Kjennetegnene til metoden nikotinerstatningsterapi

Metoden nikotinerstatningsterapi gir dette stoffet, men ikke de skadelige tilsetningsstoffene i sigaretter. Hva er det? Hva er mulighetene? Fortsett å lese for å finne ut mer.
Kjennetegnene til metoden nikotinerstatningsterapi

Siste oppdatering: 07 august, 2021

Metoden nikotinerstatningsterapi er en behandling for å slutte å røyke. Formålet er å gi kroppen dette stoffet i form av tyggis, plaster, spray og pastiller. Hovedfordelen med disse valgene er at en person kan unngå de skadelige effektene av de kjemiske reaksjonene til sigaretter.

Hvordan fungerer metoden nikotinerstatningsterapi?

Metoden nikotinerstatningsterapi kan hjelpe mot abstinenssymptomer og trangen som folk føler når de slutter å røyke. Det tar vanligvis røykere flere forsøk før de klarer å slutte for godt.

De fleste røykere får tilbakefall i løpet av den første måneden. Dette er hovedsakelig på grunn av symptomene som de opplever som et resultat av nikotinabstinenser. Substitusjonsterapi handler kun om fysisk avhengighet. Dermed trenger de også strategier for å overvinne den psykologiske delen.

Studier som er utført om metoden nikotinerstatningsterapi viser at sjansene for å slutte å røyke er mye høyere når folk går gjennom nikotinerstatningsterapi sammen med psykologisk støtte.

Nikotinerstatningsterapi er et av de terapeutiske alternativene for å lindre symptomene som oppstår etter at du har sluttet å røyke.

Typer nikotinerstatningsterapi

Food and Drug Administration (FDA) har godkjent ulike former for nikotinerstatningsterapi for å slutte å røyke:

1. Plaster

Dette er en måte å administrere nikotin på gjennom huden og gir en tilstrekkelig dose nikotin til hver person. Etter hvert som tiden går, bruker folk plaster med lavere doser, noe som reduserer deres nikotinavhengighet.

  • 16-timers plastere passer for de som røyker lite. Man må imidlertid være oppmerksom på at de ikke gir nikotin om natten og ikke vil være like nyttige som en behandlingsmetode hvis abstinenssymptomene dine oppstår tidlig om morgenen.
  • Nikotinbidraget til 24-timers plasteret er konstant slik at man kan unngå abstinenssymptomer.

Du må bytte plaster hver dag om morgenen ved å sette dem på et rent, tørt område på huden. Mulige bivirkninger inkluderer hudirritasjoner, svimmelhet, hodepine, kvalme og søvnvansker.

2. Tyggegummi

En pakke røyk og tyggis med mintsmak

Denne typen tyggegummi skal kun brukes over en periode på seks måneder maksimalt. I tillegg bør ikke folk tygge dem hele dagen.

Munnslimhinnen absorberer nikotin fra tyggisen, som er tilgjengelig i konsentrasjoner på 2 mg og 4 mg, og folk skal tygge dem sakte til de merker smaken.

Deretter må de ha den på den ene siden av kinnene, inne i munnen, til de ikke lenger kjenner smaken. De må deretter gjenta prosessen igjen ved å bytte side og gjenta dette i en time.

Siden munnslimhinnen absorberer nikotin, kan ethvert inntak av mat og drikke påvirke absorpsjonen. Av denne grunn er det best å ikke spise eller drikke minst et kvarter før man tygger tyggegummi.

Det er ikke tilrådelig å tygge mer enn 24 tyggiser om dagen, og behandlingen bør ikke vare i mer enn seks måneder. Den ideelle tiden for å bruke dem er mellom to og fire måneder. I tillegg kan det oppstå mulige bivirkninger, blant annet ekkel smak i munnen eller irritasjon i halsen.

3. Nikotinnesespray til metoden nikotinerstatningsterapi

Denne behandlingen sender nikotin raskt inn i blodet gjennom neseslimhinnen. Den er nyttig for å lindre abstinenssymptomer raskt og hjelper til med å kontrollere trangen til å røyke.

FDA anbefaler at man bruker det i tre måneder og ikke lenger enn seks måneder. Dessuten inkluderer de vanligste bivirkningene av nikotinnesespray irritasjoner i hals og nese. Disse effektene forsvinner etter et par uker etter at man slutter med sprayen.

4. Nikotinpastiller

Disse kommer i to forskjellige doser for å dekke nikotinbehovet til forskjellige røykere. Videre kan konsentrasjonen være på 2 mg og 4 mg, og man bør velge den som best oppfyller ens behov.

Det anbefales vanligvis å suge på en pastill med et mellomrom på en eller to timer i halvannen måned, og deretter en pastill med et mellomrom på to til fire timer i nesten to måneder, og til slutt en pastill med et mellomrom på fire til åtte timer i tre måneder.

Akkurat som med tyggegummi, absorberer munnslimhinnen nikotinet i disse pastillene. Det er derfor ikke tilrådelig å spise eller drikke minst et kvarter på forhånd, eller mens du har en i munnen. Vær oppmerksom på at du må suge pastillen til den er helt oppløst – i omtrent en halvtime.

Konklusjon

Vi kan konkludere med at det ikke er noen nikotinerstatningsterapi som er bedre enn den andre. Du må ganske enkelt velge den som passer best til din livsstil og røykestil.

Det kan interessere deg ...
Tre naturlige terapier for å overvinne nikotinavhengighet
Veien til HelseLes det hos Veien til Helse
Tre naturlige terapier for å overvinne nikotinavhengighet

Visste du at det er mulig å overvinne nikotinavhengighet med naturlige preparater? I denne artikkelen kan du oppdage noen flotte alternativer.



  • Bello, S. (2011). Tratamiento del Tabaquismo. Revista Chilena de Cardiología. https://doi.org/10.4067/s0718-85602011000300007
  • PG, M., & HA, L. (1992). Una evaluación de los chicles de nicotina como un complemento a la libertad de las clínicas para dejar de fumar. Addictive Behaviors.
  • Ciencias, F. D. E., & Sociología, P. Y. (2012). eficacia de la terapia cognitivo conductual, las parches de nicotina y su combinación para dejar de fumar. Uni Complutense de Madrid.