Zen-ernæring: fordeler og begrensninger

Hvis du ønsker å forbedre helsetilstanden din og redusere stressnivået, kan du praktisere Zen-ernæring, en sunn metode med høyt næringsinntak.
Zen-ernæring: fordeler og begrensninger

Siste oppdatering: 20 juni, 2022

Zen-ernæring foreslår et alternativ for å forbedre kostholdet ditt og opprettholde en god tilstand med langsiktig helse. Det kan klassifiseres som en åndelig og fysisk terapi som legger vekt på inntak av visse matvarer for å få kroppens fysiologi til å fungere effektivt. Vi skal fortelle deg hva den består av og dens potensielle fordeler.

Før du starter, er det viktig å understreke at prinsippene for et godt kosthold er balanse og variasjon. Det er viktig å sørge for at svært forskjellige produkter dukker opp med jevne mellomrom for å opprettholde et optimalt næringsinntak.

Prinsipper for Zen-ernæring

Et av de grunnleggende punktene med Zen-ernæring har å gjøre med inkludering i kostholdsrutinene av visse matvarer som kan bidra til å kontrollere stressnivået. Blant dem skiller følgende seg ut:

  • Mandler
  • Avokado
  • Bladbete
  • Sjokolade
  • Infusjoner

Alle inneholder kvalitetsantioksidanter, som er elementer som nøytraliserer dannelsen av frie radikaler og deres påfølgende oppsamling i kroppsvevet.

På den annen side kan disse produktene bidra til å redusere dannelsen av kortisol, et hormon som stimulerer inflammatoriske prosesser. Med jevne mellomrom viser det seg at nivået er høyt når det er noen endringer i sentralnervesystemet.

I tillegg anbefales fullkorn, frukt og grønnsaker og meieriprodukter sterkt. Disse matvarene inneholder tryptofan, en aminosyre som har vist seg å påvirke hjernens funksjon. Det kan hjelpe deg å få god hvile og forhindre følelsesmessige problemer.

Andre matvarer med høyt proteininnhold bør imidlertid ikke undervurderes. Slik er tilfellet med kjøtt.

Zen-ernæring anbefaler også dette produktet i retningslinjene. Det gir proteiner med høy biologisk verdi, med alle de essensielle aminosyrene og med en god score når det gjelder fordøyelighet. De vil være nødvendige for å forhindre utvikling av patologier som påvirker mager masse, for eksempel sarkopeni. Dette viser forskning publisert i Nutrition Research.

Noen avokadoer.
Avokado tilsettes zen-dietten med det formål å regulere kjemiske prosesser knyttet til stress.

Fordeler med zen-ernæring

Implementeringen av zen-ernæring kan skape en rekke helsemessige fordeler. Først av alt bør det bemerkes at det er en diett basert på variasjon, men som prioriterer inntak av fersk mat. Takket være dette reduseres risikoen for å oppleve kroniske patologier.

På den annen side er det viktig å merke seg at antioksidantinnholdet skal være optimalt. Disse elementene har vært relatert til en lavere forekomst av sykdommer, som bekreftet av en studie publisert i European Journal of Medicinal Chemistry. Dette kan forsinke aldringsprosesser og organer vil få større effektivitet for å utføre sine funksjoner.

Dessuten snakker vi om en spisemetodikk som prøver å koble deg til deg selv, så den har også et åndelig aspekt. Målet er å ha det bra med seg selv og å frigjøre seg fra stress og engstelige situasjoner som kan påvirke våre vaner. For å gjøre dette, er det nødvendig å innta mat med høyt innhold av tryptofan og B-vitaminer, men også å vise takknemlighet for tilgjengeligheten av mat.

Begrensninger av Zen-dietten

Til tross for fordelene har Zen-dietten også en rekke begrensninger. For eksempel er det en tilnærming som tar lite hensyn til energibalansen.

Energibalanse er svært viktig for å unngå økning i kroppsvekt som kan påvirke helsen. En økning i fettprosenten kan påvirke nivåene av betennelse i det indre miljøet.

På samme måte, selv om det fremmer forbruket av proteiner med høy biologisk verdi, fokuserer det ikke på å oppnå et daglig proteinminimum. Dette punktet er viktig for å sikre at fysiologiske prosesser fungerer korrekt. Det er også viktig å forhindre utvikling av muskelrelaterte problemer.

Vi bør heller ikke glemme at helsen vår ikke bare er betinget av kostholdet. Mange andre faktorer kan ha innflytelse.

En kvinne som spiser en salat.
Zen-ernæring forsvarer en åndelig forbindelse med det å spise, på en måte som går utover bare fysisk inntak.

Zen-ernæring er en sunn tilnærming

Denne såkalte Zen-ernæringen er forpliktet til å inkludere fersk mat av høy kvalitet i kostholdet, noe som kan skape flere helsefordeler. Den foreslår også en forbindelse med det indre miljøet for å redusere stressnivået.

Imidlertid er det en tilnærming som kanskje ikke er gyldig for alle, til tross for dens positive punkter. En av nøklene til ernæring er å individualisere så mye som mulig for å oppnå etterlevelse.

Før vi konkluderer, bør det bemerkes at det ikke bare er maten som inntas i diettene våre som betyr noe. Andre faktorer, som tilberedningsmetodene som brukes, kan utgjøre en forskjell. Som en generell regel bør mindre aggressive tilberedningsmetoder brukes.



  • Bravo, R., Matito, S., Cubero, J., Paredes, S. D., Franco, L., Rivero, M., Rodríguez, A. B., & Barriga, C. (2013). Tryptophan-enriched cereal intake improves nocturnal sleep, melatonin, serotonin, and total antioxidant capacity levels and mood in elderly humans. Age (Dordrecht, Netherlands)35(4), 1277–1285. https://doi.org/10.1007/s11357-012-9419-5
  • Naseeb, M. A., & Volpe, S. L. (2017). Protein and exercise in the prevention of sarcopenia and aging. Nutrition research (New York, N.Y.)40, 1–20. https://doi.org/10.1016/j.nutres.2017.01.001
  • Neha, K., Haider, M. R., Pathak, A., & Yar, M. S. (2019). Medicinal prospects of antioxidants: A review. European journal of medicinal chemistry178, 687–704. https://doi.org/10.1016/j.ejmech.2019.06.010