6 måter å ta vare på kroppen din på for fysisk og mental balanse

Et balansert kosthold rikt på vitaminer og mineraler sammen med daglig fysisk aktivitet kan hjelpe oss å oppnå en sunnere kropp. Når vi trener frigjør vi endorfiner.
6 måter å ta vare på kroppen din på for fysisk og mental balanse

Siste oppdatering: 10 juni, 2022

I mange år trodde man at det å ta vare på kroppen bare var et spørsmål om å innta en bestemt type næringsrik mat eller drikke. Dessuten ble kropp og sinn ansett for å være atskilt, med den ene uten innflytelse på den andre. Men takket være mye forskning og vitenskapelig bevis har det blitt fastslått at det er en sterkere kobling mellom de to enn tidligere antatt.

Emosjonelle problemer har innvirkning på kroppen i form av fysisk smerte eller ubehag, og omvendt. Når du vet alt dette, søker medisin i dag å følge mer orientalske modeller, hvis fokus er å oppnå en fysisk og mental balanse med sikte på å forbedre din generelle livskvalitet.

I denne forstand anbefaler nesten alle helseeksperter å ta i bruk en rekke sunne vaner og teknikker som spiller en grunnleggende rolle for å oppnå slik stabilitet. I dag skal vi dele 6 metoder for å ta vare på kroppen din.

1. Fysisk trening

cuidar el cuerpo

Det er ingen tilfeldighet at denne vanen er nummer 1 på listen over måter å ta vare på kroppen på. Ifølge eksperter fra Verdens helseorganisasjon (WHO) er fysisk aktivitet en av de beste praksisene som kan gjøres hver dag for å føre en høyere livskvalitet og fremfor alt en god fysisk og mental tilstand.

Med bare 20 eller 30 minutter daglig trening kan du aktivere hele kroppen. Dette kan hjelpe deg med å forbedre sirkulasjonen, styrke musklene og beskytte hjertet.

I tillegg er dette en utmerket måte å nyte en god fysisk form og opprettholde en tilstrekkelig vekt på. Dette forebygger også sykdommer forbundet med overvekt og fedme. I tillegg til alt dette gir den daglige treningen en god følelse av velvære, da det stimulerer utskillelsen av serotonin, ofte kalt lykkehormonet.

Vi tror du kan være interessert i å lese dette også: Vaner som lykkelige par bør unngå

2. Akupunktur

Akupunktur er en metode der tynne nåler og varmepåføringer brukes for å stimulere bestemte punkter på kroppen. Målet med dette er å lindre visse typer ubehag og bidra til velvære for hele kroppen.

Det er en veldig interessant teknikk som ikke griper inn i kroppens naturlige prosesser. Påføringen på hvert av punktene når bare nervefibrene. Dette aktiverer flyten og det oppnås en energistabilitet som hjelper kroppen.

Akupunktur er basert på teorien som betrakter menneskekroppen som et system av energistrømmer som, når balansert, kan tilby komfort både fysisk og følelsesmessig.

Det antas at denne terapien kan lindre tilstander forbundet med respiratoriske, nevrologiske og muskel-skjelettprosesser.

3. Et sunt kosthold

alimentos

En av de grunnleggende faktorene for å oppnå stabilitet i hele kroppen er ernæring. Selv om vi ofte ikke tenker over dette, har næringsstoffene i maten kapasitet til å styrke hele kroppen på et fysisk nivå. I tillegg påvirker de nedbrytningen og absorpsjonen av stoffer som bestemmer den følelsesmessige tilstanden.

Å eliminere søppelmat fra diettene våre og vedta et sunt kosthold i henhold til kroppens behov vil til og med bidra til mental helse.

4. Lytt til kroppen

Kroppen vet hvordan den skal sende oss signaler om sine fysiske og følelsesmessige vanskeligheter når personen går gjennom noen av dem. For eksempel er det svært sannsynlig at du kan begynne å oppleve en rekke symptomer og tegn som advarer deg om at noe plutselig ikke stemmer helt.

For å unngå utviklingen av enda større problemer, er det viktig å lære å lytte til hva kroppen vår vil fortelle oss for å ivareta dem i tide.

5. Aromaterapi

Aromaterapi er en avspenningsteknikk som ifølge noen også kan bidra til å ta vare på kroppen. Den er basert på bruken av aromaene og egenskapene til noen planter. Derfor virker det gjennom de essensielle oljene som utvinnes ved prosessering.

Aromaene de frigjør gir en viss følelse av harmoni og bidrar til avslapning. Derfor anses det å ha en direkte innflytelse på vårt emosjonelle og fysiologiske velvære.

Liker du denne artikkelen? Du kan også like å lese: Les om kostholdet som anbefales i overgangsalderen

6. Å drive med yoga er flott for å ta vare på kroppen din

Ta vare på kroppen din med yoga

Yoga er en eldgammel disiplin som har sin opprinnelse i India. Å praktisere yoga hjelper til med å trene sinnet og ta vare på kroppen, og oppnå stabilitet. Det er basert på moralske retningslinjer som krever selvdisiplin, ro, respekt og oppriktighet med seg selv og med andre.

Det er forskjellige måter å praktisere det på, avhengig av opprinnelsen og målene dine. Generelt har de alle som mål å styrke sinnets evne til å påvirke kroppsfunksjoner. Ifølge MedlinePlus- eksperter er yoga en disiplin som kan bidra til god helse på flere måter, siden den ikke bare hjelper med å ta vare på kroppen. Faktisk hjelper dens praksis med å:

  • Forbedre koordinasjonen
  • Redusere angst, depresjon og stress
  • Redusere hjertefrekvens og blodtrykk
  • Forbedre selvtilliten, blant annet

For å ta vare på kroppen din, er det nødvendig å opprettholde en sunn og aktiv livsstil, ikke bare å øve på en disiplin eller lukte aromaen av et lys duftet med lavendel eller eukalyptus. Husk at kroppen er en kompleks struktur, og som sådan krever den mange forskjellige sunne metoder for å holde seg frisk.

Til slutt, ikke glem at en sunn kropp er en kropp som kan oppnå velvære, stabilitet og følelsesmessig ro.

Det kan interessere deg ...
Å lære å prioritere: En nøkkel til psykologisk velvære
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Å lære å prioritere: En nøkkel til psykologisk velvære

I vår streben etter psykologisk velvære er det veldig viktig å ta i bruk gode vaner. Å lære å prioritere er en av dem.