Funksjonell muskeltrening: Jason Momoas alternativ for å holde seg i form

Vi kan oppnå muskelvekst uten maskinene på treningsstudioet. For å gjøre dette må vi holde oss til funksjonell muskeltrening slik som Jason Momoa bruker.
Funksjonell muskeltrening: Jason Momoas alternativ for å holde seg i form

Siste oppdatering: 06 juli, 2022

Jason Momoa trener funksjonell muskelstyrke og det er slik han får Aquamans kropp. Ingenting annet? Det virker i stor grad slik.

Selv om det er sant at sett med eksterne vekter som mekanisk stimulerer muskelfibre er ideelle for hypertrofi (for større muskler), ligger kroppsøving og funksjonell trening ikke langt bak. Faktisk er det mange utøvere av disse to disiplinene som kan skryte av en velfungerende kjerne og klumpete biceps.

Som det har blitt vanlig blant kjendiser som spiller superhelter, består en del av deres publikasjoner på sosiale nettverk i å vise hvordan de forbereder seg til rollene. Så det er at vi har lært at Jason Momoa er basert på funksjonell trening.

Hva er funksjonell muskeltrening?

Du har kanskje sett et treningsstudio som tilbyr “funksjonelle klasser”. Eller du har kanskje lest en historie som denne om Jason Momoa som driver med funksjonell muskeltrening i stedet for tradisjonelle maskiner.

Men hva er denne modaliteten? Som navnet antyder, er det en regulert og seriell øvelse som tar sikte på å forbedre din fysiske tilstand for daglige “funksjoner”.

Det betyr at planen ikke tar sikte på å få estetiske muskler, men muskler som er nyttige i hverdagen. Derfor har de foreslåtte bevegelsene en klar flerleddsorientering, som vi skal forklare senere. Og balansen stimuleres også, siden det er en essensiell egenskap fra vi våkner til vi legger oss om natten.

Nå er det mulig du får et bedre grep om det. Jason Momoas funksjonelle muskeltrening vil gi deg større muskler, men den bør også gjøre deg mer effektiv til å utføre enkle, hverdagslige oppgaver som å bøye seg, strekke seg etter en gjenstand på avstand eller bare å gå.

Vi tror du også kan ha glede av å lese denne artikkelen: Kroppsvekttrening på 15 minutter

De viktigste egenskapene til funksjonell trening

Hvis vi måtte oppsummere de egenskapene til “funksjonell trening” som gjør den spesiell, forskjellig fra andre planer, og med klar praktisk anvendelse, ville vi si at de er følgende:

  • Det trener flere muskler samtidig: dette er det vi nevnte tidligere som flerledd. I stedet for bare å jobbe med biceps med én rutine, er det vi gjør å mobilisere hele overekstremiteten. Hvorfor? For i det virkelige liv trenger vi for eksempel skulder- og albueledd for å nå et objekt som er høyt oppe.
  • Det gjør bruk av konsentriske og eksentriske bevegelser: Hverdagslige aktiviteter krever nesten alltid full forlengelse av musklene og full avslapning. Slik fungerer vi nesten hele dagen lang. Dette er kjent som konsentrisk og eksentrisk bevegelse i styrketrening. Med maskiner kan vi bli fristet til å gjøre kun én av disse fasene, det vil si å kun trekke sammen og returnere «halvveis» med vektstangen, for eksempel. Den funksjonelle prioriterer komplette bevegelser, som initierer, trekker sammen, vedlikeholder, slapper av og går tilbake til utgangsposisjonen.
  • Det foreslår ensidig arbeid: Funksjonell muskeltrening prøver å fremme balanse. Dette er viktig for dagliglivet. For dette formålet foreslås øvelser med bare én side av kroppen belastet med noe vekt. På denne måten er vi tvunget til å kompensere styrken for å unngå å falle. Dette stimulerer vår orienteringssans i rommet og styrker kjernen på en indirekte måte, siden mye av spenningen i fibrene som støtter vår holdning ligger i kjernen.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Hemmeligheten til å få muskelmasse hvis du er veldig tynn

Jason Momoas favoritt funksjonelle muskeltreningsøvelser

Skuespilleren har spredt sine primære øvelser på sosiale nettverk. Det er ikke dermed sagt at de er de eneste, men det er interessant å se gjennom disse alternativene som han har gjort kjent og som kan fungere som en veiledning for de som starter i funksjonsmodaliteten.

