dette kan være en kompleks prosess, men det er alltid bedre å fortsette med ideene som påvirker deg så mye.

Noen ideer som krever dette interne arbeidet er:

  • “Jeg kan ikke…”
  • “Jeg bør være mer..”
  • “Jeg er ikke bra nok…”
  • “Hvis jeg bare var mer…”

Hvis du føler at meditasjon ikke er nok for deg, kan du prøve psykologisk terapi. Vi kan ikke alltid takle disse problemene alene.

3. Omgi deg med positive mennesker

Omgi deg med positive mennesker for å endre den negative tankegangen din

Å endre den negative tankegangen din er en gradvis prosess som er lettere når du er sammen med mennesker som gir deg god energi. Det er mennesker som i virkeligheten ikke ville ha negative tanker hvis de var sammen med de rette menneskene.

Analyser menneskene du tilbringer mest tid med. Husk at de i stor grad definerer deg. Selv om du kanskje elsker dem mye, er det noen ganger bedre å komme seg litt unna.

Idéene dine om å ikke være god nok i arbeidet ditt kan for eksempel stamme fra det faktum at moren din alltid sammenligner deg med noen du kjenner. I så fall er du vant til å sammenligne deg med mennesker som har forskjellige egenskaper og en annen virkelighet enn deg.

I denne forstand bør alle som er giftige for livet ditt ha begrenset tilgang til deg. Glem intensjonen din om å være en hyggelig eller god person et øyeblikk: Hvis det påvirker deg, kom deg litt bort.

Vi anbefaler at du leser denne artikkelen: Er du offer for giftige vennskap?

4. Fordel ansvaret for å endre den negative tankegangen din

En overarbeidet og stresset kvinne

En annen måte for å endre den negative tankegangen din på, er ved å slutte å påta deg ansvar som ikke omhandler deg og som påfører byrder du ikke trenger.

Dette er et veldig vanlig problem hos mennesker som vanligvis har ansvaret for familien eller jobben sin.

  • For eksempel skjer dette ofte med mødre som alltid skylder på seg selv fordi barna får dårlige karakterer, men ikke stopper for å analysere at barnet ikke tar hensyn til lærerne sine eller gjør lekser.
  • Selvfølgelig har mamma et visst ansvar. I det øyeblikket hun pålegger konsekvenser for dårlige karakterer, vil imidlertid barnet lære å handle som de skal og mor kan frigjøre seg fra disse ideene.

5. Slutt å oppføre deg som et offer

Slutt å oppføre deg som et offer for å endre den negative tankegangen din

Klager du hele tiden over hva som er galt fordi du synes du fortjener mer? Vel, å gjøre deg til et offer forenkler forekomsten av negative tanker.

Neste gang disse dukker opp, spør deg selv hva du ventet på og hva du har gjort for å oppnå det. Dette punktet har mye å gjøre med det første vi nevnte.

Når du slutter å handle eller utsetter beslutningstaking, saboterer du fremgangen din og mulighetene for å komme dit du vil.

Vi forstår at det er veldig enkelt å være offeret. På denne måten beskytter du deg selv når ting går galt, og du har en begrunnelse for ikke å iverksette tiltak.

Hvor lenge kan imidlertid dette fungere? Gir det deg virkelig en fordel?

Ved å begrense deg til å være et offer, gir du kontroll over livet ditt til andre faktorer, og det er aldri like givende som å jobbe for det du vil.

Fortell oss nå, hva gjør du for å endre den negative tankegangen din? Har du tenkt på disse alternativene?