Stekt grønnsakssalat med quinoa

Ser du etter en sunn og næringsrik rett? Prøv denne deilige quinoa- og stekte grønnsaksalaten, du vil bli overrasket over hvor godt den smaker!
Stekt grønnsakssalat med quinoa

Siste oppdatering: 09 august, 2022

Stekt grønnsakssalat med quinoa kan være et utmerket alternativ som måltid for vegetariske eller veganske gjester. Dessuten er det en næringsrik og deilig rett som vil glede hele familien.

I denne artikkelen vil vi fortelle deg om dens ernæringsmessige verdi og presentere oppskriften trinn for trinn. Vi vil også gi deg noen andre ideer for å endre den originale oppskriften til din smak!

Stekt grønnsakssalat med quinoa

Stekt grønnsakssalat er en rett som enkelt kan modifiseres for å glede hele familien. Du trenger bare å velge de grønnsakene du liker, og det er det! Den beste delen? Du kan introdusere en million varianter slik at du aldri blir lei av det.

Næringsverdi

Et kuttet gresskar.
Gresskar har få kalorier og en høy prosentandel vitamin C.

Til denne grønnsaksalaten har vi valgt gresskar, paprika, rødbeter og spinat. Gresskaret skiller seg ut for sitt fantastiske vitamin C-innhold (en 7-unse porsjon gir 31 % av det anbefalte daglige inntaket) og på grunn av dets lave kalorier.

Paprika, derimot, er en kilde til vitamin B6, A, betakaroten (2220 μg/4 unser spiselig porsjon) og vitamin C. For fiber inkorporerte vi rødbeten, også rik på kalium, et essensielt mineral for at nervesystemet og musklene skal fungere skikkelig.

Vi har bestemt oss for å inkludere spinat fordi det er en kilde til kalium og jern. Når det gjelder jerninnholdet, er det den ikke-heme varianten som krever vitamin C (finnes i spinat, gresskar og paprika) for at kroppen skal absorbere det.

For å øke næringsverdien til denne salaten tilsatte vi quinoa, en kornsort med høy proteinverdi og som har essensielle aminosyrer, som glutaminsyre, asparaginsyre, isoleucin, lysin, fenylalanin, tyrosin og valin.

Til slutt avslutter vi salaten med en sjenerøs mengde ekstra virgin olivenolje som legger til fordelene med dette flytende gullet som er så verdsatt i middelhavsdietten.

Hvordan lage stekt grønnsakssalat

Grønnsakssalat.
Med denne kombinasjonen av ingredienser vil du oppnå et fantastisk ernæringsmessig bidrag til å fylle dagen.

Stekt grønnsakssalat gir mye rom for kreativitet, ikke bare fordi du kan endre grønnsakene du bestemmer deg for å inkludere hver gang, men også fordi du kan servere den varm, varm eller kald!

Ingredienser

  • 7 unser gresskar (200 g)
  • 5 unser rødbeter (150 g)
  • 4 unser paprika (100 g)
  • 7 unser spinat (200 g)
  • 7 unser quinoa (200 g)
  • Pinjekjerner (etter smak, valgfritt)
  • Extra virgin olivenolje (etter smak)
  • Balsamicoeddik (etter smak)
  • Salt og pepper (etter smak)

Forberedelse

  1. Forvarm ovnen til 400ºF (200ºC).
  2. Fjern skinnet fra gresskaret, skrell rødbetene og rens spinaten og paprikaen. Husk å fjerne den hvite delen av paprikaen og frøene for å unngå den bitre smaken i retten.
  3. Skjær gresskaret og rødbetene i terninger, paprikaen i julienne-snitt og hakk opp spinaten.
  4. Legg grønnsakene på et brett og smak til.
  5. Dekk grønnsakene med en sjenerøs skvett ekstra virgin olivenolje og stek i ca. 20 minutter. Husk å snu grønnsakene halvveis under kokingen. Før du tar dem ut av ovnen, sjekk at de er gjennomstekt med en tannpirker. Hvis de ikke er det, legg til 5 minutter til med steketid.
  6. Kok quinoaen etter anvisning på pakken. Tøm den godt for ikke å tilsette vann i salaten.
  7. Tilbered dressingen: bland salt, pepper, balsamicoeddik og olivenolje etter smak i en bolle.
  8. Kombiner de stekte grønnsakene med quinoaen og tilsett dressingen.
  9. Du kan legge noen pinjekjerner på toppen for å gi den ristede grønnsaksalaten et sprøtt og annerledes preg.

Ideer for å blande det sammen

Vinaigretter.
I tillegg til å variere ingrediensene etter eget ønske, kan du lage forskjellige vinaigretter for å sette smak.
  • Du kan variere grønnsakene du inkluderer. Prøv for eksempel å inkludere squash, asparges, tomater, purre, fennikel eller aubergine.
  • Tilsett grønne oliven eller krutonger.
  • Bytt ut quinoaen med pasta eller ris.
  • Server salaten med kyllingterninger, for å lage en versjon med kjøtt.
  • Hva med å tilberede denne salaten med reker? Rett og slett deilig!
  • En annen god idé er å bytte dressingen til en sennepsvinaigrette. For å forberede det, bland en skje sennep med en skje eddik og to skjeer ekstra virgin olivenolje.

Nå vet du, neste gang du vil spise noe sunt og deilig, husk denne oppskriften på stekt grønnsakssalat med quinoa! Vi lover at det ikke vil svikte deg.

Det kan interessere deg ...
Tatsoi salatplante: opprinnelse, næringsstoffer og en oppskrift
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Tatsoi salatplante: opprinnelse, næringsstoffer og en oppskrift

Tatsoi salatplanten er full av næringsstoffer. I dag vil vi dele noen måter å inkludere denne grønnsaken i ditt vanlige kosthold.