Lær hvordan du lager fem grønnsaksbaserte kremer

januar 19, 2020
Du kan lage noen deilige grønnsaksbaserte kremer med ingredienser som kokosnøtt og frø, som fint kan erstatte kremer med melk. Les videre for å lære noen!

Har du lyst til å lære hvordan du lager grønnsaksbaserte kremer?

Folk som er veganere eller vegeterianere har funnet erstatninger for de fleste matvarer som kommer fra dyr. Selv om det er mange ernæringsmessige forskjeller, har det blitt oppdaget mange sunne alternativer som er perfekte for å lage tradisjonelle retter.

Kremen som kommer fra kumelk er ofte inkludert i tusenvis av oppskrifter på grunn av den kremete konsistensen. Mange foretrekker imidlertid å unngå å bruke den fordi de er laktoseintolerante eller fordi det er en matvare som kommer fra dyr.

Takket være ingredienser som frø, nøtter og kokosnøtt, er det imidlertid mulig å lage flytende kremer med grønnsaker når det er nødvendig. Disse alternativene er lettere, inneholder færre kalorier og næringsinnholdet deres er veldig interessant.

Nyt dem!

Fem deilige grønnsaksbaserte kremer som du bør prøve

Grønnsaksbaserte kremer er produkter som kan erstatte tradisjonelle kremer laget av melk. De har ofte en lignende tekstur, men varierer i nærings- og fettinnholdet. De bør spises med måte, men de er sunne og passer bra med supper, kaker og andre matvarer med krem.

1. Kokoskrem

En skål med kokosnøttkrem

Kokoskrem er en av de mest brukte erstatningene for krem blant veganere på grunn av dens konsistens og næringsinnhold.

En av de mest populære grønnsaksbaserte kremene er laget av rå kokosmelk. På grunn av dens kremete tekstur, er dette den mest brukte kremen som brukes til å lage desserter og bakverk blant veganere. Denne kan også brukes i smoothies og kremede grønnsaker.

Slik gjør du det

  • Kjøp først en halv liter kokosmelk med minst 60% kokosnøttekstrakt.
  • Sett den deretter i kjøleskapet i 24 timer.
  • Hell den i en bolle og pisk den for hånd med en visp.
  • Etter at den er ferdig, kan du legge den til i favorittoppskriftene dine.

Utforsk: Tre deilige oppskrifter på vegansk ost

2. Krem med gresskarfrø

Gresskarfrø inneholder en betydelig mengde sunt fett, aminosyrer og antioksidanter. På grunn av den lette smaken, er det en utmerket ingrediens til å lage plantebaserte kremer og andre produkter. Du kan bruke den i salater eller kremede grønnsaker.

Slik gjør du det

  • Hell først 2,5 dl gresskarfrø i en blender.
  • Bland dem deretter med et par spiseskjeer ekstra virgin olivenolje.
  • Tilsett salt og 2,5 dl vann og fortsett å blande det sammen til du får en jevn krem uten klumper.

3. Cashewkrem

En liten glassbolle med cashewnøtter

Det er en god ide å lage kremer med nøtter siden de inneholder sunne fettsyrer som omega-3.

En deilig cashewkrem lar deg nyte sunne desserter uten å føle deg skyldig. Den grunnleggende ingrediensen er en kilde til sunt fett som oljesyre, samt proteiner, vitaminer og mineraler. På den annen side er teksturen perfekt til å pynte kaker eller fylle søtsaker med.

Slik gjør du det

  • Bløtlegg først noen cashewnøtter i en skål med vann.
  • Hell dem i blenderen dagen etter og bland dem godt.
  • Tilsett en spiseskje sitronsaft og 60 ml vann.
  • Du kan også tilsette en halv teskje vaniljefrø hvis du har lyst.
  • Pisk til slutt alt sammen kraftig til du får en kremete konsistens.

4. Krem med sesamfrø

Dette er en av de grønnsaksbaserte kremene som du kan nyte sammen med en kopp cappuccino, kaker og desserter. Sesamfrø er kjent for sitt høye innhold av enu- og flerumettet fett, som er veldig bra for hjerte- og karhelse.

Slik gjør du det

  • Begynn med å blande sammen to ss rå tahini (sesamkrem) med fire ss filtrert vann.
  • Bland i noen minutter til du får en jevn og tykk krem.
  • Tilsett til slutt litt brunt sukker eller sirup for å gjøre den søt.

Ikke gå glipp av: Tre nyttige tips når du lager en vegansk smoothie

5. Grønnsaksbaserte kremer: Krem med solsikkefrø

Solsikkefrø er en flott ingrediens å lage grønnsaksbaserte kremer av

Solsikkefrø er rik på E-vitaminer og fettsyrer. I tillegg er de også en stor kilde til antioksidanter.

Solsikkefrø inneholder en betydelig mengde sunt fett, sink, selen og E-vitaminer. Disse næringsstoffene hjelper til med å forbedre hjerte- og karhelse og bidrar til å dempe oksidativt stress. Krem med solsikkefrø er perfekt til salater og smørbrød.

Slik gjør du det

  • Bløtlegg først solsikkefrøene i en skål med vann.
  • Hell dem i blenderen sammen med en spiseskje med ølgjær dagen etter.
  • Bland det sammen til du får en kremet konsistens.

Leter du etter melkealternativer? Da bør du skrive ned disse grønnsaksbaserte kremene. Som du kanskje har lagt merke til, så er de enkle å lage og kan legges til i forskjellige oppskrifter.