Omega 5: Hva det er og hvordan du tar det

Omega 5 er en lite kjent forbindelse, men med viktige helsemessige fordeler. Hvor finner du det? Hvordan brukes det? Vi forteller deg alt om det her!
Omega 5: Hva det er og hvordan du tar det
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 09 august, 2022

Mye er kjent om de fordelaktige fettsyrene som vi bør innta gjennom kostholdet vårt. Det har imidlertid blitt sagt lite om omega 5, også kjent som “punisk fettsyre”, eller “PUA” for kort. Hovedkilden er granateplefrø (Punica granatum), frukten som den har fått navnet sitt fra.

Faktisk er det anslått at 70% av alle fettsyrer som finnes i granateplefrø er punicinsyre. Dette regnes som en av de viktigste bioaktive forbindelsene. Faktisk tilskrives det antioksidante, antiinflammatoriske og andre gunstige effekter forbundet med forebygging og behandling av visse sykdommer.

Vil du lære mer om det? I så fall, les videre!

Hva er omega 5?

Omega 5 er kjent som punicinsyre (PUA), eller “trichosanic acid”. Det er karakterisert som en flerumettet fettsyre med 18 karbonatomer. Den skylder navnet sitt til det faktum at den første av dens 3 dobbeltbindinger vises på karbon 5 i karbonkjeden når den telles fra høyre til venstre.

Det er veldig likt konjugert linolensyre (CLA) og er produsert av omega-3 og omega-6 essensielle fettsyrer. Forskere oppkalte den etter dens viktigste matkilde, Punica granatum L, også kjent som granateple. Derfor er det ofte kjent som “punicinsyre”.

Tidsskriftet Lipids in Health and Disease rapporterte at 70% av punicinsyren og dens isomerer finnes i granateplefrøolje. Imidlertid er det også til stede i slangegresskarfrø, som inneholder mellom 32% og 40% av denne forbindelsen.

Beneficios de la granada.
Omega 5 er forbundet med mange positive helseeffekter. Spesielt fungerer det som et antiinflammatorisk og antioksidantmiddel.

Du kan også like å lese denne artikkelen: Rollen sink spiller i menneskekroppen

Hva er omega 5 for?

Som forklart av noen forskere i en rapport publisert i Journal of Food Science and Technology, tiltrekker omega 5 seg oppmerksomhet fordi det er en del av en familie av konjugerte fettsyrer. Faktisk har den blitt katalogisert som en “superkonjugert fettsyre”, med kraftigere effekter enn CLA.

La oss se nærmere på egenskapene.

Antioksidanteffekter

Fett fra granateplefrø har vist seg å ha 2 til 3 ganger mer omega-5 enn rødvin eller grønn te.

Punicinsyre blokkerer frie radikaler som fører til økt oksidativt stress. Dermed reduserer det risikoen for sykdommer som er relatert til oksidative mekanismer. I tillegg har det vist seg å redusere lipidperoksidasjon og LDL, eller “dårlig” kolesterol.

Omega 5 har antidiabetiske egenskaper

Ved type 2 diabetes blir cellene stadig mer ufølsomme for insulin, et hormon som transporterer sukker inn i cellen. I de avanserte stadiene av sykdommen øker insulinresistensen, noe som resulterer i forhøyede blodsukkernivåer.

Forskning har imidlertid funnet ut at når punicinsyre ble inkludert i dietten til diabetiske rotter, forbedret deres seruminsulinnivåer seg. Lignende resultater ble funnet i McFarlins arbeid, der 61 milligram PA ble administrert daglig i dietten til mus. Imidlertid er mer bevis nødvendig for å evaluere disse effektene hos mennesker.

Det kan redusere kardiovaskulære risikofaktorer

Omega-5-syre er gunstig for å forebygge hjerte- og karsykdommer. Dette skyldes i stor grad dens evne til å senke kolesterolet og triglyseridnivåer i blodet.

I tillegg, på grunn av dens antioksidantegenskaper, forhindrer den dannelsen av plakk som tetter årene. På denne måten kan det bidra til å forebygge faren for hjerteinfarkt.

Det bidrar til å forhindre fedme og metabolsk syndrom

PUA og andre naturlige forbindelser i granateplefrøolje aktiverer blokkere av visse pro-inflammatoriske stoffer. Denne tilstanden reduserer triglyseridnivået i blodet samtidig som det øker “godt” eller HDL-kolesterol. I tillegg forbedrer det insulinfølsomheten og blodsukkerverdiene.