Bulgarsk knebøy eller delt knebøy

Denne typen knebøy bruker et forsinket ben, vanligvis på en benk eller noe forhøyet. På denne måten utfører det fremre benet opp- og nedbevegelsen på en slags ubalansert måte.

En kettlebell kan legges til settet for å gjøre det mer komplekst. Det finnes også varianter med stenger du kan holde mens du utfører bevegelsen.

Momoa utfører 6 sett med 10 repetisjoner for hvert ben. Dette tilsvarer 120 komplette bevegelser.

Klatring

Klatring er en disiplin i seg selv. Den finnes i sin innendørsvariant, på klatrevegger utstyrt for dette formålet, så vel som i sin alpine versjon, utendørs (på stein eller is).

Jason Momoa er en vanlig klatrer. Som sådan er flerleddsbevegelser en regel, siden hver forlengelse for å nå et hold eller et pålitelig grep ofte involverer forskjellige muskler.

Klatring krever på sin side en sterk kjerne. Mye av tiden er det nødvendig å holde konstant og isotonisk sammentrekning av magemusklene for å bringe kjernen nærmere veggen og balansere tyngdekraftens motvekt.

Escalada en palestra.

Medisinball

Bruken av medisinballen er et funksjonelt alternativ til tradisjonelle vekter. Objektet gir mulighet for mer dynamikk i flere ledd, med behov for balanse og en kraftig kjernetrening.

Ballene har forskjellig vekt og kan brukes til å kastes på en vegg, til å kaste til en partner, til å rotere kjernens akse og til å kjenne sentrifugaltrykk. Noen mennesker regulerer bevegelsene for å gjøre dem sakte. Andre foretrekker eksplosivitet.

Uansett er det et allsidig verktøy som passer veldig godt inn i funksjonelle planer. Heller ikke å undervurdere er presisjonen som kreves i hendene for å holde ballen, noe som gir trening for håndledd og fingre.

Balón medisinsk.

Utendørs sport, kontaktsport og yoga for Aquamans fysikk

Jason Momoa driver med funksjonell muskeltrening, men han er også en fan av utendørssport. Sammen med klatring, når været er varmt og havet er i nærheten, liker han å surfe.

Boksing er en annen av hans faste aktiviteter. De fysiske fordelene for de som trener i denne disiplinen er velkjente, for det handler ikke bare om å avlaste sinne. Faktisk er skuespilleren en utøver av yoga, som alle ville satt i hjørnet av en ring. Kombinasjonen gir imidlertid kraft i fibrene, samt fleksibilitet.

Har du ikke tid til å gjenskape alle Aquamans aktiviteter? Start med funksjonell trening. Det er trening til hverdagen. Ingenting slår å bli mer effektiv i det vi gjør hver dag.

Det kan interessere deg ...
Fordelene med en kondisjonstreningsrutine og noen ideer angående kondisjonstrening
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Fordelene med en kondisjonstreningsrutine og noen ideer angående kondisjonstrening

I den følgende artikkelen skal vi ta en titt på noen rutiner for kondisjonstrening som kan hjelpe deg med å holde deg i form. Gi dem en sjanse!



  • Andersen, Vidar, et al. “Muscle activation and strength in squat and Bulgarian squat on stable and unstable surface.” International journal of sports medicine 35.14 (2014): 1196-1202.
  • Giles, Luisa V., Edward C. Rhodes, and Jack E. Taunton. “The physiology of rock climbing.” Sports medicine 36.6 (2006): 529-545.
  • Van den Tillaar, Roland, and Mário C. Marques. “Reliability of seated and standing throwing velocity using differently weighted medicine balls.” The Journal of Strength & Conditioning Research 27.5 (2013): 1234-1238.