Dette kan du forvente etter en skilsmisse

24 mai, 2020
Etter en skilsmisse ser alle fram til en dag hvor de kan åpne øynene og ikke kjenne på smerten. Som med alt, tar det tid å bearbeide og komme seg videre fra det.

Ingen som gifter seg tror at det ikke kommer til å vare. Etter en skilsmisse er det derfor vanskelig å godta at man har “feilet”.

Om du var den som ville det eller ikke har ingen betydning. En skilsmisse betyr slutten av en drøm og gjør derfor vondt.

Vit at det ikke er lett å gå videre og at det vil ta tid å lege.

Hvor enkelt det er å avbryte et forhold avhenger i stor grad på hvor dypt bånd det er mellom partene. Andre faktorer spiller også inn: tiden dere var sammen, kvaliteten på forholdet, følelsen av forpliktelse dere har for hverandre, felles forpliktelser som barn, kjæledyr, eiendom og lignende.

Din alder, hvor du er i livet og dine sosiale forhold kommer til å påvirke hvor raskt du kommer deg etter skilsmissen. Jo flere bånd det er som knytter dere, jo vanskeligere er det å løse opp knuten de danner. Det samme gjelder for alle slags forhold.

Som du kan se, er det ingen magisk løsning på hvordan man kan komme seg etter en skilsmisse. Vi vil likevel gi deg noen tips som vi håper vil hjelpe deg.

Hvordan overkomme en skilsmisse?

Hva sier forskning?

Et ødelagt forhold
Bearbeidingstiden en trenger etter en skilsmisse kommer an på paret. Den kan være langvarig, eller kort, billig eller dyr.

Selv om det er vanskelig å måle følelser, finnes det forskere som prøver å forstå skilsmisseprosessen og tiden vi trenger på å overkomme den.

Noen studier ved Binghampton Universitetet i New York indikerer at de fleste bruker mellom 6 måneder og 2 år etter separasjonen på å overkomme skilsmissen. Ifølge denne forskningen er det kvinnene som føler det sterkest, men som kommer seg raskest. Menn har det jevnt over vanskeligere med å komme seg etter en skilsmisse.

En studie forteller at det er seks faser man må gjennom etter en skilsmisse:

  1. Det er en blanding av depresjon og sinne mot den andre og øyeblikk med angst knyttet til separasjonen.
  2. Følelser av å være omtåket, rådvill og desorientert. Dette skyldes mange endringer og mye usikkerhet.
  3. Å sørge over det som kunne ha vært gir følelser av smerte og tristhet.
  4. Refleksjon. Du ser etter forklaringer på hvorfor det ikke fungerte.
  5. Assimilering. I denne fasen har du begynt å akseptere skilsmissen og har begynt å bryte båndene som knytter deg til fortiden.
  6. Utgang. Dette er når du endelig begynner å komme deg etter skilsmissen og begynner å bli klar for å møte nye mennesker. Du vender deg mot framtiden uten vonde følelser og bånd til fortiden.

Les også: Hvordan kan du komme deg videre etter et samlivsbrudd?

Tips for å komme seg etter en skilsmisse

Et par som ser på hverandre
Riktig emosjonell behandling under sorgprosessen kan hjelpe med selvfølelsen din, med aksept, modning og det å ta gode valg.

Hva bør du gjøre?

Når du skiller deg, mister du et verdifullt støttesystem og forhold. Uansett hvor selvforsynt du føler deg, vil en skilsmisse føles som om du mister en del av deg selv.

For å lettere komme deg etter en skilsmisse, er det flere steg du kan følge:

  • Del med noen du stoler på om hvordan du har det.
  • Søk hjelp fra noen som forstår deg. Ikke undertrykk følelsene dine, ikke skjul dem. Hvis du snakker om hvordan du faktisk har det, vil du kunne finne svarene som vil hjelpe deg raskere.
  • Finn en positiv historie du kan fortelle. Hvis du alltid snakker om bruddet og alt det du har mistet, vil sorgprosessen ta lengre tid. Ser du derimot etter en positiv tilnærmelse på det som har skjedd, vil du leges raskere. Lær fra dine tidligere forhold og din separasjon. Dette er ting du kan ta med deg til senere forhold.
  • Finn deg selv. Ikke fokuser på den delen av deg du føler at du mistet når dere ble separert. Redefiner deg selv. Finn ut hvem du er uavhengig av forhold.
  • Finn igjen de delene av deg selv som du ga slipp på i forholdet. Se på deg selv som en hel person. Du er ikke en halv person når du er alene.
  • Finn din egen vei. Prøv ting som vekker din interesse. Sett mål og planlegg hvordan du skal nå dem. Når du har kommet inn på din nye vei, bli kjent med deg selv og de nye menneskene du møter.

Du kan være interessert i: Alenetid: Prisen av ensomhet og fordelene vi får

Dette må du ikke gjøre etter en skilsmisse

En kvinne som ser trist ut etter en skilsmisse
Ikke isoler deg selv. Snakk om følelsene dine knyttet til bruddet. På denne måten vil det bli lettere å akseptere det som har skjedd.

Terapeut Susan Pease anbefaler noen situasjoner og handlinger du bør unngå:

  • Ikke isoler deg og hold følelsene dine for deg selv. Søk hjelp og prøv å del hvordan du føler deg.
  • Ikke forvent at andre skal fortelle deg hva du skal gjøre. Snakk med andre, men husk at det er opp til deg å finne riktig løsning.
  • Ikke forvent at du skal bli bra med en gang. Du må jobbe for å komme deg etter en skilsmisse.
  • Ikke lat som om du har det bra når du ikke har det bra. Ikke ha dårlig samvittighet for at du har det dårlig. Det er vanlig å kjenne på sinne og tristhet. Aksepter at dette er en del av helbredelsesprosessen.
  • Til slutt, ikke vær en perfeksjonist og tro at du ikke gjorde noe feil. Et forhold består av to parter hvor begge gjør feil. Aksepter dine, men unngå å bruke for mye tid på dårlig samvittighet. Se på det som en læringsprosess.

Enkelte eksperter mener at personer som bruker mer enn to år på å komme seg etter en skilsmisse gjør én eller flere av disse feilene.

Ha derfor disse i bakhodet og ta den tiden du trenger på å sørge.

  • The Breakup Project: Using Evolutionary Theory to Predict and Interpret Responses to Romantic Relationship Dissolution. Craigh Harris. 2015. https://orb.binghamton.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=https://www.google.com/&httpsredir=1&article=1001&context=dissertation_and_theses
  • Participating in Research on Romantic Breakups Promotes Emotional Recovery via Changes in Self-Concept Clarity. Participating in Research on Romantic Breakups Promotes Emotional Recovery via Changes in Self-Concept Clarity. Grace M. Larson, David Sbarra. Department of Psychology, Northwestern University, Evanston, IL, USADepartment of Psychology, University of Arizona, Tucson, AZ, USA. (2015). Volume: 6 issue: 4, page(s): 399-406