Aldring av immunforsvaret og hvordan du kan bekjempe det

02 mars, 2021
Aldring av immunforsvaret øker risikoen for å lide av forskjellige sykdommer. Sunne vaner og en sunn livsstil kan imidlertid bidra til å opprettholde immunforsvaret. Her er noen tips!

Når en person blir eldre ser det ut til at kroppen reagerer mindre effektivt på sykdommene den utsettes for. Derfor øker aldring av immunforsvaret risikoen for å lide av sykdommer.

Prosessen er imidlertid ikke helt irreversibel. Gode ​​vaner og en sunn livsstil hjelper folk til å holde immunforsvaret sitt velfungerende godt inn i alderdommen.

I denne artikkelen vil vi forklare hva aldring av immunforsvaret er, hvorfor det oppstår og hva dets konsekvenser er. I tillegg vil vi fortelle deg hva du kan gjøre for å reversere eller redusere det.

Les videre for å finne ut mer!

Hva er aldring av immunforsvaret?

Immunforsvaret hjelper til med å beskytte kroppen mot fremmede faktorer som kan være skadelige og forårsake sykdom. I dette tilfellet refererer vi til elementer som basiller (bakterier, virus, sopp, parasitter), kroppens egne unormale celler og allergener.

For disse formålene produserer systemet antistoffer. Antistoffer er de som ødelegger eller nøytraliserer skadelige stoffer. Derfor er dette vårt forsvar mot enhver trussel eller invasjon.

Immunforsvaret forblir imidlertid ikke alltid det samme. Snarere endrer det seg gjennom hele livet. Når det gjelder nyfødte, har de ennå ikke fått full immunitet.

Små barn har bare noen antistoffer som de har mottatt fra sine mødre. De mottar dem under svangerskapet, gjennom morkaken, og også fra morsmelken, under amming. Med tid og eksponering for elementene nevnt ovenfor utvikler og perfeksjonerer de forsvarsmekanismene sine.

Kroppens immunfunksjoner begynner å avta noe etter seksuell modenhet. De viktigste endringene i denne forbindelse har med stamceller å gjøre. Aldring av immunforsvaret påvirker også tilgjengeligheten av såkalte T-celler.

Det er imidlertid når vi blir eldre at en drastisk transformasjon finner sted. Det motsatte av det som skjer i barndommen finner sted, og det er ikke til det bedre. Generelt sett kan vi definere aldring av immunforsvaret som effekten av alder på cellene i immunsystemet, hvis funksjoner degenererer.

En eldre mann som drikker vann etter en løpetur.
Å bli gammel er en naturlig del av kroppens prosesser, men du kan ta noen steg for å gjøre det på en sunn måte.

Hva er aldring av immunforsvaret?

Immunsystemet blir mindre effektivt, noe som resulterer i tap av forskjellige funksjoner, for eksempel følgende:

  • Evnen til å skille mellom fremmedlegemer og kroppens egne celler. Dermed mislykkes det i å oppdage fremmedlegemer eller anser sine egne celler som fiender.
  • En reduksjon i leukocytter: Dette er ikke bare i antall, men også i deres evne til å svare på infeksjoner.
  • Makrofagene blir langsommere: De bruker lengre tid på å ødelegge kreftceller og bakterier.
  • Antistoffer mister funksjoner: De reagerer ikke like effektivt.

Les mer om dette i denne artikkelen: De 7 beste juicene å drikke for å gjøre aldringsprosessen tregere

Konsekvensene av aldring av immunforsvaret

Endringer som oppstår med alderen påvirker kroppens immunaktivitet. Dermed har eldre mennesker mer sannsynlighet for å lide av infeksjoner, utvikle kreft og få forskjellige sykdommer, for eksempel influensa eller lungebetennelse.

Faktisk forekommer mange autoimmune sykdommer oftere i andre halvdel av voksenlivet. For at de skal utvikle seg, må forskjellige kontrollpunkter mislykkes.

