Hjelpemidler mot snorking

· juni 18, 2015
Snorking er ofte relatert til alder, størrelsen på muskulaturen i halsen, utformingen av luftveiene, hareskår, bihuler og andre problemer i området rundt nesen. Dersom du er overvektig, har drukket alkohol, røyker eller tar visse medisiner, kan dette også påvirke din sovestilling.

En eller annen gang i livet vil en komme til å snorke. Enten det er fordi en er forkjølet eller fordi en sover i feil stilling. Det er først når snorking forekommer ofte og regelmessig at du bør finne en løsning. Før det begynner å påvirke din egen søvn eller søvnen til de rundt deg. Les om hjelpemidler mot snorking.

Hvorfor snorker vi?

Det er mange grunner til at en snorker, men ikke alle snorker av samme grunn. En må finne en årsak før en kan finne en løsning som hjelper mot snorking.

Snorking er ofte relatert til alder, størrelsen på muskulaturen i halsen, utformingen av luftveiene, hareskår, bihuler og andre problemer i området rundt nesen. Dersom du er overvektig, har drukket alkohol, røyker eller tar visse medisiner, kan dette også påvirke din sovestilling.

Dersom du snorker med munnen lukket, kan dette indikere et problem med tungen. Dersom du snorker med munnen åpen, kan problemet ligge i halsen. Og problemene kan muligens løses ved hjelp av små livsstilsendringer og endring av søvnrutiner. Dersom du snorker hele natten uansett stilling, kan det hende at noe mer alvorlig ligger bak, som krever en mer inngående og spesialisert behandling.

Les også: Visste du at det finnes forskjellige typer søvnløshet?

Endring av vaner mot snorking

En kan gjøre mange endringer av vaner som kan hjelpe til med å stoppe snorking. Dersom du er overvektig, for eksempel, kan du prøve å gå ned noen kilo, samt trene opp magemuskler, armer og hals. Dersom du røyker, bør du slutte, da sigaretter irriterer slimhinnene og hindrer frie luftveier. Unngå alkohol, sovetabletter og andre beroligende midler som også fører til snorking.

Prøv å endre sovestilling. Ideelt sett, bør du sove på siden. Legg noe bak ryggen, slik at det kjennes ubehagelig ut dersom du legger deg på ryggen mens du sover, og dermed legger deg tilbake på siden igjen. Gjør du dette, er det helt sikkert at du vil snorke mindre.
snorking

Endringer du kan gjøre i hjemmet

Dersom du ønsker å slutte å snorke. må du først og fremst sørge for at nesen har frie luftveier slik at du kan puste uten vanskeligheter hele natten. Unngå tørr luft på soverommet.

Du kan også gjøre en rekke øvelser for å trene opp muskulaturen i halsen som et hjelpemiddel mot snorking. Gjenta vokalene om og om igjen. I 3 minutter per dag, mens du hviler tungen mot fortennene og trekker den tilbake i 3 minutter. Lukk munnen og lag kyssetrut i 30 sekunder. Og med munnen åpen, stram musklene bak i halsen i 30 sekunder. Du kan gradvis øke varigheten av disse øvelsene og variere mellom dem for best mulig resultat.

Les også: Irriterende snorking : Farlig for helsen din

Iverksett disse endringene og se om ikke både du og din partner vil sove bedre. Husk at det ikke er vanlig å snorke i alle stillinger, uansett om du ligger på ryggen eller på siden. Dersom du er en av de som snorker i alle stillinger, bør du oppsøke en spesialist som kan undersøke deg og anbefale riktig behandling.