Typer buddhisme og hvordan de er forskjellige

Det sies at det finnes tre typer buddhisme: Theravada, Mahayana og Vajrayana. Her viser vi deg hva de er og hvordan de er forskjellige.
Typer buddhisme og hvordan de er forskjellige

Skrevet av Equipo Editorial

Siste oppdatering: 26 april, 2023

Selv om ikke-tilhengere oppfatter buddhismen som et enhetlig trossystem, er sannheten at den er like mangfoldig som alle andre. Vi kan finne flere typer. Selv om de følger de samme målene, er de forskjellige i hvordan de skal nå dem.

Buddhismen er en av verdens viktigste religioner. Den oppsto for 2500 år siden i India, med Siddhārtha Gautama (Buddha), og spredte seg over de følgende årtusener over hele Asia og resten av planeten.

Denne doktrinen omfatter en rekke tradisjoner, religiøs tro og åndelig praksis som tilskrives Buddha. Det har imidlertid vært en kontroversiell religion. Etter asketens død, i et forsøk på å forevige hans doktrine og hedre hans eksempel, dukket det opp ulike typer buddhisme.

Det følgende er en kort presentasjon av læren til denne læren og de forskjellige typene buddhisme som har stammet fra den.

Buddha og hans filosofi

Buddha var en hinduistisk prins på 500-tallet f.Kr. som, da han så fattige og døende mennesker, innså at menneskelivet lider. Derfra ga han avkall på rikdommen sin og dedikerte seg til askese, og oppnådde opplysning ved å erkjenne den iboende forgjengeligheten som ligger i alle aspekter av livet og forstå hvordan det kan leves uten lidelse.

Han utviklet dermed konseptet om de de fire edle sannheter, ifølge at lidelse i livet er forårsaket av tilknytning til ting. Han utviklet også den åttefoldige vei, som refererer til den åndelige disiplinen som skal følges for å frigjøre seg fra tilknytning og smerten ved begjær og tap.

I denne forstand tror buddhister at menneskelivet er en syklus av lidelse og gjenfødelse (sjeler blir født på nytt i forskjellige kropper, avhengig av hvordan de oppførte seg i tidligere liv). Imidlertid, hvis man når en tilstand av opplysning (nirvana), er det mulig å unnslippe denne syklusen for alltid.

Buddha forkynte sin doktrine fra han nådde opplysning til sin død i en alder av 80. Før sin død ba asketen, disiplene om ikke å velge en leder, men å følge sin egen vei og legge levningene sine til hvile i en Stupa ved et veiskille.

Ingen av forespørslene hans ble imidlertid innvilget. Disiplene hans organiserte seg raskt i grupper, ledet av en leder, og delte opp restene hans, og hver valgte et sted å legge dem i en stupa.

Deretter oppsto doktrinære forskjeller blant Buddhas tilhengere. Dette førte til ytterligere splittelse i samfunnet.

Templos del Buda.
Selv om Buddha ba om at det ikke skulle være noen ledere blant hans tilhengere, ble ikke dette oppfylt, og doktrinen ble modifisert av forskjellige grupper.

Typer buddhisme

Grovt sett er det tre hovedtyper av buddhisme :

  • Theravada.
  • Mahayana
  • Vajrayana

De opprettholder alle troen på de De fire edle sannheter og den åttefoldige vei som forkynt av Buddha. Imidlertid er de forskjellige i hvordan de skal følge den veien.

Theravada-buddhismen

Theravada er den eldste formen for buddhisme som eksisterer og oversettes som “de eldstes vei”. Denne skolen er basert på Pali- kanonen, som viser til samlingen av Buddhas tidligste læresetninger og diskurser.

Theravada kan betraktes som den mest konservative typen buddhisme, ettersom den følger Buddhas eldste lære og ikke legger til nye skrifter. Målet er å dyrke frigjøring og bli en Arhat (en som har oppnådd nirvana), uten forpliktelse til å lære andre veien til opplysning.

De som har oppnådd dette kan også lære andre det. I motsetning til Mahayana-buddhismen, er ikke målet å bli en åndelig veileder, men å frigjøre seg fra samsara (den evige gjentakelsen av reinkarnasjon og død). Theravada-buddhismen er delt inn i et presteskap av munker og en menighet av lekfolk, med munkene forstått å være mer åndelig avanserte enn resten.

