Kosthold for galleblæren: Hva du bør gjøre og ikke gjøre

08 mars, 2020
Hvis du ønsker å forbedre helsen til galleblæren din, må du gjøre endringer i kostholdet ditt for å forhindre og redusere betennelse. Det er viktig å redusere inntaket av visse typer fettstoffer. Lær mer i denne artikkelen!

Har du gallestein? I så fall kan det hende du må legge om kostholdet for galleblæren din.

Som du kanskje allerede vet, er vi det vi spiser. For å forbedre denne tilstanden, må du redusere sjansen for betennelse, slik at galleblæren kan trekke seg sammen. Spesielt må du være veldig nøye med fettet du konsumerer.

Les videre for å lære mer om hvordan det du spiser kan bidra til å lindre symptomene som følger av gallestein.

Galleblæren

Kosthold for galleblæren: Hva du bør gjøre og ikke gjøre

Gallestein oppstår som et resultat av krystallisering av gallesalter i galleblæren.

Galleblæren er en pæreformet sekk, omgitt av en muskelvegg på øvre høyre side av magen. Den rommer og konsentrerer galle, en væske produsert av leveren, som er svært nødvendig for fordøyelsen av fett og absorpsjon av vitaminer.

Gallestein er et resultat av krystallisering av galle, en væske produsert av leveren, og skilles ut i tarmen gjennom gallegangene for å hjelpe til med fordøyelsen. Noen gallesteiner gir ingen påviselige symptomer.

Noen fagpersoner mener at gallestein er et resultat av dårlige spisevaner. For eksempel tvinger et overdrevent inntak av mat med mye fett leveren til å skille ut mer galle. Derfor er det viktig å kontrollere hva du spiser, både for å forhindre at du får gallestein, og for å lindre symptomene på dem.

Generelt er gallestein vanligere hos kvinner over 50 år, og hos de med en familiehistorie med problemer med galleblæren. Forekomsten er også høyere under graviditet, og hos de som tar oralt østrogen, så vel som hos personer som faster ofte, de som ikke trener, og de som har fettleversykdom.

Det kan være lurt å lese: 6 matvarer som bekjemper gallestein

Kostholdstips for galleblæren

Kosthold for galleblæren: Hva du bør gjøre og ikke gjøre

Å opprettholde en sunn livsstil og unngå store måltider, vil hjelpe deg med å behandle galleblæren.

Her er noen av de grunnleggende elementene i et kosthold som er sunt for galleblæren.

Fet mat

  • Kort fortalt er gallen produsert fra galleblæren viktig for å fordøye fett, så å ha et fettrikt kosthold kan tvinge den til å jobbe overtid. Dermed overarbeider prosessert mat med mye transfett, hydrogenerte oljer, fritert mat og overdrevne mengder mettet animalsk fett galleblæren.

Generelt er kostholdsanbefalingene hvis du har gallestein enkle: Spis et variert kosthold som inneholder lite fett og kolesterol, juster kaloriinntaket i ditt daglige kosthold, juster de store måltidene til fem porsjoner om dagen, ikke fast, og ikke overspis.

Her er noen av de sunneste matvarene for galleblæren:

Væsker

  • Vann
  • Varme urteteer
  • Melk i små mengder (du kan øke det gradvis).

Supper, grøt og puréer

  • Grønnsaksbuljong med myk ris og pasta
  • Grøt laget av havregryn, linser, mais, ris, quinoa osv.
  • Kokte poteter og potetmos
  • Kokt grønnsakpuré

Kjøtt

  • Kalvekjøtt, kanin eller sau, enten kokt, grillet eller stekt
  • Kylling: Kokt, grillet eller stekt
  • Magert svinekjøtt, lettsaltet eller søtt
  • Hvit fisk, lysing, sjøtunge, hvitting (kokt, grillet eller stekt og lett krydret).

Desserter

  • Karamellpudding, syltetøy, kompott, fruktjuice, kokt frukt, rå epler osv.
  • Ristet brød, småkaker, fullkornsbrød (ferskt, ikke-prosessert), tørkede bakverk, butterdeig og sukkerbrød.

Anbefalte metoder

  • Først må du sørge for å følge med på kvaliteten på kokefettet.
  • Spar fritert mat til spesielle anledninger. Varm ikke oljen over 90°.
  • Til slutt, spis maten rå, kokt, dampet, en papillote osv.

Les også: Les disse tipsene om kosthold for å forhindre gallestein

Dette bør du unngå i et kosthold for galleblæren

Kosthold for galleblæren: Hva du bør gjøre og ikke gjøre

  • Unngå ekstreme mattemperaturer. Dette er fordi for kald og for varm mat og drikke er sterke gallestimulerende midler, så det er foretrukket å spise maten ved en middels temperatur.
  • Fjern raffinert sukker: Noen studier viser at høye konsentrasjoner av monosakkarider og disakkarider stimulerer sekresjonen av galle. Derfor bør du bare konsumere dem i moderasjon og i mindre mengder.
  • Xantiner. Mat rik på koffein og teobromin som kaffe, maté, konsentrert te og cola-drikker overarbeider galleblæren, så minimer forbruket av disse.
  • Store mengder: Alt er farlig i store mengder, så spis flere ganger om dagen og i mindre mengder.
  • Reduser inntaket av fruktjuice, kullsyreholdig drikke og alkohol.

Til slutt, personer med gallestein bør konsultere en ernæringsfysiolog for å få en individuell ernæringsplan i henhold til deres behov, og en gastroenterolog for å indikere hvilken behandling som skal følges. Legene dine vil kunne gi deg den beste veiledningen.

  • Otano S, Castillo Rascón MS, Echevarria M, Bollati E, Leiva R, Medina G. Litiasis vesicular: Su relación con el Síndrome Metabólico y la Obesidad. Bioquímica y Patología Clínica 2008; 72(2): [Aprox. 5p.].
  • Colpas Morales Liceloth S, Herrera Sáenz F, Salas Díaz R, Mercado J. Morfología y composición de los cálculos biliares en 90 colecistectomías realizadas en el Hospital Universitario del Caribe. 2008-2009.Rev. cienc. biomed. 2010; 1(2).
  • Speets AM, Van der Graaf Y, Hoes AW, Kalmijn S, De Wit NJ, Mali WP. Expected and unexpected gallstones in primary care. Scand J Gastroenterol.