Råd for å opprettholde sunne vaner mens du er i hjemmeisolering

mai 21, 2020
Det å opprettholde sunne vaner mens du er i hjemmeisolering eller -karantene er utvilsomt en stor utfordring. Å være isolert gjør det vanskelig å opprettholde sosiale forhold, kosthold og treningsrutiner. I dagens artikkel vil vi dele noen retningslinjer som du kan implementere for å gjøre det hele enklere for helsa di.

Isoleringstiden som koronaviruspandemien har tvunget oss inn i, har endret livet til det meste av verdens befolkning. Faktisk har det nådd det punktet at det har blitt svært vanskelig å opprettholde sunne vaner mens du er i hjemmeisolering.

Først og fremst har rutinene våre endret seg fullstendig. Timeplanene våre har utvilsomt endret seg takket være det faktum at vi er hjemme hele dagen. Videre, siden vi ikke kommer oss ut så ofte, har eksponeringen vår for solen og den fysiske aktiviteten vår også blitt kraftig redusert.

Det å opprettholde sunne vaner mens du er i hjemmeisolering har blitt en gigantisk oppgave. Dette gjelder enten du bor alene eller sammen med andre. I tillegg kan vi ikke undervurdere stressfaktoren som delvis inkluderer frykten for å bli syk.

I artikkelen nedenfor skal vi dele noen retningslinjer for å opprettholde sunne vaner under hjemmeisoleringen.

Sunne vaner mens du er i hjemmeisolering: oppretthold det sosiale aspektet via digitale enheter

Sosiale forhold er et grunnleggende behov for oss mennesker. Derfor inkluderer sunne vaner mens du er i hjemmeisolering at du opprettholder kontakten med andre. Sett av tid på dagen til å snakke med venner og familie, både nært og fjernt, ved hjelp av mobiltelefonen, nettbrettet eller datamaskinen din.

Videosamtaler, direktemeldinger og applikasjoner for konferansesamtaler er alle allierte som kan hjelpe deg. Du trenger ikke å tolke dem som fienden – tvert imot! Følelsen av å være sammen midt i denne krisen kan gjøre det mye enklere å takle tiden hjemme.

Beskytt synet ditt

Et øye
Overdreven bruk av skjermer kan føre til synsproblemer.

Gitt at mange av oss studerer eller jobber hjemmefra, i tillegg til at vi bruker digitale enheter for å holde kontakten med andre, vil skjermbruken vår sannsynligvis øke. Dette kan påvirke helsa til synet vårt, noe vi absolutt må være klar over.

En annen sunn vane vi foreslår under isoleringen, er derfor å utvise forsiktighet ved å justere lysstyrken på skjermen på en tilstrekkelig måte. Riktig lysstyrke vil være mindre slitsomt for øynene dine og lar deg blunke ofte. Forsikre deg om at skjermen din ikke reflekterer andre lyskilder, enten de er kunstige eller fra vinduer.

Den intensive bruken av skjermer fører til at vi blunker sjeldnere, noe som kompliserer smøringen av øyeeplet. Dette kan igjen føre til tørt øye-syndrom. Dette er ingen liten sak, ettersom det, hvis det får fortsette over tid, kan utvikle seg til mer alvorlige problemer.

Det er lurt å implementere 20-20-20-regelen som er anbefalt av øyeleger. Dette betyr at for hvert 20. minutt foran skjermen, bør du ta 20 sekunder til å hvile ved å fokusere på noe som er omtrent 20 fot (ca. 6 meter) unna. Dette er viktig for både barn og voksne.

Vil du vite mer? Oppdag: Sunne shakes som tar vare på synet

Ta vare på huden din

Når vi bruker mye tid hjemme, og uten å gå utendørs, får ikke huden vår den mengden sollys den trenger. Dette resulterer i redusert produksjon av D-vitamin.

D-vitamin er assosiert med beinhelse, nyrehelse og vitalitet i huden vår. Under normale forhold drar kroppen nytte av ultrafiolette stråler fra solen for å danne aktivt og funksjonelt D-vitamin, med alle fordelene det involverer.

For mange av oss betyr karantenetiden at vi ikke kan tilbringe tid utendørs. Det er imidlertid viktig å gjøre det å lete etter naturlig sollys hjemme hos oss til en vane. Hvis du har en uteplass eller balkong, bør du være proaktiv når det gjelder å tilbringe korte perioder der. Hvis ingen av disse alternativene fungerer for deg, kan du bruke litt tid i nærheten av et åpent vindu.

Hvis du har fuktighetsgivende kremer, er det viktig å bruke dem, selv om du tror at du ikke trenger dem. Kanskje du tror at du ikke trenger å beskytte huden din siden du er innendørs. Sannheten er imidlertid at miljøet hjemme hos oss kan ha mange giftstoffer for huden, for eksempel parfymer, rengjøringsprodukter, damp fra kjøkkenet, osv.

En kvinne med tørr hud
Huden vår kan bli tørr når vi holder oss hjemme, så vi bør beskytte den med fuktighetsgivende kremer.

Sunne vaner mens du er i hjemmeisolering: ta hånd om stress

Denne pandemien er en stressende situasjon i og for seg selv. Vi er redde for det ukjente, for at vi ikke vet hvor lang tid den vil vare, og selvfølgelig for å bli syk.

En del av det å håndtere stress, innebærer å etablere en rutine som lar deg opprettholde hjerterytmen din. Videre bør en del av denne rutinen inkludere å få nok hvile. Prøv å ikke endre søvnmønstrene dine, selv om dagene dine er svært annerledes enn til vanlig på grunn av isoleringen.

En annen sunn vane vi vil foreslå, innebærer å regulere hvor mye informasjon du utsetter deg for. Det er lett å bli urolig og engstelig hvis du følger med på nyhetene hele dagen lang. Dessuten finnes det mange rykter og myter som vi må vite hvordan vi skal filtrere ut.

Vi anbefaler: Fem strategier enhver kvinne bør bruke for å si farvel til stress og angst

Det er ikke umulig å ha sunne vaner mens du er i hjemmeisolering

Det kan virke som en massiv oppgave, men sannheten er at det er enklere å opprettholde sunne vaner i løpet av hjemmeisoleringen enn du kanskje tror. Denne situasjonen kommer ikke til å vare evig, og livet vil fortsette etterpå. Nettopp på grunn av dette, er det viktig å ta vare på helsen din i mellomtiden.

  • Ciapponi, Agustin. “Cuarentena sola o combinada con otras medidas de salud pública para controlar COVID‐19: revisión rápida.” (2020).
  • Cossio-Bolaños, Marco. “Actividad física en tiempos de cuarentena por el COVID-19 en niños y adolescentes.” Revista Peruana de ciencia de la actividad fisica y del deporte 7.2 (2020): 2-2.
  • Alvarez, Reinaldo Pierre, and Paul Harris Diez. “COVID-19 en América Latina: Retos y oportunidades.” Revista Chilena de Pediatría 90.2 (2020).
  • Chen, Baoquan, et al. “Análisis de datos visuales y predicción de simulación para COVID-19.” International Journal 6.1 (2020): 79-94.