Hold deg ung med en ukentlig faste

desember 10, 2015

Hvis du ønsker å leve lenger og holde deg ung, viser nye studier at du bør prøve å faste en gang i uken. Det vil hjelpe deg å vinne i kampen mot klokken for aldring, slik at du kan bekymre seg mindre om tidens gang! Det virker som enkle kremer og aktuelle behandlinger rett og slett ikke er nok, så gi faste en gang i uken et forsøk og opplev fordelene selv.

Hvordan kan du være sikker på at fasting er riktig for deg? Er det virkelig mulig å ikke spise på en hel dag? Kan du tåle sult- og magefølelsen? Vi skal svare på disse spørsmålene og mer i dagens artikkel, så fortsett å lese!

Hvorfor faste er bra for helsen

La oss tenke på noen interessante ting: Fordøyelsessystemet er alltid aktivt, selv når du sover. Mange av de sykdommene vi lider av er et direkte resultat av giftstoffer som akkumuleres i fordøyelseskanalen etter år med usunn mat. Nå, hvis vi vet at søvn er viktig for kroppen for å samle krefter og fornye seg, hvorfor ikke gi fordøyelsessystemet en pause også?

Mahatma Gandhi var en vokal talsmann for faste og gjorde det på en jevnlig basis. Takket være denne praksisen, ifølge forskerne, levde han et bedre og mer aktivt liv. Hans død i en alder av 79 var på grunn av et skudd, og ellers kunne han ha levd mange år til. Men den type faste han utførte passer kanskje ikke for alle. Hvis du tror at det å ikke spise mat i et par dager vil hjelpe deg å gå ned i vekt, tar du feil. Uker med fasting kan føre til at du mister muskelmasse og fettvev, og det vil også direkte påvirke helsen til hjertet ditt.
2-gå

Som vi har sagt i andre artikler, er den menneskelige kroppen i stand til å overleve i opptil 10 dager uten mat, og uten å lide av langsiktige skader. Men du bør ikke faste i mer enn tre dager på rad, og det er en mye bedre idé å gjøre korte faster på en regelmessig, ukentlig basis hvis du ønsker å oppleve de beste resultatene.

Vi vil understreke her at en av de viktigste fordelene med faste er at det tillater organene dine å regenerere. Dette hjelper deg med å føle deg og holde deg ung, mens det fremmer bedre helse. Du vil føle deg mer våken, være i bedre humør, ha et sterkere immunforsvar, og selv bli mer produktiv på jobb. Noen mennesker tror selv at faste kan kurere kroniske sykdommer som astma, leddgikt, høyt blodtrykk, og allergier.

Fordelene er ikke bare begrenset til kroppen din. Fasting forbedrer også følelsesmessig og åndelig velvære. Fasting kan resultere i en større trygghet. Det kan gi deg glede, slik at du kan se verden annerledes, og det hjelper deg å vurdere dine matvalg som noe som heller skal bidra til å gi deg næring enn å skade deg.

Hvordan bør du begynne å faste?

Det finnes mange forskjellige typer av faste, men hvis det er første gang er den beste måten å begynne på å begrense forbruket av fast føde for en hel dag. Men ikke tilbring 12 timer der du venter i spenning på kvelden, slik at du kan spise en alt-du-kan-spise buffet – det ville virke mot sin hensikt. Prøv å hold det slik at det daglige inntaket av væske og juice ikke overstiger 300 kalorier.

3-tomt-fat

Husk også at du ikke må starte fasten når du en dag får et innfall der du føler for det. Du må forberede kroppen din. Dagen før du faster, kan du prøve å spise bare rå grønnsaker og drikke rikelig med vann, urtete, og fruktjuice.

Hvis du planlegger å prøve å faste en dag i uken, er det en god rutine å spise normalt i fire dager, deretter bruke følgende tre til å endre kostholdet slik at en dag er før-faste, det neste er faste, og den siste dagen er etter-faste. Disse tre dagene vil kreve litt forberedelse fra din side.

Dag 1: før-faste

La oss anta at du har tenkt å faste på en lørdag. Fredag bør du prøve å spise bare rå frukt og grønnsaker – så mye som du ønsker. Du vil kanskje føle deg sulten, men prøv å ikke å gi etter for fristelsen til å spise noe tyngre. Husk at du også kan drikke mye juice, smoothies, te og buljonger, så lenge de er naturlige. Avslutt dagen med en lett middag og få rikelig med søvn den natten.

Dag 2: faste

Etter at du får en solid åtte timers søvn, start dagen med faste med et glass eller to med vann. Det er en god idé å bruke denne dagen hjemme (som også er grunnen til at vi anbefaler at du gjør dette i helgen) for å holde deg opptatt med mindre oppgaver som ikke krever så mye fysisk anstrengelse. Benytt anledningen til å lese en bok, meditere, rydde i skapet, vanne plantene dine – noe som ikke tar opp for mye av energilageret ditt. Drikk mye rent vann eller ha i litt fruktjuice idet – men ikke spis noe frukt.

Noen mennesker velger å drikke naturlige juicer og grønnsaksbuljonger på denne dagen, men det kommer an på hva kroppen din trenger, og også hvordan du forbereder disse matvarene. Du kan for eksempel drikke ferskpresset appelsinjuice, men ikke inkluderer fruktkjøttet. Grønnsaksbuljonger må siles og filtreres. Ideen om en faste som dette er at du holder deg hydrert og ikke gir magen og fordøyelsessystemet eventuelle faste stoffer å behandle.

Dag 3: etter-faste

4-faste

Som vi allerede har nevnt, ikke slutt dagen din med faste med en nødtur til kjøleskapet. På den tredje dagen av faste (i dette eksempelet på søndag), må du unngå å spise noe som du allerede vet ikke er bra for helsen din – som hvitt mel, raffinert sukker, fastfood, fett eller fritert kjøtt, og meieriprodukter. I stedet kan du velge hele frukter, grønnsaker (rå, hvis mulig), nøtter, bønner og fullkorn. Spis med måte, og prøv å ikke engasjere deg i for mye fysiske aktiviteter siden kroppen gjenoppretter sine energilagre.

FRA NETTET