Ingefærs medisinske egenskaper

08 desember, 2018

Ingefær er en rotfrukt fra Asia. Den er kjent over hele verden for sine kulinariske bruksområder, men er enda mer kjent er ingefærs medisinske egenskaper. Denne aromatiske planten egner seg som krydder, men er også veldig effektiv mot forskjellige sykdommer.

I mange år har ingefær vært brukt som et grunnleggende krydder i Asiatisk mat. Eksperter har vist at den har positiv effekt på fordøyelsen og hjertet.

Ingefærs medisinske egenskaper

Her er den store rekken med ingefærs medisinske egenskaper:

Smertestillende og betennelsesdempende

Bruk den som kompress for leddsmerter forårsaket av forkjølelse eller artiris. Vær konsistent for å få ett raskt og tilfredsstillende resultat.

For hjertet

stetoskop

Ingefær kan bli brukt som behandling for karsykdommer. Den reduserer kolesterolet i arteriene dine og hjelper med å beskytte blodet ditt.

Sirkulasjon

Den er flott for blodsirkulasjonen og anbefalt for de som sliter med kalde hender og føtter.

Les også: 13 grunner til å bruke ingefær daglig

Hodepiner

hodepine

Ingefær motvirker hodepine og smertefulle migrener. Konsumer minst 3 ganger om dagen for å få de beste resultatene.

Kvalme og oppkast

Konsumert som en infusjon eliminerer planten svimmelhet og kvalme. Det anbefales for gravide kvinner som føler kvalme de første ukene i svangerskapet. Du bør dog ikke misbruke konsumet ditt av denne planten.

For fordøyelsen

magevondt

Ingefærs medisinske egenskaper lindrer magekatarr, syre, svullen mage, spasmer, irritert tarm og mange andre plager. Den kontrollerer syren som blir produsert og hjelper fordøyelsen din.

Forkjølelse og infeksjoner

Ingefær er anbefalt for å helbrede ørebetennelse, blærekatarr, allergier og forkjølelse. Den lindrer også hoste og hjelper med å rense luftveiene.

Les også: Oppskrift på ingefær-shot

Tips for planten

Ingefær bør bli lagret hel i ett tørt område vekk fra varme og sollys. Den kan også bli mikset med de følgende typer te:

  • Linfrø
  • Seder
  • Arnica
  • Cayenne
  • Aloe Vera
  • Pasjonsblomst
  • Rosmarin
  • Havre
  • Hvitløk
  • Sitron

I tillegg til det ovenfor, kan du spise ingefær med måltidene dine. Den er kjent som en av de mest populære og utsøkte krydderne du kan spise.

Husk…

Det er alltid best å bruke de ressursene naturen gir oss. De er livsviktige kilder for å vedlikeholde helsen din. De helbredende kreftene ingefærplanten innehar, gir oss en fordel mot sykdommer som kommer med alderen. Ha også i bakhodet at alt kan ha bivirkninger om du tar for mye av det.

Om du opplever uventede reaksjoner fra å spise for mye ingefær, bør du slutte å spise det i minst fire dager og alltid oppsøke en spesialist for å få råd om denne medisinske planten.

  • Anti-Parasitic Activity of Zingiber officinale (Ginger): A Brief Review.Nagwa Mostafa El-Sayed, Magda Mostafa El-Saka. (2015). DOI: 10.14437/2378-7864-2-112
  • Fresh ginger (Zingiber officinale) has anti-viral activity against human respiratory syncytial virus in human respiratory tract cell lines. Chang JS1, Wang KC, Yeh CF, Shieh DE, Chiang LC.  Department of Renal Care, College of Medicine, Kaohsiung Medical University, Kaohsiung, Taiwan. (2013). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23123794
  • Acute effects of dietary ginger on muscle pain induced by eccentric exercise.
    Black CD1, O’Connor PJ.Department of Kinesiology, Georgia College and State University, Milledgeville, GA, USA.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21031618
  • Investigation of the effect of ginger on the lipid levels. A double blind controlled clinical trial.Department of Pharmacology, Babol University of Medical Sciences, Babol, Iran. (2008). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18813412
  • The Effects of Ginger on Fasting Blood Sugar, Hemoglobin A1c, Apolipoprotein B, Apolipoprotein.  Nafiseh Khandouzi, Farzad Shidfar, Asadollah Rajab, Tayebeh Rahideh, Payam Hosseini, and Mohsen Mir Taherif. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4277626/
  • Comparison of effects of ginger, mefenamic acid, and ibuprofen on pain in women with primary dysmenorrhea. Ozgoli G1, Goli M, Moattar F. Nursing and Midwifery School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran. (2009). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19216660
  • Nikkhah Bodagh, M., Maleki, I., & Hekmatdoost, A. (2019). Ginger in gastrointestinal disorders: a systematic review of clinical trials. Food science & nutrition, 7(1), 96-108. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/fsn3.807
  • Srivastava, K. C., & Mustafa, T. (1992). Ginger (Zingiber officinale) in rheumatism and musculoskeletal disorders. Medical hypotheses, 39(4), 342-348. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/030698779290059L
  • Saquicaray, A., & Del Pilar, M. (2012). Evaluación de la Actividad Antiinflamatoria de la Mezcla de Extractos Fluidos de Jengibre (Zingiber officinale), Tomillo (Thymus vulgaris L.), Romero(Bachelor’s thesis). http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/2003
  • Fuhrman, B., Rosenblat, M., Hayek, T., Coleman, R., & Aviram, M. (2000). Ginger extract consumption reduces plasma cholesterol, inhibits LDL oxidation and attenuates development of atherosclerosis in atherosclerotic, apolipoprotein E-deficient mice. The Journal of nutrition, 130(5), 1124-1131. https://academic.oup.com/jn/article/130/5/1124/4686485
  • Li, Y., Tran, V. H., Duke, C. C., & Roufogalis, B. D. (2012). Preventive and protective properties of Zingiber officinale (ginger) in diabetes mellitus, diabetic complications, and associated lipid and other metabolic disorders: a brief review. Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine, 2012. https://www.hindawi.com/journals/ecam/2012/516870/
  • San Chang, J., Wang, K. C., Yeh, C. F., Shieh, D. E., & Chiang, L. C. (2013). Fresh ginger (Zingiber officinale) has anti-viral activity against human respiratory syncytial virus in human respiratory tract cell lines. Journal of ethnopharmacology, 145(1), 146-151. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23123794
  • Stoilova, I., Krastanov, A., Stoyanova, A., Denev, P., & Gargova, S. (2007). Antioxidant activity of a ginger extract (Zingiber officinale). Food chemistry, 102(3), 764-770. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S030881460600481X