6 grunnleggende pleietips for å beskytte nyrene

19 juli, 2020
Er du bekymret for nyrehelsen din? Har du risikofaktorer knyttet til nyresvikt eller -sykdom? Hvis dette er tilfelle, ta notater av disse anbefalingene og begynn å beskytte nyrene dine før du lider av noen komplikasjoner.
 

Nyrene dine er bønneformede organer der hver av dem er på størrelse med en knyttneve, og holder til nær midten av ryggen rett under brystkassen. Lær hvordan du kan beskytte nyrene her!

Nyrenes funksjon er viktig for vår generelle helse, gitt at de er dedikert til å holde blodet ditt rent og kjemisk balansert.

De er blant annet ansvarlig for å kontrollere mengden ekstracelluærvæske, elektrolyttnivået og pH-nivået i kroppen.

I tillegg bidrar de til segregeringen av noen hormoner som regulerer produksjonen av røde blodceller og er avgjørende for kontrollen av blodtrykket.

Det er derfor viktig å ta i bruk noen sunne vaner for å fremme riktig funksjon samt forhindre utviklingen av sykdommer.

I denne artikkelen ønsker vi å dele 6 grunnleggende pleietips alle burde benytte seg av for å opprettholde sin gode helse.

Ta notater!

Grunnleggende tips for å beskytte nyrene

1. Spis sunt for å beskytte nyrene

Kvinne spiser en salat

Selv om mange overser dette, har spisevanene dine mye å gjøre med nyrenes gode eller dårlige funksjon.

Mens økologiske matvarer er flotte for å avgifte kroppen din, øker behandlede matvarer og sukker risikoen for problemer og infeksjoner.

 

Les mer i denne artikkelen: 5 tips for å gå ned i vekt i overgangsalderen med et sunt kosthold

Forslag

  • Øk inntaket av frukt og ferske grønnsaker.
  • Innta kilder til sunne Omega-3-fettsyrer, som frø, nøtter og fet fisk.
  • Erstatt raffinert korn med fullkorn.
  • Begrens inntaket av rødt kjøtt og matvarer med mye fett.
  • Unngå spekemat, hermetisert kjøtt og potetgull.
  • Begrens inntaket av salt og sukker.

2. Drikk mer vann

Daglig inntak av vann er en vane som fremmer riktig funksjon av alle systemene i kroppen.

Det er grunnleggende for å filtrere giftstoffer fra blodet og avgifte kroppen gjennom urin.

Forslag

  • Drikk minst 6 til 8 glass vann per dag.
  • Drikk te, naturlig fruktjuice eller innta matvarer med et høyt vanninnhold.
  • Unngå sukkerholdig eller industriell brus.

3. Unngå tobakk for å beskytte nyrene

Mann knekker en sigarett

Selv om vi assosierer røyking med luftveissykdommer er det viktig å vite at det også er relatert til andre kroniske sykdommer. Giftige forbindelser i sigaretten får reise gjennom blodomløpet, noe som påvirker vår kardiovaskulære helse og nyrehelsen.

Røykere har faktisk opptil tre ganger større sannsynlighet for å utvikle nyresvikt sammenlignet med ikke-røykere.

 

Forslag

  • Ikke røyk sigaretter. Hvis du synes det er vanskelig å slutte kan du søke profesjonell hjelp.
  • Hvis du ikke røyker er du nødt til å unngå eksponering for sigarettrøyk.

4. Begrens inntaket av medisiner

Vi er vant til å behandle alle våre plager og sykdommer med medisiner foreskrevet av legen eller reseptfrie medisiner.

Noe vi ofte ikke innser, er at et overdrevet inntak av disse medisinene over tid kan akselerere forverringen av nyrefunksjonen vår.

Ikke gå glipp av denne: Helserisikoene ved å selvmedisinere

Forslag

  • Bare ta medisiner når det er nødvendig, helst under overvåkning av en profesjonell.
  • Unngå å misbruke smertestillende medisiner, antibiotika og reseptfrie betennelsesdempende medisiner.
  • Ta bare den foreskrevne dosen og se alltid etter mulige bivirkninger.
  • Velg naturlige behandlinger for å lindre milde plager.

5. Fysisk trening for å beskytte nyrene

Trening i parken for å beskytte nyrene

Regelmessig fysisk trening hjelper deg ikke bare å opprettholde en sunn vekt, det fremmer også kroppens generelle velvære.

Det bidrar til å optimalisere metabolismen og fremmer fjerningen av avfallsstoffer som samler seg i blodet.

 

På samme tid er det en naturlig måte å kontrollere høyt blodtrykk og væskeretensjon på, to faktorer som hemmer nyrenes funksjon.

Forslag

  • Dediker minst 30 minutter hver dag til en treningsrutine.
  • Hvis du ikke har tid til å dra på treningssenteret kan du trene hjemme.
  • Tren minst tre ganger i uka.

6. Avgift nyrene dine for å beskytte dem

Nyrene er to utskillelsesorganer som har muligheten til å rense seg selv når de er i god stand.

På grunn av en overdreven ansamling av giftstoffer og kosthold rike på natrium og fett, er det ofte nødvendig å støtte denne prosessen for en komplett avgifting.

Forslag

  • Drikk infusjoner med vanndrivende og depurative egenskaper.
  • Begynn med en detox-plan der du unngår å innta fett, sukker og salt.
  • Inkluder frukt og avgiftene smoothies i kostholdet ditt.

Er du bekymret for nyrehelsen din? Har du risikofaktorer knyttet til nyresvikt eller -sykdom? Hvis dette er tilfelle, ta notater av disse anbefalingene og begynn å beskytte nyrene dine før du lider av noen komplikasjoner.

Selvfølgelig, så vel som det ovennevnte, er det viktig å gjennomgå medisinske kontroller for å finne ut om det er noen mer alvorlige problemer med nyrefunksjonen din.

 
  • Treves, S. T., Packard, A. B., & Grant, F. D. (2014). Kidneys. In Pediatric Nuclear Medicine and Molecular Imaging. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-9551-2_12
  • U.S. Department of Health and Human Services. (2009). The Kidneys and How They Work. National Institutes of Health. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
  • Raila, J., & Schweigert, F. J. (2001). The role of the kidneys in vitamin metabolism. Berliner Und Munchener Tierarztliche Wochenschrift.
  • Kurts, C., Panzer, U., Anders, H. J., & Rees, A. J. (2013). The immune system and kidney disease: Basic concepts and clinical implications. Nature Reviews Immunology. https://doi.org/10.1038/nri3523