Karakteristikker og egenskaper ved lucuma

17 februar, 2021
Har du hørt om lucuma? Dagens artikkel handler om denne eksotiske frukten som har et høyt innhold av essensielle mikronæringsstoffer.

Du har kanskje aldri hørt om lucuma (det er en frukt), men fortsett å lese for å finne ut mer om den. Den kommer fra et tre som vokser i Peru. Den er ganske populært der, og folk bruker den til å lage alle slags desserter. Dette skyldes den utsøkte smaken.

Likheten med avokado er slående. Faktisk har de begge grønn hud og et stort frø inni. Denne kjøttfulle frukten har imidlertid en gul-oransje farge. Den har mange helseegenskaper, og dagens artikkel skal diskutere dem.

Opprinnelsen og bruken av lucuma

Lucuma, som vi nevnte ovenfor, kommer fra et tre: Pouteria lucumo. Hovedegenskapene er den store størrelsen og den lyse fargen på treet.

Fruktens opprinnelse er i Andesfjellene og treet trives i tempererte klimaer. Dessuten krever det ikke overdreven konstant vannforsyning, og det tilpasser seg derfor godt til tørke.

Folk kutter lucuma-frukten fra treet og bruker den vanligvis når den er ganske moden. For å garantere riktig bevaring, pakker de den inn i beskyttende materialer når de fjerner den fra treet. Smaken er søt og ligner litt på lønnesirup. Det er av denne grunn at folk bruker den i bakverk.

Et par lucumashakes.
Lucuma brukes i søte tilberedninger da søtheten er en av hovedkvalitetene.

De helsemessige fordelene ved lucuma

Denne frukten har et karakteristisk høyt innhold av jern, betakaroten og niacin. Så mye at et regelmessig forbruk gir mange helsemessige fordeler forbundet med inntaket av disse næringsstoffene.

Til tross for at jernet den inneholder er av vegetabilsk opprinnelse og derfor har en lavere assimileringshastighet, har det blitt bevist at forbruket av denne frukten reduserer risikoen for å utvikle patologier som anemi. Som en generell regel må folk innta jern sammen med en dose vitamin C for å øke absorpsjonen.

Vi må også markere tilstedeværelsen av beta-karotener i lucuma. Disse næringsstoffene er aktive former for vitamin A. Videre reduserer dette vitaminet risikoen for å utvikle visse komplekse sykdommer, for eksempel de som oppstår i leveren. I det minste ifølge forskning som ble publisert i tidsskriftet Nutrition and Health.

På samme måte må vi også nevne niacininnholdet i lucuma. Nyere vitenskapelig litteratur hevder at dette stoffet har vist gunstige effekter på forebygging av dyslipidemi når det tas i passende doser. Det er et vannløselig vitamin, så du må innta det på daglig basis.

Kort sagt kan det å regelmessig inkludere lucuma i kostholdet ditt:

  • Forhindre jernmangelanemi
  • Forbedre leverfunksjonen
  • Redusere risikoen for å utvikle dyslipidemi

Ta en titt på denne artikkelen: 6 foryngende juicer og smoothies

Hvordan innta lucuma?

Det er vanskelig å finne lucuma i mange land, da det bare selges regelmessig i visse stater i Sør-Amerika. Hvis du imidlertid er i stand til å skaffe deg denne frukten, må du huske at du ikke skal spise massen rå. Det er alltid bedre å tilberede den litt for å nyte de organoleptiske egenskapene.

I tillegg har massen av lucuma et høyt stivelsesinnhold, slik at du kan legge den til i shakes og søte sauser. Vanligvis er de fleste rettene som inneholder den søte; selv om det ikke er uvanlig å finne noen salte retter laget med den også.

Frukt på en tallerken.
Denne frukten er vanskelig å finne utenfor Sør-Amerika ettersom den vokser i Peru.

Vi anbefaler deg også å lese denne artikkelen: 5 matvarer som bidrar til å bekjempe og fjerne mettet fett

En sjelden søt frukt

Som vi nevnte ovenfor, er lucuma en frukt fra Sør-Amerika som vokser under visse værforhold. Folk bruker den når den er moden og alltid litt bearbeidet. Noen mennesker spiser den imidlertid rå.

Et regelmessig inntak gir mange helsemessige fordeler da den inneholder mikronæringsstoffer som er essensielle for at kroppen skal fungere. Faktisk kan den forbedre leverfunksjonen.

Som alltid, bruk den i moderasjon da den har et høyt sukkerinnhold. Det er derfor best å introdusere den i sammenheng med et godt balansert kosthold.

Massen av denne frukten er et sunt alternativ for å erstatte raffinert sukker i desserter. Den gir tekstur og en intenst søt smak som ligner på lønnesirup. Til slutt, tilsett den i kremete supper, iskrem, kaker og til og med shakes. Den passer bra med bitter kakao og med andre typer mat som er typiske for bakverk.

  • DeLoughery TG., Iron deficiency anemia. Med Clin North Am, 2017. 101 (2): 319-332.
  • Leelakanok N., D’Cunha RR., Sutamtewagul G., Schweizer ML., A systematic review and meta analysis of the association between vitamin A intake, serum vitamin A, and risk of liver cancer. Nutr Health, 2018. 24 (2): 121-131.
  • Kahsyap ML., Ganji S:, Nakra NK., Kamanna VS., Niacin for treatment of nonalcoholic fatty liver disease (NAFLD): novel use for an old drug? J Clin Lipidol, 2019. 13 (6): 873-879.
  • Rojo, Leonel E., et al. “Original Contribution: Wound‐healing properties of nut oil from Pouteria lucuma.” Journal of cosmetic dermatology 9.3 (2010): 185-195.
  • García Ríos, Diego Héctor. “Caracterización de algunos metabolitos primarios y secundarios en dos variedades comerciales de lúcuma (Pouteria lucuma).” (2016).