Anbefalinger for lockdown-perioden

mai 21, 2020
Lockdown-perioden som koronaviruset har påtvunget oss, setter oss i en spesiell situasjon. I dag vil vi dele noen anbefalinger å ha i bakhodet for å håndtere denne tiden hjemme på best mulig måte.

Siden begynnelsen av COVID-19-pandemien har de fleste vært nødt til å endre vanene sine. I noen land har regjeringer bestemt at man kun kan dra hjemmefra én gang om dagen i løpet av lockdown-perioden. I andre har myndigheter anbefalt hjemmeisolering og tatt visse tiltak for å redusere store folkemengder.

Hensikten med lockdown-perioden er å redusere infeksjonsraten. Det er en risiko for at helsesystemer blir mettet av COVID-19-tilfeller. Derfor er det viktig at vi flater ut smittekruven slik at helseteam kan få tid til å reagere på alt som kreves av dem i løpet av denne pandemien.

Til tross for behovet for å praktisere hjemmeisolering, har nye komplikasjoner oppstått fra karantenetiden. Å være nødt til å holde seg hjemme gir utfordringer når det gjelder samliv, hygiene og dagligvarer.

Medisinske og statlige organisasjoner har kommet med guider og anbefalinger for lockdown-perioden. Målet deres er å hjelpe befolkningen med å takle denne pandemien.

Anbefalinger for lockdown-perioden: Mental helse

Vår mentale helse er grunnleggende i lockdown-perioden. Isolering er ikke noe de fleste av oss er forberedt på, og spesielt ikke når det har å gjøre med risikoen for å bli syk.

En av hovedanbefalingene under disse omstendighetene er å etablere daglige rutiner. Å organisere dagliglivet ditt hjelper deg med å organisere hjernen din og følelsene dine. Videre forhindrer dette at du faller inn i kaos og uorden.

Selvfølgelig må du også være kreativ og unngå å gjøre de samme aktivitetene i to, tre eller enda flere uker på rad. Dermed, mens du organiserer tiden din, må du holde deg unna monotoni. Dette er spesielt viktig for barn, som har det vanskelig for å takle hjemmeisoleringstiden uten å begynne å kjede seg.

Det er viktig å holde kontakten med omverdenen mens vi er i hjemmeisolering. Det at vi holder oss oppdatert på utviklingen av COVID-19-pandemien vil gi oss en følelse av trygghet. Vi må imidlertid være forsiktige med å ikke overdrive det, da for mye informasjon kan være kontraproduktivt. Forsikre deg om at du får informasjonen din fra pålitelige kilder for å unngå rykter som kan føre til frykt og panikk.

Helt til slutt, er toleranse en forpliktelse ettersom vi tilbringer tiden i hjemmeisolering sammen med andre mennesker. Når vi lever under samme tak i så mange timer, dager eller uker, er det logisk at vi begynner å føle oss stresset og irritert til tider. Det er viktig å prøve å takle disse øyeblikkene på best mulig måte, fordi de også er et produkt av akkurat denne situasjonen.

En mann ser ut av vinduet
Isolering tvinger oss til å holde oss innendørs i lang tid, noe som innebærer en fullstendig endring i rutinene våre.

Vil du vite mer? Les: Frykt for koronaviruset: Lær hvordan du håndterer følelsene dine

Ernæring og trening

Å være i karantene eller isolering er en risikofaktor når det gjelder andre aspekter av helsa vår. Det er selvfølgelig nødvendig at vi holder oss hjemme akkurat nå på grunn av COVID-19-spredningen, som er en større trussel. Det betyr imidlertid ikke at vi skal forsømme kroppene våre. Det er fremdeles viktig å spise godt og få nok fysisk aktivitet.

Isoleringstiden kan gjøre det vanskeligere å ha nok mat i skapene og kjøleskapene våre. Når vi tilbringer lange timer innendørs, pleier vi å overspise mellom måltidene. Begge disse faktorene kan ha en negativ effekt på kroppene våre.

