8 metoder som forebygger vektøkning under overgangsalderen

mai 20, 2016
I tillegg til å endre matvanene dine for å tilpasse deg denne nye fasen i livet ditt, vil det å gå i en halv time hver dag hjelpe deg å holde deg i form.

Noen tror at vektøkning i løpet av overgangsalderen er et faktum i livet som ikke kan unngås. De mener at metabolismen deres vil gjennomgå visse endringer, og at det vil være vanskelig, om ikke umulig, å kontrollere det.

Når du har en gradvis utfasing fra din normale menstruasjonssyklus, betyr det at kroppen din produserer mindre østrogen. Hormonelle endringer vil i sin tur gjenspeiles i både kroppen din og humøret ditt.

Men ved å være klar over endringene som denne prosessen kan føre til, kan du ta noen tidlige grep for å hindre dem, samtidig som du alltid stoler på råd du får fra legen din.

Overgangsalderen er en ny fase i livet ditt, og det er mulig å leve så fullt, sunt og lykkelig som før, bare ved å ta vare på deg selv. I dagens artikkel vil vi forklare hvordan.

Årsaker til vektøkning i overgangsalderen

Ifølge European Medical Institute of Obesity, kan kvinner legge på seg 4,5 til 9 kg til sin normale kroppsvekt i overgangsalderen.

Er dette uunngåelig, spør du kanskje? Er det noe vi kan gjøre for å stoppe dette i denne fasen?

Selvfølgelig er det. Hvis du tar de nødvendige grepene, kan du hindre at dette skjer med deg, samtidig som du også får en bedre livskvalitet generelt sett. Men for å forstå endringene litt bedre, la oss først diskutere årsakene til det:

Hormonforstyrrelse

Under overgangsalderen vil kroppen slutte å produsere østrogen. Dette betyr at du kommer til å legge merke til noen små endringer:

  • Stoffskiftet vil avta, og adipocyttene (fettcellene) din vil øke.
  • Du vil trenge mindre energi for å drive kroppen din, og alt du inntar som er mer enn det du trenger, vil bli omdannet til fett.
  • I mange tilfeller opplever kvinner følelsesmessige endringer i overgangsalderen. Dette kan føre til søvnproblemer, angst, og til og med depresjon.
  • Overgangsalderen kan føre til spiseforstyrrelser.
  • Noen kvinner vil oppleve tap av muskelmasse.
  • Overgangsalderen vil gradvis redusere muskelfibrene dine. Du vil få mer fett og mindre muskler, så du mister den styrken og bevegeligheten du kunne glede deg over for bare noen få år siden.

Utforsk 8 ting du aldri visste om overgangsalderen

2-øyefarge

Mestring av følelsene dine

Noe som vanligvis oppstår hos kvinner som går gjennom overgangsalderen, er at de opplever noen av endringene på en negativ måte.

Når de ser i speilet kan de se at de har gått opp en størrelse eller to, når de har spist normalt. De lurer på: Jeg tar vare på kostholdet mitt, men hvorfor har jeg plutselig fått dette fettet rundt magen, lårene, eller til og med ansiktet?

Det er viktig å være klar over hva som skjer i kroppen din – bare da kan du finne bedre måter for å forbedre livskvaliteten din.

Noen ganger kan de følelsesmessige utfordringene føre til at du må ta visse medisiner, som antidepressiva. På lang sikt kan disse også føre til vektøkning og fysiske endringer. Husk å ta dette i betraktning.

Hva kan du gjøre for å unngå vektøkning i overgangsalderen?

3-gammel-alder

1. En ny fase krever nye strategier

Du kan fortsette å være vakker og fortsatt se deg selv som attraktiv. Overgangsalderen er starten på en ny fase i livet ditt som skal leves fullt ut, der du er klar over de nye endringene i kroppen din. Du må ta i bruk nye strategier.

Ikke nøl med å få hjelp av legene dine for å guide deg gjennom denne overgangen, fordi noen ganger kan det være nyttig med hormonbehandlinger.

Det er noe som avhenger av hvilken type kvinne du er og kroppstypen din.

Imidlertid er det en ting må gjøres klart, og det er det faktum at kroppen nå krever færre kalorier. Dette betyr ikke at du må spise mindre – du må bare spise bedre.

2. Prioriter å spis visse grønnsaker

  • Spinat
  • Brokkoli
  • Gresskar
  • Blomkål
  • Aubergine
  • Hvitløk
  • Løk

Finn ut om: Naturlig regulering av blodsukker

3. Spis to porsjoner frukt om dagen

Som du vet, er det frukter som har et høyt sukkerinnhold, noe som kan føre til vektøkning hvis du spiser for mye av dem.

European Medical Institute of Obesity foreslår at du bør spise to porsjoner frukt om dagen.

Vil du vite hva de beste alternativene er?

  • Frukter med hvitt fruktkjøtt: pærer og epler.
  • Appelsiner og jordbær er gode kilder til bioflavonoider som kan bidra til å lindre symptomer som hetetokter.
  • Granatepler

4. Si ja til havregryn av fullkorn

  • Det er sterkt anbefalt at du spiser havregryn eller pumpernikkelbrød til frokost
  • Under lunsjen kan du følge disse brødtypene med salater og grønnsaker, for eksempel

5. Spis fet fisk to ganger i uken

Fisk som laks gir viktige omega 3-fettsyrer og protein for å bidra til å forbedre helsen til hjertet ditt og kroppens generelle balanse.

6. Viktigheten av hvitt kjøtt og sunt fett

Det er en god idé å konsumere disse opp til fire ganger i uken:

  • Kylling eller kalkun
  • Hvit fisk, som lysing, torsk og breiflabb
  • Linfrø
  • Legg olivenolje, biter av avokado og nøtter til salatene dine

7. Husk å drikk 1,5 til 2 liter vann om dagen

  • Det er viktig at du husker å holde deg godt hydrert. For å gjøre dette, prøv å alltid ha med deg en flaske vann.
  • Det er også en god idé å drikke et glass rødvin om dagen.

8. Få nok mosjon

4-gåing

Ta på deg noen komfortable klær og inviter en venn til å gå en tur, danse, svømme, gå på fotturer eller å sykle. Om du du får 45 minutter med aerobic-trening hver dag, vil det være en svært god vane.

Vil du vite mer? Unngå depresjon med turgåing

Prøv å følg alle disse tipsene for å unngå vektøkning i overgangsalderen.

FRA NETTET