Helsefordelene ved badstuer

Badstuer brukes ofte til avslapning. Imidlertid har den mange andre interessante fordeler for kardiovaskulær og nevrologisk helse. Sjekk de ut!
Helsefordelene ved badstuer

Siste oppdatering: 09 oktober, 2021

Badstuer er et populært avslappingsalternativ og har mange andre helsemessige fordeler i tillegg. Det er trygt for de fleste, ifølge en artikkel i Harvard Health Publications, selv om det alltid er lurt å ta noen forhåndsregler.

Folk går vanligvis inn i en badstue etter å ha svømt eller etter en spabehandling. Den positive kardiovaskulære og muskulære effekten er udiskutabel, men den er ikke egnet for alle. OK, men hva viser bevisene? Når bør du gå unngå det?

Typer badstue

Den tradisjonelle badstuen består av et rom, vanligvis med trevegger og seter, der det er en ovn eller varme steiner som avgir varme. Denne varmen er vanligvis tørr og etterlater et fuktighetsnivå mellom 10 og 20%.

Fuktigheten varierer imidlertid avhengig av land. For eksempel har tyrkiske badstuer et høyere nivå sammenlignet med tradisjonelle finske badstuer. I tillegg er det en annen forskjell i varmeforsyningen.

  • Tre kan varme opp rommet og produsere høye temperaturer og lave fuktighetsnivåer
  • Et elektrisk varmeapparat, vanligvis koblet til gulvet, har samme effekt som en badstue varmet med ved
  • En infrarød badstue varmer ikke hele rommet, bare personens kropp gjennom infrarøde bølger (dette er fordi den når lavere temperaturer enn de to andre rommene, men produserer samme mengde svette)
  • Dampbad er forskjellige fra badstuer, ettersom varmen ikke er tørr, men fuktig, slik at du svetter på grunn av høy luftfuktighet
En badstue i tre.
Det er flere typer badstue i dag, men effektene på kroppen er like i de fleste av dem.

Les om hvordan du stopper neseblødning

Hva er en badstue for?

Mennesker er homeotermer. Det betyr at ytre temperaturvariasjoner vanligvis ikke påvirker oss. Hovedsakelig fordi kroppens mekanismer lar oss opprettholde en stabil indre temperatur.

Disse mekanismene er tydelige når vi er inne i en badstue ettersom det er en økning i utetemperaturen. Kroppen reagerer som følger:

  • Det er en økning i diameteren på hudårene som tillater mer blodstrøm i huden og blodet kan være mer i kontakt med utsiden. Som et resultat kan vi bli kvitt varmen.
  • Små mengder vann og salter slippes ut gjennom porene i huden for å avkjøle kroppen – svette. I tillegg fjernes varme ved fordampning.
  • Hjertet driver ut blod raskere og hudens blodstrøm øker.
  • Nivået av damp øker og fukter luftveiene; dermed avleder det varme.

Som du kan se, er hovedfunksjonen til badstuen å øke kroppsvarmen for å aktivere alle disse regulatoriske prosessene, men hva er hensikten?

Helsemessige fordeler med badstuen

Å aktivere alle mekanismene forklart ovenfor er avslappende og beroliger oss. Dette forbedrer blodsirkulasjonen og gir lindring for spente muskler, spesielt i nakke og hode.

Man kan slappe av enda mer ved å meditere i badstuen. I tillegg induserer denne tilstanden ro og hjelper deg med å sove bedre.

Forbedrer badstuer kardiovaskulær helse?

Studier viser at badstuen kan ha en viss fordel hos personer med hypertensjon. Dette skyldes vasodilatasjon som produseres i kroppen av den økte varmen. I tillegg viser de også at det kan forbedre kraften som venstre hjertekammer utdriver blod hos pasienter med kronisk hjertesvikt.

En studie publisert i 2014 evaluerte forholdet mellom badstuer og deres effekt på forekomsten av kardiovaskulær sykdom. Vi trenger imidlertid ytterligere forskning for å klart kunne bestemme et forhold.

Den nevnte studien, publisert i det medisinske tidsskriftet JAMA Internal Medicine, studerte 2315 middelaldrende menn fra Øst-Finland i nesten 20 år. De kategoriserte deltakerne i henhold til hvor ofte de gikk til badstuen og evaluerte deretter om de opplevde noen kardiovaskulære lidelser i løpet av denne perioden.

Studien avslørte at badstuer er en beskyttende faktor mot hjerte- og karsykdommer av alle typer i den mannlige befolkningen. Studien understreker imidlertid behovet for videre forskning om dette emnet. Dessuten bør det ikke være den første måten, til tross for fordelene.

En sittende mann.
Badstuer er ikke hovedbehandlingen for hjerte- og karsykdommer, men studier indikerer at de har positive effekter.

