6 mageøvelser du vil like å gjøre hjemme

juli 17, 2018
Ved å kombinere ulike mageøvelser vil du sikre en komplett trening og en effektiv rutine, uten at du trenger å gå på treningsstudio eller bruke spesialutstyr.

Trening hjemme kan være en vanskelig oppgave hvis du ikke har kunnskap eller nok motivasjon til å gjøre det. I denne artikkelen vil vi fortelle deg om seks mageøvelser som du kan utføre hjemme.

6 mageøvelser du vil like å gjøre hjemme

1. Planken

Planken er en av de beste og mest vanlige øvelsene for å trene opp magemusklene. Du trenger ikke å gjøre repetisjoner, bare opprettholde riktig holdning. Denne øvelsen er en utfordring, siden du trenger holde ut og sette utholdenheten på prøve.

  • Denne øvelsen består av å sette bena i en utvidet posisjon og plassere deg i en push-up stilling. Albuene skal hvile på gulvet og holdes i samme høyde som skuldrene dine.
  • Det handler om å stramme magen og holde den stram. Jo lenger du holder på, desto bedre.
  • Denne øvelsen kan suppleres med push-ups hvis du vil. På denne måten er det en ganske nyttig hjemmeøvelse.
Kvinne gjør planken

2. Russisk vri

For å utføre denne øvelsen må du ligge på gulvet med ansiktet mot taket. Hold føttene tett sammen og strekk ut armene uten å bøye dem.

  • Når dette er gjort, må du vri overkroppen så langt du kan mot høyre. Deretter holder du i noen sekunder.
  • Deretter gjentar du på motsatt side.
  • Du må gjenta øvelsen to til tre ganger. Du kan kombinere den med andre øvelser for å få en komplett rutine.

3. Fjellklatreren

Denne øvelsen involverer nesten alle musklene i kroppen din og kan inkluderes i kardiovaskulære treningsrutiner, da det øker antall hjerteslag per minutt.

  • Når du starter, bør du plassere deg i en posisjon til å gjøre en push-up. Hold hendene dine under skuldrene, og hold kroppen din helt rett.
  • Deretter strammer du magemusklene og beveger kneet fremover.
  • Gjenta prosedyren fra startposisjonen, men med det andre kneet.

Med denne øvelsen vil du merke en stor forskjell, og kroppen din vil sette pris på det.

4. Saks

  • For å utføre denne øvelsen, bør du ligge på ryggen og legge hendene på gulvet.
  • Legg hendene dine under baken. Så, uten å skille armene, begynner du å heve ett ben.
  • Løft deretter begge bena og la dem sakse i luften i noen få minutter.

Hovedmålet med denne øvelsen er å skape en rett vinkel mellom de to beina. Det er viktig at du ikke bøyer knærne og holder beina hengende i luften.

5. Edderkopp-armhevinger

Kvinne gjør armhevinger

Denne øvelsen består i å heve seg opp. Deretter kan du prøve å berøre albuen din med kneet samtidig.

Navnet kommer fra de kompliserte bevegelsene du må gjøre for å oppnå det. Men det er veldig nyttig i åpne rom og lar deg utvikle magemusklene dine på en morsom måte.

6. Froskespark

Froskesparkøvelsen tjener til å jobbe med midtre og øvre del av magen, som utvilsomt er to av de vanskeligste områdene stramme opp.

  • For å gjøre det, støtt deg selv med baken og hendene på gulvet.
  • Løft deretter bena, med knærne bøyd.
  • Så beveger du bena frem og tilbake.
  • Hovedpunktet skal være magen din. Det er her du bør føle trykket og spenningen i treningen for at den skal være effektiv.
  • Du bør gjøre 10 til 20 repetisjoner.

Mann trener

Bonus

Bortsett fra å ta i bruk noen mageøvelser som disse, må du være klar over at for å oppnå effektive resultater må du være konsekvent og gjøre disse rutinene på kontinuerlig basis.

I tillegg må du ikke glemme viktigheten av å følge et sunt kosthold hvis du virkelig ønsker å oppnå resultater. Bare kombinasjonen av begge vil gjøre at innsatsen din betaler seg.

FRA NETTET