Myter og interessante fakta om solkrem

Det er viktig å beskytte huden mot skader forårsaket av ultrafiolett stråling. For å gjøre det riktig, er det best å vite sannheten om solkrem. Finn ut mer i denne artikkelen!
Myter og interessante fakta om solkrem
Maria del Carmen Hernandez

Vurdert og godkjent av hudlegen Maria del Carmen Hernandez.

Skrevet av Equipo Editorial

Siste oppdatering: 30 november, 2022

Riktig bruk av solkrem er den beste måten å beskytte huden på, mot skader forårsaket av ultrafiolett stråling. Formålet med dette produktet er ikke å tillate en person å tilbringe mer tid i solen, men heller å beskytte dem bedre i løpet av tiden de tilbringer i solen.

Det finnes to typer ultrafiolett stråling: UVA- og UVB-stråler. De skader både huden og øker risikoen for å utvikle hudkreft. Av denne grunn er det viktig å bruke en solkrem som beskytter mot UVB-stråling, angitt på etiketten som SPF.

Den skal også beskytte deg mot UVA-stråling, som angitt med forkortelsen UVA i en sirkel.

Vil du lære mer?

Vi vil fortelle deg alt i denne artikkelen.

Myter og interessante fakta om solkrem

Noen legender om solkrem har gått i arv fra generasjon til generasjon. Og når det kommer til noe så alvorlig som helsen til huden din, er det avgjørende å vite sannheten.

Det er mange myter om solkrem.
Det er noen myter og interessante fakta om solkrem som er viktig å vite for å bruke den riktig.

Av denne grunn vil vi fortsette med å fortelle deg om en rekke myter og morsomme fakta angående solkrem.

1. Myte: Å være brun er sunt

Å ha en brunfarge er ikke synonymt med helse eller skjønnhet. Ifølge forskere ved University of New Delhi (India) er det en av hudens forsvarsmekanismer i nærvær av ytre aggresjon fra ultrafiolett stråling.

Langs disse linjene er mørk hud også utsatt for solbrenthet og lider av skader forårsaket av solstråling.

2. Myte: Du må bli mørk for å syntetisere vitamin D

Denne uttalelsen er falsk. Selv om vitamin D-syntese faktisk fremmes av soleksponering, stimuleres den etter et visst punkt ikke lenger.

Av denne grunn antyder en studie publisert av The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism at du ikke trenger å sole deg i timevis. Bare 10 minutter om dagen, tre dager i uken er nok.

3. Myte: Solkrem bruker 30 minutter på å virke

Denne myten er knyttet til troen på at du må smøre deg med solkrem en halvtime før du utsetter deg for solen.

Du bør imidlertid vite at solkremen er effektiv fra det øyeblikket den påføres, selv om den ikke blir stabil før etter 10 minutter.

4. Myte: Alle solkremer er like

Ikke alle solkremer er like. I denne forstand insisterer farmasøytene Antonieta Garrote og Ramón Bonet på at forskjellene deres er basert på følgende faktorer:

  • Stabiliteten til solfiltrene deres
  • Deres beskyttelse mot forskjellige typer ultrafiolett stråling
  • Deres vedheft til huden
  • Produkttekstur, i henhold til individuelle preferanser

5. Myte: SPF indikerer den beskyttede tiden

Dette er usant. SPF viser hvor mange ganger lenger du kan bli utsatt for solen for å produsere samme erytem, eller rødhet som om du ikke hadde brukt solkrem.

En kvinne nyter en dag på stranden og bruker solkrem.
Det er ingen solkremer som blokkerer 100 % av solstrålene. Det er imidlertid best å bruke de som har høy solbeskyttelsesfaktor.

Denne målingen refererer kun til beskyttelse mot UVB-stråler. Sannheten er imidlertid at ingen solkrem kan blokkere 100 % av solstrålene. Bruk av to forskjellige solkremer vil heller ikke øke SPF.

6. Myte: Du trenger ikke mer enn én daglig påføring

Solkrem forblir på huden i maksimalt 2 timer. Av denne grunn er det nødvendig å bruke produktet på nytt ofte. Du bør også bruke den på nytt etter svømming i mer enn 20 minutter, eller hvis du svetter mye.