Kan badstuer redusere risikoen for Alzheimers sykdom?

Den samme studien fra Finland så ikke bare på kardiovaskulær sykdom, men også på forekomsten av demens hos de 2315 mannlige frivillige.

Menn som gikk i badstue to eller tre ganger i uken reduserte risikoen for demens med 22% og risikoen for Alzheimers med 20%. Imidlertid hadde de som gikk fire til syv ganger i uken for økter en nesten 65% lavere risiko for begge nevrodegenerative sykdommer.

Til tross for disse konklusjonene, er reduksjonen funnet av studien ikke så signifikant som den kan virke. Dette er fordi det kan være andre relaterte elementer. Pasienter med demens bruker vanligvis ikke badstuer.

Andre mulige fordeler med badstuer

En rapport i American Journal of Medicine beskriver de ulike fordelene forbundet med badstuer. Den konkluderer imidlertid med at det er behov for mer forskning og forsøk før vi kan ta noen av disse påstandene til hjertet.

  • Avslutningsvis kan badstuer føre til væskedrivning, men ikke dehydrere huden. De kan også være bra for personer med psoriasis, men svette kan forverre kløen hos personer med atopisk dermatitt.
  • Badstuer fremmer avslapning og hjernen oppfatter mindre smerte. Dermed er de et hjelpestoff for å berolige smerter og leddmobilitet ved sykdommer som revmatoid artritt.
  • I tillegg lindrer badstuer symptomene på pasienter med astma og kronisk bronkitt fordi de fukter luftveiene.

Risikoen ved å gå i badstuer

Badstuer gir flere fordeler enn risiko hos friske mennesker. Imidlertid bør de med en historie med kardiovaskulær sykdom først konsultere legen sin. OK, så hva er den potensielle risikoen?

Dehydrering

Utskillelse av væsker kan dehydrere deg. Faktisk kan du miste opptil to glass vann i en badstue. Dette kan være ille for personer med nyreproblemer som ikke kan kontrollere vanntap. Det er derfor viktig å drikke vann før og etter du har vært i badstuen.

Et glass isvann.
Drikkevann før og etter en badstue økt reduserer for dehydrering.

Endringer i trykket

Vasodilatasjon reduserer blodtrykket, slik at en badstue kan forverre tilstanden til en person med ukontrollert hypotensjon.

Kroppen din kan også øke blodtrykket for å stabilisere seg hvis du går fra det varme miljøet i rommet til det kjøligere vannet i bassenget. Dermed kan det føre til forbigående hypertensjon som kan føre til besvimelse.

Ting du må huske på om badstuer

Som du kan se, er det mange bevis for å støtte noen av de helsemessige fordelene med badstuer. Likevel må du være forsiktig for å forhindre ulykker eller uønskede reaksjoner. Gå ut av badstuen umiddelbart hvis du føler deg svimmel eller får hodepine.

Til slutt må personer med en eksisterende tilstand eller de som er gravide konsultere lege før de går til badstuen. Denne profesjonelle bør kunne avgjøre om badstuer er trygge for dem.

Det kan interessere deg ...
Muskelsmerter når du trener for mye
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Muskelsmerter når du trener for mye

Selv om trening er viktig for helsa, kan det at du trener for mye faktisk være mot sin hensikt. Du kan støte på problemer hvis du ikke hviler nok.



  • Hannuksela ML, Ellahham S. Benefits and risks of sauna bathing. Am J Med. 2001;110(2):118‐126. doi:10.1016/s0002-9343(00)00671-9
  • Crinnion WJ. Sauna as a valuable clinical tool for cardiovascular, autoimmune, toxicant-induced and other chronic health problems. Alternative Medicine Review. 2011.
  • Laukkanen T, Khan H, Zaccardi F, Laukkanen JA. Association Between Sauna Bathing and Fatal Cardiovascular and All-Cause Mortality Events. JAMA Intern Med. 2015;175(4):542–548.
  • Källström M, Soveri I, Oldgren J, et al. Effects of sauna bath on heart failure: A systematic review and meta-analysis. Clin Cardiol. 2018;41(11):1491-1501. doi:10.1002/clc.23077
  • Laukkanen T, Kunutsor SK, Khan H, Willeit P, Zaccardi F, Laukkanen JA. Sauna bathing is associated with reduced cardiovascular mortality and improves risk prediction in men and women: a prospective cohort study. BMC Med. 2018;16(1):219. Published 2018 Nov 29. doi:10.1186/s12916-018-1198-0
  • van der Wall EE. Sauna bathing: a warm heart proves beneficial. Neth Heart J. 2015;23(5):247-248. doi:10.1007/s12471-015-0676-7