9 gode vaner som vil forlenge livet ditt

· oktober 29, 2015
Det er viktig å ta vare på helsen og opprettholde en livsstil som kan garantere et god liv i mange år framover. Du har tross alt bare ett liv og én kropp. Hvis du ikke er sikker på hvilke gode vaner som forlenger livet, burde du lese videre og implementere disse i livet ditt øyeblikkelig!

Enkelte dårlige livsstilsvalg kan redusere livslengden din og påvirke utviklingen av en rekke sykdommer. Det positive er at gode vaner kan bidra til en bedre helse, og forlenge livet ditt og livskvaliteten.

Det er viktig å ta vare på helsen og opprettholde en livsstil som kan garantere et god liv i mange år framover. Du har tross alt bare ett liv og én kropp. Hvis du ikke er sikker på hvilke gode vaner som forlenger livet, burde du lese videre og implementere disse i livet ditt øyeblikkelig!

Gode vaner som vil forlenge livet ditt

Ikke spis for mye

Kostholdseksperter anbefaler at du spiser små porsjoner spredt utover dagen. Det er ideelt å innta 5 til 6 små måltider hver dag. Unngå overspising for å nyte et sunt liv, og en sunn vekt. Når du forbereder et måltid burde du sørge for at du spiser akkurat nok til at du ikke blir for sulten før neste matinntak.

Ha mer sex

sex-kan-hjelpe

Et aktivt sexliv er nøkkelen til god helse og økt livslengde. Sex øker selvtilliten, utløser positive hormoner, forbrenner kalorier, demper blodtrykket, styrker immunforsvaret, forbedrer søvn og beskytter hjertet. Eksperter anbefaler at du har sex 3 eller flere ganger per uke.

Begrens tiden du tilbringer i solen

Overdreven soling utsetter deg for UV-stråler som gjør at huden eldres tidlig. Det forårsaker også solbrenthet, irritasjon og hudkreft. Kroppen trenger solskinn, men det er viktig å begrense hvor ofte og lenge du tilbringer tid i sterk sol, da det kan gå utover livskvaliteten din. Vi anbefaler også at du alltid bruker solkrem på fjeset og resten av kroppen.

Oppretthold et sosialt liv

En rekke studier viser at mennesker som alltid er omringet av venner og familie har lavere risiko for hjertesykdommer. Ensomhet er en av faktorene som kan lede til depresjon, angst, stress, høyt kolesterol og andre helserisikoer. Tid du tilbringer med familie og venner er svært bra for helsen din og gjør at du føler deg lykkeligere.

Drikk ett glass vin per dag

Generelt er alkoholinntak negativt for helsen din. Men ett glass rødvin per dag er helsebringende i henhold til forskning. Siden det kan bidra til å forhindre hjerteinfarkt og diabetes. Vil det også kunne forlenge livet ditt.

Spis frukt og grønnsaker

frukt

Regelmessig inntak av frukt og grønnsaker er et essensiellt komponent i et sunnere og lengre liv. Både frukt og grønnsaker inneholder mengder av vitaminer, mineraler, antioksidanter og andre næringsstoffer som både hjelper deg med å kontrollere vekten, og med å forebygge mange sykdommer. De kan også avgifte kroppen og opprettholde en sunn og ungdommelig hud.

Trening

Trening er det beste verktøyet når det kommer til å oppnå eller opprettholde god helse i en sunn kropp. I henhold til studier kan det forlenge livet ditt med hele fire år om du deltar regelmessig i en sportslig aktivitet. I tillegg vil du bidra til et godt hjerte, god lungefunksjon og godt humør! Det er anbefalt at du trener eller deltar i en kardiovaskulær sport minst 30 minutter per dag.

Legg bort sigarettene

ingen-sigaretter

Røyking er en av de verste uvanene du kan ha når det kommer til livslengde. Men sigaretter vil også begrense livskvaliteten din betraktelig. Denne avhengigheten er en av de med høyest dødlighet i hele verden, siden den leder til lungekreft og andre sykdommer relatert til luftinntak. Det kan være vanskelig å gi opp røyken, men det er ikke umulig. Og fordelene kan merkes allerede fra første dag! Helsen vil forbedres øyeblikkelig og jo lengre du holder deg unna, jo flere fordeler vil du merke. Dette vil garantert forlenge livet ditt!

Les også: 5 teer for å redusere røyksuget ditt

Reduser stress

Vi utsettes alle for en viss mengde med stress i vårt daglige liv. Selv om stressfølelsen er normal, så mener eksperter at vi burde være mer obs på problemet. I henhold til studier kan stress negativt påvirke mental-, emosjonell,- og fysisk helse. Det anbefales at du bekjemper stress og fokuserer på en positiv livsholdning ved å gi slipp på bekymringer som ikke har inntruffet ennå. Selv om det er vanskelig, finnes det metoder du kan ta i bruk.