Blant de enkelte tradisjonene fokuserer lærerne på ulike praksiser som fører til oppvåkning. Noen tradisjoner oppmuntrer til å lese S uttas gjentatte ganger, mens andre fokuserer på konsentrert meditasjon for å jobbe mot oppvåkning.

Theravada er mest populær i Sørøst-Asia, i land som Thailand, Burma (Myanmar), Kambodsja og Laos.

Mahayana-buddhisme

Mahayana, som betyr “den store vogna” er den største skolen for buddhisme. Det er populært i mange land i Asia, inkludert Nepal, Tibet, Japan, Kina, Taiwan, Korea, Vietnam og Mongolia.

Mahayana-skolen tror at alle mennesker har en Buddha-natur og kan oppnå transcendent bevissthet. Målet med praksisen er ikke å oppnå opplysning for seg selv, men å dyrke buddhisme for alle mennesker. Av denne grunn tar mange adepter Bodhisattva-løftene, som er løftet om å vende tilbake til denne verden til alle levende vesener er fri fra lidelse.

I motsetning til Theravada inneholder mange Mahayana-tradisjoner læresetninger utenfor Palikanonen. Innenfor denne skolen var det mange ærede lærere og sutraer. Disse inkluderer populære læresetninger, for eksempel Lotussutra eller diamantsutra.

Meditasjonspraksis inkluderer også mer sang og flere mantraer. Spesielt i tibetanske tradisjoner.

Vajrayana

Vajrayana (“diamantvogna”) Buddhismen kalles så på grunn av dens assosiasjon av opplysning med et uforgjengelig stoff. Noen anser denne skolen for å være en variant av Mahayana, men andre forskere hevder at det er en spesifikk type buddhisme.

I både Theravada- og Mahayanabuddhismen bestemmer man seg for å følge veien, aksepterer De fire edle sannheter og den åttefoldige veien som legitime, og forplikter seg til en åndelig disiplin som vil føre til opplysning, og gir avkall på ubrukelige vaner.

I Vajrayana-buddhismen antar vi imidlertid at vi alle har en Buddhanatur. Mahayana bekrefter også dette, men i Vajrayana trenger man bare å innse dette for å våkne helt opp.

Derfor trenger ikke en adept å gi opp dårlige vaner umiddelbart for å begynne arbeidet med stien. De må bare forplikte seg til å følge den. Deretter vil ønsket om skadelig eller usunn atferd gradvis forsvinne.

Med andre ord, i stedet for å ta avstand fra ønsket, går man gjennom det og forlater tilknytningen. Som i Mahayana-buddhismen, fokuserer Vajrayana-skolen på å bli en Bodhisattva for å veilede andre.

Dalai Lama, ofte betraktet som den åndelige lederen for alle buddhister, er teknisk sett bare den åndelige lederen for Vajrayana-skolen. Hans synspunkter er i tråd med denne buddhismens skole.

Dalai Lama.
Visse bilder av buddhisme, kan være forvirrende. Vi bør vite at ikke alle munker tilhører samme menighet eller følger samme lære.

Typene buddhisme er senere tolkninger

For øyeblikket er det umulig å avgjøre hvilken av buddhismetypene som er mest trofast mot Buddhas visjon. Mesteren la ingenting skrevet ned igjen. Han levde i henhold til sin tro og prøvde å hjelpe andre med å overvinne lidelsen.

De første buddhistiske tekstene ble skrevet av hans tilhengere århundrer etter Buddhas død. Uansett er det faktum at Buddha grunnla et trossystem som har mer enn 500 millioner følgere. Det har i århundrer tilbudt mennesker en vei til åndelig fred.


Alle siterte kilder ble grundig gjennomgått av teamet vårt for å sikre deres kvalitet, pålitelighet, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikkelen ble betraktet som pålitelig og av akademisk eller vitenskapelig nøyaktighet.



Denne teksten tilbys kun til informasjonsformål og erstatter ikke konsultasjon med en profesjonell. Ved tvil, konsulter din spesialist.