Faktisk, i forskning på overvektige rotter, ble punicinsyre bevist å forbedre metabolske og inflammatoriske endringer assosiert med fedme og insulinresistens. Reseptorer kjent som PPAR aktiveres og stopper aktiviteten til visse pro-inflammatoriske forbindelser.

Det modulerer tarmbetennelse

Kronisk betennelse er utløseren for alvorlige sykdommer i tarmen, inkludert inflammatorisk tarmsykdom og tykktarmskreft. PPAR-reseptorer er anerkjent som hemmere av tarmbetennelse.

Som nevnt ovenfor aktiverer omega-5 denne reseptoren og regulerer makrofag- og T-cellefunksjonen, og forbedrer dermed tarmbetennelse hos forsøksdyr. Imidlertid kunne denne fettsyren ikke reversere alvorlige inflammatoriske problemer.

Det kan bidra til å beskytte hjerneceller

Nevrodegenerative sykdommer er preget av progressiv skade og død av nerveceller. De er også ledsaget av høye nivåer av inflammatoriske biomarkører og oksidativt stress.

Punicinsyre har vist sterke antioksidant og anti-inflammatoriske effekter. Omega 5 går inn i blod-hjerne-barrieren sammen med andre fettsyrer, slik at antioksidanter kan absorberes av nevroner. Dette bidrar til å utsette for tidlig aldring.

Faktisk antas det at forbruket kan bidra til forebygging og behandling av sykdommer som Alzheimers og Parkinsons, som ofte forekommer hos eldre.

Det hjelper med å regenerere huden

Punicinsyre fremmer syntesen av keratinocytter i epidermis. Disse cellene hjelper til med helingsprosessen av brannskader og andre lesjoner som eksem, psoriasis og akne.

Av denne grunn brukes denne komponenten som en ingrediens i produksjonen av kosmetiske såper for å forbedre hudens generelle utseende. Dens antibakterielle, smertestillende og antioksidantegenskaper hjelper til med å forhindre for tidlig aldring.

¿Para qué sirve el omega 5?
I kosmetikk brukes omega 5 for å beskytte huden mot oksidativt stress.

Hvordan kan du spise Omega 5?

Generelt kan omega 5 fås ved å innta granateple. Imidlertid er det også tilgjengelig som et tilskudd og kosmetisk produkt. La oss ta en titt på noen alternativer.

1. Omega 5 kapsler

I 2013 kom de første omega 5-kapslene på markedet. Det er et naturlig og organisk produkt, så mulige bivirkninger oppheves.

Men før du anskaffer dette tilskuddet, er det alltid tilrådelig å konsultere legen din om tilstanden du ønsker å forebygge eller behandle. Bruken er ikke foreslått som en erstatning for medisiner eller måltider.

2. Spis granatepler

Regelmessig inntak av granatepler gjør at vi kan få i oss lette doser av omega 5. Det gir forøvrig også polyfenoler, antocyaniner og andre bioaktive forbindelser som er til fordel for helsen.

3. Som hudolje

Omega 5 olje er pakket i flasker for direkte bruk på huden. For dermatologiske og kosmetiske behandlinger kan du finne det i såper, kremer, lotioner og i blandinger med andre vegetabilske oljer.

Omega 5 for helsevesenet

Ifølge vitenskapen representerer omega 5 en ny utradisjonell terapeutisk tilnærming for behandling og forebygging av enkelte sykdommer.

Imidlertid er det nødvendig med mer forskning på bruken av det hos mennesker, siden bare dyremodeller har blitt brukt i stedet for kliniske studier på mennesker til nå. Det er derfor det er viktig å snakke med legen din før du bestemmer deg for å ta et Omega 5-tilskudd.

Det kan interessere deg ...
Effekten omega-3 har på hjernen
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Effekten omega-3 har på hjernen

Har du hørt om effekten som omega-3 har på hjernen? Omega-3 er en fettsyre som er essensiell for kroppen vår. Lær mer i denne artikkelen!