I løpet av alderdommen har kroppen en tendens til å gro saktere, siden det er færre celler som gjør helbredelse mulig. Dette kan bli en ond sirkel. Siden utvinningen er treg, blir kroppen utsatt, slik at den kan bli syk igjen.

Det er viktig å merke seg at alderdom ikke er det eneste som svekker immunforsvarets respons. Det er også en ubalanse i de to fasettene: Medfødt immunitet og adaptiv immunitet.

Medfødt immunitet er kroppens første forsvarslinje mot infeksjon. Samtidig tillater adaptiv immunitet kroppen å huske og angripe spesielle patogener.

På grunn av tapet av adaptiv immunitet kan inaktive patogener, som kroppen allerede har undertrykt, reaktiveres. Klassiske eksempler er helvetesild og tuberkulose.

Du kan også lese denne artikkelen: Et svekket immunforsvar: Dette bør du se etter

Tips for å bekjempe aldring av immunforsvaret

Til tross for scenariet vi har beskrevet, er det mulig å redusere risikoen knyttet til aldring av immunsystemet for å minimere effekten. Det er til og med mulig å forsinke forekomsten til denne prosessen.

I denne forstand er det flere aspekter som vi bør ta hensyn til når det gjelder livsstil. Disse er relatert til den grunnleggende kvartetten: Trening, mat, vaner og håndtering av stress og følelser.

Regelmessig fysisk aktivitet

Ifølge nyere forskning har trening en betydelig effekt på vedlikeholdet av immunforsvaret. Fra et fysiologisk synspunkt har forklaringen å gjøre med at muskelvev produserer noen proteiner, kalt myokiner. Disse reduserer betennelse og bidrar til å bevare immunforsvaret.

I tillegg har andre studier funnet bevis for at aktive individer produserer flere antistoffer som svar på vaksinasjon enn mindre aktive individer. Trening er også gunstig for å beskytte mot infeksjoner og andre kroniske tilstander som kan bidra til svekkede systemer.

I tillegg lindrer trening stress og bekymring ved å øke nivåene av lykkehormoner (serotonin, dopamin, oksytocin). På denne måten hjelper det deg å holde deg i godt humør, noe som er viktig for å komme deg etter sykdom eller unngå å bli syk.

Et sunt kosthold tilsvarer sunt immunforsvar

Det finnes ingen direkte bevis for at et sunt kosthold reduserer aldring av immunforsvaret. Det finnes imidlertid mange bevis som viser skadene av et usunt kosthold. Med andre ord, et høyt forbruk av transfett, sukker og raffinert mel bidrar til forekomsten av sykdommer. Og jo mer vi blir syke, jo mer utnytter vi kroppens evne til å komme seg.

I kontrast inkluderer et sunt kosthold mye frukt og grønnsaker, olivenolje, mer fisk og fjærfe enn rødt kjøtt, meieriprodukter, lite sukker og mindre mel. Dette kostholdet er forbundet med en lavere risiko for fedme, hjerte- og karsykdommer, diabetes og ulike typer kreft.

Et balansert kosthold bidrar også til å opprettholde passende vekt. Hos eldre voksne kan akkumulert fett ha en negativ effekt på kronisk betennelse.

Dette er en faktor som er forbundet med nesten alle tilstander i høy alder, fra type 2 diabetes til hjerte- og karsykdommer og kreft. Kronisk betennelse spiller også en rolle i vanlige autoimmune tilstander hos eldre voksne.

Matvarer som utgjør en del av et sunt kosthold.
Et balansert kosthold i henhold til sunne parametere kan redusere effekten av aldring på celler.

Sunne vaner og emosjoner

Når vi snakker om sunne vaner, i tillegg til treningen nevnt ovenfor, må vi også inkludere god søvn. Hvile gjenoppretter oss og holder systemene aktive.