Forsøk derfor å holde kostholdet ditt så balansert som mulig i løpet av lockdown-perioden. Det å dra nytte av rutiner med spesifikke tidsplaner vil også hjelpe deg med å spise bedre. Dette betyr å sette et fast tidspunkt der du spiser frokost, lunsj, snacks og middag, og at du holder deg til denne planen.

Når det gjelder trening, har vi en annen risikofaktor, spesielt på kardiovaskulært nivå. Det er lett å overse fysisk aktivitet dersom vi ikke følger med. Å sitte stille over lange perioder kan føre til vektøkning, stivhet i ledd og endringer i blodsirkulasjonen vår.

Det å trene hjemme er også aktivitet du kan gjøre sammen med familien din. Du må tilpasse deg de nåværende omstendighetene dine og dra nytte av øvelser og treningsrutiner som hjelper deg med å trene hele kroppen din.

En kvinne handler på dagligvarebutikken
I løpet av lockdown-perioden kan det være vanskelig å ha nok mat i skapene og kjøleskapene våre.

Trenger du noen ideer? Ikke gå glipp av: 5 hjemmeøvelser du kan gjøre i koronavirus-karantene eller -isolasjon

Hygiene i løpet av lockdown-perioden

Ettersom hensikten med lockdown-perioden er å stoppe spredningen av COVID-19, er det grunnleggende å praktisere god hygiene – også når man er hjemme. Dette er et av de tiltakene som bidrar til å bekjempe pandemien og redusere smitteraten.

Det er utrolig viktig at alle i husholdningen vasker hendene. Selv om du ikke skal utendørs, bør du vaske hendene før du håndterer mat og når du går inn og ut av toalettet.

Når du rengjør boligen din, er det best å bruke blekemiddel. Det anbefales at du bruker 1 del blekemiddel blandet i 49 deler vann, men husk å sjekke etiketten på flasken for å finne ut nøyaktig hvordan du blander det. Du kan bruke denne løsningen til å rengjøre både gulv og andre overflater i boligen. Sørg for å rengjøre klær og tallerkener i vann som er minst 60ºC.

Når noen i husholdningen lider av COVID-19, er det en vanskelig situasjon. Denne personen må holde seg isolert i et bestemt rom, med eget kjøkkenutstyr og håndklær. Hvis smittede familiemedlemmer må bevege seg rundt i boligen, bør de holde seg minst to meter unna resten av familien og bruke en skikkelig maske.

Husk at lockdown-perioden er midlertidig

Vi går gjennom vanskelige tider, og anbefalingene for å takle isoleringstiden må gå hånd i hånd med viljestyrken vår. Vi må huske på at denne isoleringen er midlertidig. En dag vil det hele være over, og vi kommer kanskje sterkere ut av det til slutt hvis vi vet hvordan vi skal få mest mulig ut av denne tiden.

  • Campos, Roman, and Julissa Rosa. “Efectividad del Ejercicio Físico para mejorar la calidad de vida de las personas en hemodialisis.” (2017).
  • Abad, Fernando J. Biurrun. “El virus que puso al” Mobile” en cuarentena.” Actualidad jurídica Aranzadi 960 (2020): 22-22.
  • Moreno-Montoya, José. “El desafío de comunicar y controlar la epidemia por coronavirus.” Biomédica 40.1 (2020): 11-13.
  • Trilla, Antoni. “Un mundo, una salud: la epidemia por el nuevo coronavirus COVID-19.” Medicina Clínica, 2020, vol. 154, num. 5, p. 175-177 (2020).
  • Chen P, Mao L, Nassis GP, Harmer P, Ainsworth BE, coronavirus Li F. Wuhan (2019-nCoV): la necesidad de mantener una actividad física regular mientras se toman precauciones. J Sport Health Sci . 2020; 9 (2): 103-104. doi: 10.1016 / j.jshs.2020.02.001