  • Muhmmad Asim Shabbir, Moazzam Rafiq Khan, Muhammad Saeed, Imran Pasha, Anees Ahmed Khalil and Naila Siraj. Punicic acid: A striking health substance to combat metabolic syndromes in humans. Lipids in Health and Disease (2017) 16:99 DOI 10.1186/s12944-017-0489-3.
  • Eliane Bonifácio Teixeira de CarvalhoIllana, Louise Pereira de Melo, Jorge Mancini-Filho. Chemical and physiological aspects of isomers of conjugated fatty acids. Review. Food Sci, Technol 30 (2), June 2010, https://doi.org/10.1590/S0101-20612010000200002
  • Aruna,D. Venkataramanamma,Alok Kumar Singh,R.P. Singh. Health Benefits of Punicic Acid: A Review. Compresive Reviews in Food Science and Food Safety, 2016, Volume15, Issue1, Pages 16-27, https://doi.org/10.1111/1541-4337.12171.
  • Yuan G, Sun H, Sinclair AJ, Li D. Effects of conjugated linolenic acid and conjugated linoleic acid on lipid metabolism in mice. Eur J Lipid Sci Technol. 2009;111:537–45.
  • Boroushaki MT, Mollazadeh H, Afshari AR. Pomegranate seed oil: A comprehensive review on its therapeutic effects. Int J Pharm Sci Res. 2016;7:430
  • Mollazadeh, H., Boroushaki, M. T., Soukhtanloo, M., Afshari, A. R., & Vahedi, M. M. (2017). Effects of pomegranate seed oil on oxidant/antioxidant balance in heart and kidney homogenates and mitochondria of diabetic rats and high glucose-treated H9c2 cell line. Avicenna journal of phytomedicine7(4), 317–333.
  • McFarlin, B., Strohacker, K., & Kueht, M. (2008). Pomegranate seed oil consumption during a period of high-fat feeding reduces weight gain and reduces type 2 diabetes risk in CD-1 mice. British Journal of Nutrition, 102(1), 54-59. doi:10.1017/S0007114508159001
  • Rosenblat M, Volkova N, Coleman R, Aviram M. Pomegranate byproduct administration to apolipoprotein e-deficient mice attenuates  atherosclerosis development as a result of decreased  macrophage oxidative stress and reduced cellular  uptake of oxidized low-density lipoprotein. J Agric Food Chem 2006;54:1928-1935
  • Jurenka, Julie. (2008). Therapeutic Applications of Pomegranate (Punica granatum L.): A Review. Alternative medicine review : a journal of clinical therapeutic. 13. 128-44.
  • Hontecillas, M. O’Shea, A. Einerhand, M. Diguardo, and J. Bassaganya-Riera, “Activation of PPAR γand αby punicic acid ameliorates glucose tolerance and suppresses obesity-related inflammation,” Journal of the American College of Nutrition, vol. 28, no. 2, pp. 184–195, 2009.
  • Bassaganya-Riera, Josep & DiGuardo, Margaret & Climent, Montse & Vives, Cristina & Carbó, Adrià & Jouni, Zeina & Einerhand, Alexandra & O’Shea, Marianne & Hontecillas, Raquel. (2011). Activation of PPARγ and δ by dietary punicic acid ameliorates intestinal inflammation in mice. The British journal of nutrition. 106. 878-86. 10.1017/S0007114511001188.
  • Guerra-Vázquez, C. M., Martínez-Ávila, M., Guajardo-Flores, D., & Antunes-Ricardo, M. (2022). Punicic Acid and Its Role in the Prevention of Neurological Disorders: A Review. Foods (Basel, Switzerland)11(3), 252. https://doi.org/10.3390/foods11030252
  • Ko, K.; Dadmohammadi, Y.; Abbaspourrad, A. Nutritional and Bioactive Components of Pomegranate Waste Used in Food and Cosmetic Applications: A Review. Foods 2021, 10, 657. https:// doi.org/10.3390/foods10030657
  • Song, Bang-Ho , Tran, Hoang Ngoc Ai,  Bae, Soo-Young, Song, Bang- Ho, Bae Soo. Pomegranate (Punica granatum) as Resources of Phytoestrogen and Anticancer Substances. The Korean Society for Microbiology and Biotechnology. Volume 35 Issue 2, 2007, 81-97.
  • Puneeth HR, Chandra SSP. A review on potential therapeutic properties of Pomegranate (Punica granatum L.). Plant Sci. Today [Internet]. 2020 Jan. 1 [cited 2022 Mar. 2];7(1):9-16. Available from: https://horizonepublishing.com/journals/index.php/PST/article/view/619

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.