Sannheten om hudpleie og hudens helse

19 april, 2020
Det er noen myter om hudpleie og helse som kan ha negativ innvirkning på helsen til huden din. Det er også visse ting du kanskje ikke vet som er viktige for å beskytte den. Fortsett å lese for å finne ut mer!

Emnet hudpleie og hudens helse får ikke alltid den oppmerksomheten det fortjener. I tillegg, selv om den er et av de viktigste og mest omfattende organene i kroppen, pleier vi å forsømme den. Faktisk er de fleste bare oppmerksom på den av estetiske grunner.

Huden gjør imidlertid mye mer enn å være pen. Den er faktisk ansvarlig for å beskytte kroppen mot eksterne agenter. Den fungerer også som en barriere mot endringer i temperatur, luft, bakterier, osv. Hudhelse kan også reflektere endringer i visse deler av kroppen.

Visste du for eksempel at det er visse svulster, som de som utvikler seg i lungene, som kan forårsake elveblest? Faktisk viser mange systemiske lidelser sine første symptomer gjennom huden. Huden lar oss også oppleve berøring og påvirker utseendet, seksualiteten og selvtilliten vår.

I dagens artikkel forklarer vi myter og fakta om hudpleie og hudens helse.

Er hydrering viktig for hudpleie og hudens helse?

Denne utbredte oppfatningen er ekte. Å drikke vann er virkelig nødvendig for å fungere og balansere hele kroppen. Huden må også holde seg hydrert og tykk.

Rådene om å drikke omtrent 8 glass vann om dagen for å opprettholde hudens helse er imidlertid en myte. Ja, du bør faktisk drikke mellom 6-8 glass vann daglig. Dette er imidlertid bare gjennomsnittet. Vannet du trenger varierer avhengig av forskjellige faktorer. Trening, romtemperatur eller kosthold kan alle øke vannbehovet ditt. Vannet du drikker påvirker heller ikke hudens tilstand.

En kvinne som drikker vann.

Å drikke vann er nødvendig for å fremme hudens helse. Det er imidlertid ikke helt sant at alle må drikke 8 glass om dagen. Noen trenger mer vann og andre trenger mindre, avhengig av mange faktorer.

Kan solen kurere kviser?

Dette er en utbredt myte. Faktisk tror de fleste at soling kan forbedre kviser, men det er ikke slik.

Først av alt, må du vite at flertallet av medisinske behandlinger som brukes mot kviser er lysfølsomme. Dette betyr at hvis du tar akne-medisiner, kan det å utsette deg for solen føre til en hudreaksjon. Hvis du utsetter deg for solen uten tilstrekkelig beskyttelse, kan du bli solbrent. Deretter vil det forverre kviser.

Tilsvarende, hvis du har nyere kvisearr, vil soling gjøre dem enda mer synlige. Så prøv å unngå eksponering for de varmeste og lyseste soltimene og bruk alltid tilstrekkelig beskyttelse.

Du vil kanskje også være interessert i: Gil Redondo sine tips for å ta vare på og forynge huden

Fornyes huden stadig?

Dette er sant. Huden er et organ som har sin egen fornyelsessyklus. Faktisk regenererer cellene våre kontinuerlig i det dypeste laget. Derfra migrerer de til overhuden (det mest overfladiske laget av huden) og erstatter gamle celler.

Huden bruker omtrent 28 dager på å fornye seg. Imidlertid bremser dette fornyelsestempoet med alderen. Dette påvirkes også av faktorer som soleksponering, stress eller søvnløshet og dårlig kosthold.

En kvinne med gode hudpleievaner som fremmer helse.

Huden har sin egen fornyelsessyklus. Imidlertid endres denne prosessen med alder og livsvaner.

Hudpleie og hudens helse: Eliminerer peeling cellulitter?

Mange kvinner tror at eksfoliering av lår og rumpe kan bidra til å eliminere cellulitter. (Cellulitter skyldes akkumulering av fett i de dypere lagene i huden). Dessverre er dette en myte. I virkeligheten er alt du oppnår gjennom peeling å stimulere det mest overfladiske laget. Av denne grunn kan du ikke bli kvitt cellulitter bare gjennom peeling.

I stedet er det viktigste du må gjøre for å redusere cellulitter, å opprettholde et riktig kosthold og regelmessig mosjon. Kontakt lege og personlig trener hvis dette er målet ditt.

Du vil kanskje også like denne artikkelen: Syv organiske hudpleieprodukter du bør prøve!

Påvirker stress huden?

Ja, dette er sant. Som en studie publisert i Clinical and Experimental Dermatology uttrykker, påvirker konstant eksponering for stress både huden og helsen til resten av kroppen. Studien avslører faktisk at det er endringer og dermatologiske sykdommer som er påvirket av stress.

Psoriasis er for eksempel en kronisk hudsykdom som er preget av at røde flekker med hvitaktige “skall” dukker opp. I tillegg kan det føre til smerter og svie i de berørte områdene. Det forverres med stress.

Et annet lignende scenario skjer med alopecia areata. Dette er en autoimmun sykdom der immunsystemet fører til håravfall i lokaliserte områder. Det er knyttet til angst og stress.

Hudpleie og hudens helse: En kvinne med hodepine.

Konstant eksponering for stressende situasjoner kan påvirke hudens helse. Faktisk har stress mye å gjøre med flere hudlidelser.

Noen siste tanker om hudpleie og hudens helse

Dette er bare noen eksempler slik at du er klar over alt ikke alt du trodde du visste om hudpleie er sant. Kontakt legen din hvis du har spørsmål eller hudproblemer.

Det finnes også noen enkle måter å ta vare på huden din over hele kroppen på. Hold deg godt hydrert og få nok hvile, da dette vil forbedre funksjonen i hele kroppen din. Du vet også at 12 til 16 timer med soleksponering kan være skadelig for huden din og risikofylt for helsa. Ideelt sett bør du alltid bruke en passende hudpleiemetode, som solkrem, for å fremme velværet ditt.

  • Hunter, H. J. A., Momen, S. E., & Kleyn, C. E. (2015). The impact of psychosocial stress on healthy skin. Clinical and Experimental Dermatology, 40(5), 540–546. https://doi.org/10.1111/ced.12582
  • ¿Cómo hidratar la piel? – Parc de Salut Mar. (n.d.). Retrieved July 30, 2019, from https://www.parcdesalutmar.cat/es/dermatologia/consells-practics/hidratar-pell/
  • Haluza D, Simic S, Moshammer H. Sun Exposure Prevalence and Associated Skin Health Habits: Results from the Austrian Population-Based UVSkinRisk Survey. Int J Environ Res Public Health. 2016;13(1):141. Published 2016 Jan 19. doi:10.3390/ijerph13010141
  • Basavaraj, K. H., Navya, M. A., & Rashmi, R. (2011, July). Stress and quality of life in psoriasis: An update. International Journal of Dermatology. https://doi.org/10.1111/j.1365-4632.2010.04844.x
  • Rousset, L., & Halioua, B. (2018, October 1). Stress and psoriasis. International Journal of Dermatology. Blackwell Publishing Ltd. https://doi.org/10.1111/ijd.14032
  • Gupta, M. A., Gupta, A. K., & Watteel, G. N. (1997). Stress and alopecia areata: A psychodermatologic study. Acta Dermato-Venereologica77(4), 296–298.
  • Hosoi, J. (2006, August). Stress and the skin. International Journal of Cosmetic Science. https://doi.org/10.1111/j.1467-2494.2006.00330.x