Invertsukker: Hva er det og hva brukes det til?

21 november, 2020
Har du noen gang laget invertsukker hjemme? I denne artikkelen forklarer vi hvordan du gjør det samt bruken av denne veldig vanlige ingrediensen.

Et av de mange søtningsmidlene du finner i industriprodukter er invertsukker. Det skiller seg ut for sine søtende egenskaper. Av denne grunn skal vi fortelle deg hva dette produktet er og hvordan du får mest mulig ut av det.

Å innta for mye invertsukker er ikke sunt. Du bør dermed innta det sporadisk, siden det genererer skadelige insulintopper. Det er greit å inkludere produkter som inneholder det fra tid til annen i kostholdet ditt. Du bør imidlertid unngå å innta det regelmessig.

Hvordan lages invertsukker?

For å lage invertsukker må du utsette bordsukker for en kjemisk reaksjon som kalles hydrolyse. Denne prosessen bryter ned sukrose for å danne en blanding av glukose og fruktose.

Denne mekanismen kan oppstå spontant, for eksempel når du lager syltetøy. Å tilsette sitron til frukten og sukkeret forårsaker denne nedbrytningen som produserer dette produktet. Det er til og med mulig å finne det i naturen, for eksempel i lønnesirup.

Du kan også lage invertsukker hjemme. For dette trenger du forgassende stoffer som er vanlige innen baking. Disse stoffene er produsert av natron og vinsyre.

Du må blande natron med bordsukker og varme opp blandingen med vann til den koker. Deretter blander du inn vinsyre og avkjøler blandingen for å oppnå invertsukker.

En muffins med en kule iskrem.
Matindustrien bruker invertsukker for å forbedre tekstur og smaker.

For å lære mer, bør du lese denne artikkelen: Kan kunstige søtningsmidler bekjempe fedme?

Hva invertsukker brukes til

Invertsukker brukes i industriprodukter for å forbedre smaken deres. Dette stoffet lar deg også variere andre organoleptiske egenskaper, for eksempel tekstur. Ettersom det spiller en rolle i gjæringsprosessen, er det ofte inkludert i bakeriprodukter, sammen med hevemidler.

På den annen side tilsettes invertsukker ofte i produktene slik at de ikke tørker ut eller blir harske for fort. Dermed bidrar det til å øke levetiden.

Det oppfyller en avgjørende funksjon i iskrem. Denne ingrediensen er i stand til å forhindre dannelsen av store iskrystaller, noe som forbedrer teksturen til iskrem og letter formingen av den.

Denne artikkelen vil kanskje også interessere deg: Hva er effekten gluten har på kroppen?

Du bør ikke innta det regelmessig

Til tross for sin evne til å forbedre smaken på mat, må du ikke glemme at invertsukker også er et enkelt karbohydrat. Ifølge forskning publisert i Critical Reviews in Clinical Laboratory Sciences er et regelmessig inntak av disse makronæringsstoffene forbundet med økt risiko for metabolske sykdommer.

I tillegg kan inntak av fruktoserik mat utløse leversykdommer. Det finnes vitenskapelig bevis som tyder på at inntak av dette stoffet øker risikoen for å utvikle fettlever.

På den annen side, ifølge eksperter, kan sukker forårsake en viss avhengighet. Dermed fraråder eksperter å regelmessig inkludere noen av variantene i kostholdet ditt. Ja, du kan kose deg innimellom. Du trenger ikke å kutte det ut helt eller for alltid.

Alternativer til invertsukker

For å tilfredsstille søtsuget ditt er det best å ty til matvarer som inneholder en viss mengde fruktose, men ledsaget av andre næringsstoffer av høy kvalitet.

Her refererer vi til frukt, og du kan inkludere dem i kostholdet ditt på mange forskjellige måter. Det mest tilrådelige er å spise dem som de er. Du kan imidlertid av og til mose dem og innta dem i form av grøt eller puré. Du kan også blande dem med andre ingredienser for å lage sunne bakevarer.

På denne måten reduserer du belastningen og stresset i bukspyttkjertelen forbundet med å spise bordsukker som sådan. I tillegg gir du kroppen din fytonæringsstoffer, som har antioksidantegenskaper. Dette er også en fin måte å gi kroppen vitaminer på, siden de er essensielle for riktig cellefunksjon.

Forskjellig oppkuttet frukt.
En sunn måte å innlemme sukker i kostholdet ditt på er gjennom fruktosen i frukten.

Et kraftig søtningsmiddel

Som du har sett, er invertsukker en ingrediens hentet fra bordsukker. Dets bruksområder er begrenset til utarbeidelse av industriprodukter.

En av hovedegenskapene er dets evne til å forbedre matens smak og tekstur. Det har imidlertid en lav næringsverdi, da det bare gir karbohydrater med høy glykemisk indeks. Inntaket av disse næringsstoffene kan påvirke helsen på mellomlang og lang sikt.

Dette betyr ikke at du ikke kan innta invertsukker fra tid til annen. Faktisk kan du lage det hjemme og tilsette det i konditorvarer for å gjøre dem mer smakfulle og forbedre teksturen.

Hvis du har et søtsug anbefaler vi imidlertid å prioritere inntaket av frukt før du tyr til bordsukker eller noen av dets derivater.

  • Stanhope KL., Sugar consumption, metabolic disease and obesity: the state of the controversy. Crit Rev Clin Lab Sci, 2016.53 (1): 52-67.
  • Casado Pérez, Iker Yeray. “Hidratos de carbono: salud y medioambiente.” (2020).
  • Horst KW., Serlie MJ., Fructose consumption, lipogenesis, and non alcoholic fatty liver disease. Nutrients, 2017.
  • DiNicolantonio JJ., O’Keefe JH., Wilson WL., Sugar addiction: is it real? A narrative review. Br J Sports Med, 2018. 52 (14): 910-913.
  • Cabezas-Zabala, Claudia Constanza, Blanca Cecilia Hernández-Torres, and Melier Vargas-Zárate. “Azúcares adicionados a los alimentos: efectos en la salud y regulación mundial. Revisión de la literatura.” Revista de la Facultad de Medicina 64.2 (2016): 319-329.
  • Esquivel-Solís, Viviana, and Georgina Gómez-Salas. “Implicaciones metabólicas del consumo exesivo de fructosa.” Acta Médica Costarricense 49.4 (2007): 198-202.