Samtidig må vi unngå inntak av stoffer som forandrer kroppen vår: alkohol, sigaretter og narkotika. Selv overflødig koffein er skadelig. Selvfølgelig strekker dette seg til overarbeiding, bekymringer, stress og negative følelser.

Alt som forårsaker ubalanse og gjør oss syke, vil påvirke kroppens evne til å komme seg og helbredes. Med andre ord, det vil påvirke levetiden til immunforsvaret vårt.

Forebygg aldringen før den kommer

Vi bør ikke vente til alderdommen for å forhindre risikoen for aldring av immunforsvaret. Selv om du fortsatt er ung eller har nådd tidlig voksen alder, kan du begynne å ta vare på immunforsvaret ditt med en gang.

Det er ikke vanskelig, og det koster heller ikke mye penger. Tren, spis sunt, ikke røyk, reduser alkoholforbruket og bekymringene, og sov godt. Fordelene som vises på lang sikt er uvurderlige!

  • Agustín Lage B. Inmunosenescencia: implicaciones para la inmunoterapia de cáncer en los adultos mayores. Biotecnología Aplicada 2006; 23:186-193.
  • Lozano, Manuel, et al. “Nutrientes asociados a las enfermedades relacionadas con el envejecimiento: un nuevo índice de dieta saludable para personas mayores.” Nutrición Hospitalaria 35.6 (2018): 1287-1297.
  • Gurrutxaga, Hegoi Segurola, Guillermo Cárdenas Lagranja, and Rosa Burgos Peláez. “Nutrientes e inmunidad.” Nutr Clin Med 10.1 (2016): 1-19.
  • Hernández Rodríguez, José. “La obesidad y la inflamación crónica de bajo grado.” Revista Cubana de Endocrinología 29.3 (2018): 1-3.
  • Alcalá-Pérez, Daniel, Dayana Elena Cobos-Lladó, and Fermín Jurado Santa-Cruz. “«Inflammaging»: envejecimiento inflamatorio.” Revista del Centro Dermatológico Pascua 27.3 (2019): 87-91.
  • Delves P. Efectos del envejecimiento en el sistema inmunitario. MSD Manuals [Internet] 2020 [Fecha de consulta: 07 de octubre de 2020]. Disponible en: https://www.msdmanuals.com/es/hogar/trastornos-inmunol%C3%B3gicos/biolog%C3%ADa-del-sistema-inmunitario/efectos-del-envejecimiento-en-el-sistema-inmunitario
  • Goronzy J, Weyand C. Immune aging and autoimmunity. Cell Mol Life Sci. 2012; 69(10): 1615–1623.
  • Kay M. An overview of immune aging. In Mechanisms of Ageing and Development, 1979; 9(1–2): 39-59.
  • Kay M. Aging & the decline of immune responsiveness. En Fundenberg H, Sites H, Caldwell J, Wells J, editores. Basic Clinical Immunology. Canada: Lange Medical Publicantions; 1980: 327-342.
  • Rico-Rosillo, María Guadalupe, Diego Oliva-Rico, and Gloria Bertha Vega-Robledo. “Envejecimiento: algunas teorías y consideraciones genéticas, epigenéticas y ambientales.” Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social 56.3 (2018): 287-294.
  • Urquiaga, Inés, et al. “Origen, componentes y posibles mecanismos de acción de la dieta mediterránea.” Revista médica de Chile 145.1 (2017): 85-95.
  • Ruíz Fernández N, Solano L. La inmunosenescencia y el papel de la nutrición. An Venez Nutr, 2001;  14(2): 86-98.
  • Brañas, Fátima, et al. “Cronicidad, envejecimiento y multimorbilidad.” Enfermedades Infecciosas y Microbiología Clínica 36 (2018): 15-18.
  • Martín, A. Prieto, et al. “Respuesta inmune adaptativa y sus implicaciones fisiopatológicas.” Medicine-Programa de Formación Médica Continuada Acreditado 12.24 (2017): 1398-1407.