Ikke glem at du også bør bruke den om vinteren og på overskyede dager siden solstrålene passerer gjennom skyene.

7. Myte: Du blir ikke brun hvis du bruker solkrem

Selv om du bruker solkrem, kommer en viss mengde stråling inn til huden. Dette aktiverer kroppens naturlige beskyttelsesmekanisme: produksjonen av melanin.

Hvis du er brun, betyr det at solstrålene skader huden din, og huden din produserer da melanin i et forsøk på å beskytte seg selv.

Du kan være interessert i: 4 naturlige midler mot solbrenthet

8. Myte: Hvis jeg bruker vannfast solkrem, trenger jeg ikke å påføre den på nytt

Spesialist Leire Azcona Barbed forklarer at i dag er solkremer vannbestandige i opptil 20 minutter. Noen varer imidlertid lenger, som angitt på etiketten på følgende måter:

  • Vannbestandig: effektiv etter svømming i 40 minutter
  • Vanntett eller svært vannavstøtende: de som fortsetter å være effektive etter svømming i 80 minutter

Riktig bruk utgjør hele forskjellen

Hvis du bruker solkrem regelmessig, vil du beskytte huden mot aldring, risiko for å utvikle kreft og andre fiender.

Husk i tillegg at solkrem ikke varer fra ett år til det neste, siden filtrene mister stabiliteten. Når beholderen er åpnet, spesifiserer perioden etter åpning hvor lenge den kan brukes effektivt. Perioden etter åpning er hvor lang tid etter åpning produktet vil opprettholde sine egenskaper.

Det kan interessere deg ...
Hvordan lage naturlig solkrem?
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Hvordan lage naturlig solkrem?

Hvordan lage naturlig solkrem? Takket være egenskapene i ingrediensene, kan denne ​​være en av dine beste allierte for å beskytte huden mot solens ...



  • Antonieta Garrote & Ramón Bonet (2008). Fotoprotección. Factores de protección y filtros solares Revista Offarm. Vol. 27. Nº5. Educación Sanitaria. https://www.elsevier.es/es-revista-offarm-4-articulo-fotoproteccion-factores-proteccion-filtros-solares-13120520
  • Azcona Barbed, Leire (2003). Protección solar- Actualización. Farmacia Profesional. Vol, 17. https://www.elsevier.es/es-revista-farmacia-profesional-3-articulo-proteccion-solar-actualizacion-13047981
  • Bennett, M. F., Robinson, M. K., Baron, E. D., & Cooper, K. D. (2008). Skin immune systems and inflammation: Protector of the skin or promoter of aging? In Journal of Investigative Dermatology Symposium Proceedings. https://doi.org/10.1038/jidsymp.2008.3
  • Binkley, N., Novotny, R., Krueger, D., Kawahara, T., Daida, YG, Lensmeyer, G., Hollis, BW y Drezner, MK (2007). Estado bajo de vitamina D a pesar de la abundante exposición al sol. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 92 (6), 2130-2135. https://doi.org/10.1210/jc.2006-2250
  • Dinkova-Kostova, A. T., Jenkins, S. N., Fahey, J. W., Ye, L., Wehage, S. L., Liby, K. T., … Talalay, P. (2006). Protection against UV-light-induced skin carcinogenesis in SKH-1 high-risk mice by sulforaphane-containing broccoli sprout extracts. Cancer Letters. https://doi.org/10.1016/j.canlet.2005.09.012
  • Gilaberte, Y., Coscojuela, C., Sáenz de Santamaría, M. C., & González, S. (2003). Fotoprotección. Actas Dermo-Sifiliograficas.
  • Mohania, D., Chandel, S., Kumar, P., Verma, V., Digvijay, K., Tripathi, D., … Shah, D. (2017). Ultraviolet radiations: Skin defense-damage mechanism. In Advances in Experimental Medicine and Biology (Vol. 996, pp. 71–87). Springer New York LLC.

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.