Lær hvordan du lager kefir

Personer med kroniske fordøyelses- eller tarmproblemer kan ha stor fordel av å inkludere kefir i det daglige kostholdet. I dagens artikkel vil vi fortelle deg hvordan du lager det!
Lær hvordan du lager kefir

Siste oppdatering: 29 september, 2021

Kefir er en av de beste tingene du kan spise for å opprettholde optimal tarmhelse. Dette er fordi den inneholder bakterier fra melkesyregjæring som selektivt koloniserer fordøyelseskanalen. Dermed har det en positiv effekt på fordøyelsen og næringsopptaket.

Det er viktig å nevne at folk nå legger mer vekt på mikrobiota som en regulator av helsetilstanden. Vi vet nå at det er mulig å skaffe gode bakterier og fiber gjennom kostholdet for å optimalisere fordøyelsessystemets funksjon. Faktisk er det en fin måte å forhindre dysbiose prosesser på, som fører til ubehag og smerte.

Fortsett å lese for å finne ut hvordan du lager kefir!

Hva er kefir?

Kefir er et melkeavledet produkt som ligner på flytende yoghurt. Du får det ved å blande melken med levende kulturer og deretter la den gjære over natten. Resultatet av denne prosessen er et probiotikum som forbedrer fordøyelseshelsen. En studie publisert i Nutrition Reviews forklarer det mer detaljert.

Vær oppmerksom på at inntaket av disse mikroorganismeme kan redusere forekomsten av mange inflammatoriske patologier på tarmnivå. De har også vist seg nyttige i behandlingen av disse tilstandene. Dette er fordi de reduserer intensiteten og hyppigheten av symptomer. Det er av denne grunn at mange helsespesialister anbefaler deres tilstedeværelse i det vanlige kostholdet.

Du kan få kefir på to forskjellige måter. Du kan kjøpe den klar til å drikke i noen dagligvarebutikker, den kommer i en halvflytende tekstur. Den andre måten er å lage det selv hjemme hvis du får tak i noen kefirkorn. Alt du trenger å gjøre etterpå er å tilsette melk, sil den og sett den fra hverandre og tilsett mer av den hver dag!

En skje kefirkorn.
Kefir er et probiotikum med tarm- og immunhelsemessige fordeler.

Hjemmelaget kefir

Å lage kefir er ganske enkelt. Du må imidlertid først finne kornene. Du kan i utgangspunktet beholde dem for alltid når du gjør det slik vi skal vise deg. Bare legg kefiren med helmelken i en glassbeholder og legg den på et skyggefullt sted utenfor kjøleskapet. Du må først dekke den med en tynn osteklut i omtrent 24 timer.

Gjæring vil finne sted i løpet av den tiden når kefir og myse begynner å skille seg. Myse er noe gulere, det er væsken som flyter på toppen av yoghurten. Jo lengre gjæringstid, desto surere blir sluttproduktet. Dette skyldes tilstedeværelsen av en høyere konsentrasjon av mikroorganismer i den.

Uansett vil den optimale gjæringstiden avhenge av temperaturen du bor i. Det vil også avhenge av antall korn og hvor mye melk du bruker. Jo mer varme, jo mer korn og mindre melk, jo raskere blir prosessen.

Når produktet er klart, fjerner du kornet med en sil av plast eller rustfritt stål. Det er viktig å ikke bruke et instrument laget av et annet materiale eller metall, da det vil forårsake en kjemisk reaksjon som vil skade mikroorganismer. Etter dette kan du enten innta eller lagre den flytende kefiren. Husk at jo lenger den sitter i kjøleskapet, desto surere blir den.

 Lagring av kefirkornene

Du må lagre kefirkorn på riktig måte. Den ideelle måten å opprettholde riktig Ph-balanse på er å alltid ha dem i melk. Dette er fordi mikroorganismer lever av laktose.

Så legg kornene i en glassbeholder med fersk melk inne i kjøleskapet hvis du ikke skal drikke kefiren på flere dager. Den kalde temperaturen vil bremse gjæringsprosessen, slik at de kan vare en hel uke med samme mengde melk.

Videre kan du faktisk fryse ned kefirkornene hvis du planlegger å være fraværende i lengre tid. Det vil holde dem i dvale. Bare legg dem i en glassbeholder og deretter i fryseren. De vil holde seg i live og ikke miste noen av egenskapene sine. Deretter er det bare å tine dem og legge dem tilbake i litt melk for å starte gjæringsprosessen på nytt.

Kefir variasjoner

Du kan lage kefir på andre måter, for eksempel med kokosmelk. Du lager denne typen fra kommersiell kefir.

I tillegg kan du innta kefir ved å blande den med frukt, sjokolade, nøtter og frø, osv. Du kan også tilsette den i frokostblandingen. Resultatet er et probiotisk måltid fullpakket med antioksidanter.

Husk at forbruket av probiotika er bra for helsen din. Det påvirker ikke bare tarmhelsen positivt, det forbedrer også immunsystemets funksjon. Her er noen bevis publisert i tidsskriftet Probiotics and Antimicrobial Proteins.

En beholder med kefirkorn.
Kefir er en allsidig ting. Ikke bare kan du drikke det alene, men også lage shakes og legge det til frokostblandinger og andre retter.

Kokosmelk kefir

  • Legg fire spiseskjeer av det kommersielle produktet (tilgjengelig i diverse dagligvarebutikker) i en glassburk.
  • Tilsett 2 kopper kokosmelk og rør om.
  • Den vil være klar til forbruk etter gjæring i 12 til 14 timer.

Som i forrige oppskrift, jo lengre den gjærer, desto surere og tykkere blir den.

En ekte helmat

Kort sagt, er kefir ganske sunt, og å legge det til et variert og balansert kosthold anbefales på det sterkeste. Generelt bør du prøve å innta mer gjærede varer for å opprettholde optimal tarmhelse.

Inkluder definitivt kefir i ded vanlige dietten hvis du har fordøyelsesproblemer. Det vil bidra til å redusere ubehaget over tid. Dette produktet kan til og med lindre forstoppelse og diaré.

Prøv til slutt å kombinere inntaket av kefir med naturlig yoghurt. Begge inneholder probiotiske bakterier i tillegg til proteiner med høy biologisk verdi og viktige vitaminer.

Det kan interessere deg ...
4 typer supermat som er bra for øyehelsa di
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
4 typer supermat som er bra for øyehelsa di

Visste du at gulrøtter er rike på antioksidanter, vitamin A og lutein? Alle disse næringsstoffene er bra for øyehelsa di.