Baobabfrukt: Egenskaper, fordeler og kontraindikasjoner

Baobabfrukt, en interessant og eldgammel frukt, er vanlig i visse deler av verden. Her vil vi fortelle deg alt du trenger å vite om det!
Baobabfrukt: Egenskaper, fordeler og kontraindikasjoner
Maria Patricia Pinero Corredor

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Maria Patricia Pinero Corredor.

Siste oppdatering: 09 august, 2022

Fra tannpine og feberlindring til bruk som plantevernmiddel, baobaben er et tre som har mer enn 300 tradisjonelle bruksområder i ulike deler av Afrika. Den kanskje mest relevante av disse er det faktum at det også er en god mat å spise. Av de 8 artene er den mest kjente Andasonia digitata, som mange anser for å være en supermat.

Dette gigantiske treet er en del av gamle sagn som hevder at Gud hang dette treet opp ned, med grenene på bakken og røttene på toppen. Navnet kommer fra arabisk og betyr «far til mange frø».

Baobabfrukten er inne i en hard oval belg. Inni er det fruktkjøtt med en bittersøt smak som inneholder frøene. En gruppe eksperter anser denne frukten for å være bemerkelsesverdig i næringsrikdom.

Den selges som pulvermat for å sendes over landegrensene. Men siden det er så nytt i noen land, studerer forskere fortsatt risikoen. For å lære mer om denne frukten, dens fordeler og kontraindikasjoner, fortsett å lese.

Baobabfruktens næringsegenskaper

En studie kaller dette en “superfrukt” siden dens ernæringsprofil fremhever mange næringsstoffer. For eksempel har den mange vitaminer, mineraler og fettsyrer.

Baobabfrukt er veldig rik på vitamin C og fiber. Ifølge en gruppe farmasøyter inneholder fruktkjøttet mellom 7 til 10 ganger mer vitamin C enn appelsiner, med verdier mellom 280 og 300 milligram per 100 gram frukt.

Bare inntak av 40 gram baobabfrukt kan dekke 100 % av det anbefalte daglige inntaket hos gravide kvinner. Den fremhever også mengden vitamin B1 og B6. Når det gjelder mineraler, varierer kalsiumverdiene mellom 250 og 350 milligram per 100 gram fruktkjøtt.

Kalium er også rikelig i denne frukten, som inneholder mellom 1240 og 1578 milligram, som er 4 ganger høyere enn bananer. I tillegg er det 5 ganger mer magnesium i baobabfrukt enn i avokado.

Andre studier fremhever at 36 % av næringsstoffene er karbohydrater, som glukose, fruktose og sukrose, som gir frøet en søt smak. En annen del er løselig fiber, representert ved pektin. Som om det ikke var nok, har spesialister studert den høye konsentrasjonen av essensielle fettsyrer, som omega 6 og omega 9.

Til tross for dens ernæringsmessige egenskaper, er de fleste eksperter enige om at biotilgjengeligheten av næringsstoffer i baobabfrukten og dens produkter må studeres videre, siden det ikke er mye informasjon om dette.

Baobab frukt og olje.

Fortsett å lese for å lære mer: Komplekse B-vitaminer: Fordeler og funksjoner

Mulige fordeler med baobabfrukt

Siden denne frukten har massevis av næringsstoffer og andre aktive fytokjemikalier, er det flere forskjellige helsefordeler. Noen av disse er:

  • Forynger huden: Flere forskere erkjenner at oljen i baobabfrukten hjelper hudcellefornyelsen, på grunn av vitamin A. Vitamin E deltar også som en antioksidant.
  • Regulerer blodtrykket: Det høye kaliuminnholdet virker vasodilaterende. På denne måten kan det redusere risikoen for å lide av lungeemboli, samt hjertesykdom.
  • Styrker immunforsvaret: Rikdommen på vitamin C gir den muligheten til å øke nivåene av hvite blodceller.
  • Kan støtte beinhelse: Det høye innholdet av kalsium og magnesium støtter beinhelsen. Faktisk er det en del av forebyggende dietter for osteoporose.
  • Smertestillende og antiinflammatorisk: En mulig smertestillende og febernedsettende effekt av varm baobabekstrakt er påvist. En studie viste til og med massens anti-inflammatoriske effekter i laboratoriedyr.
  • Antioksidant: Fruktens høye fenolinnhold skiller seg ut for sin antioksidantkapasitet. Den har så mye at noen forfattere til og med har foreslått den som et kosttilskudd.
  • Beskytter leveren: Resultatene fra en studie antydet at inntak av denne frukten kan bidra til å beskytte leveren hos laboratoriedyr. Dette er på grunn av dets triterpenoidforbindelser og steroler.
  • Gastrointestinal helse: Noen afrikanske samfunn bruker denne frukten for å lindre forstoppelse, gastroenteritt og diaré. Dens løselige fiber kan også hjelpe nyttige bakterier til å vokse i tarmen.

Hvordan spise den

Baobabfrukt regnes som en hovedmat i mange regioner i Sentral-Afrika. Der løser de opp fruktkjøttet i vann eller melk for å bruke det som drikke og i saus. I tillegg bruker de det som hevemiddel i lokal brygging og er en god erstatning for krem av tartar i baking.

Du kan også bruke fruktkjøttet til å lage iskrem, juice og syltetøy. Du bør aldri koke den, men du kan legge den til på slutten når tilberedningen allerede har romtemperatur.

Når det gjelder frøene, kan du spise dem ferske eller tørkede, eller du kan male dem til mel for å tilsette i supper og gryteretter som fortykningsmiddel. Du kan også steke dem før du maler dem til en krem. Deretter vil de gjæres og tørkes.

Det selges på markedet i pulverform, og du kan bruke det som et sportstilskudd, så vel som i ernæringsmessige formuleringer. Du kan legge den til smoothies, frokostblandinger, energibarer, yoghurt, meieriprodukter og juice.

Hjemmelagde energibarer.

Er det noen risiko ved å konsumere det?

Selv om baobabfrukt har blitt sertifisert som trygg i USA og EU-kommisjonen godkjente importen som en ny matvare, har testene på dens helseegenskaper kun blitt utført på dyr.

Av denne grunn, inntil forskere gjør risikostudier på mennesker, bør du være veldig forsiktig når du inntar det, og sørge for å respektere de anbefalte porsjonene. Det er mange ernæringsmessige, medisinske og helsemessige fordeler det gir. Du må imidlertid være forsiktig med overdrevent forbruk.

Det kan interessere deg ...
Fire eksotiske frukter og grønnsaker du sannsynligvis aldri har hørt om
Veien til Helse
Les det hos Veien til Helse
Fire eksotiske frukter og grønnsaker du sannsynligvis aldri har hørt om

I dag skal vi hjelpe deg med å finne noen alternativer til matvarene du er vant til. Ta en titt på fire eksotiske frukter og grønnsaker.



  • Buchmann C, Prehsler S, Hartl A, Vogl CR. The importance of baobab (Adansonia digitata L.) in rural West African subsistence–suggestion of a cautionary approach to international market export of baobab fruits. Ecol Food Nutr. 2010 May-Jun;49(3):145-72.
  • Vertuani, E. Braccioli, V. Buzzoni, S. Manfredini. Anti-oxidant capacity of Adansonia digitata fruit pulp and leaves. Acta Phytotherapeutica, 2 (2002), pp. 86-91
  • Gruenwald. Novel botanical ingredients for beverages. Clinics in Dermatology, 27 (2009), pp. 210-216.
  • Osman MA. Chemical and nutrient analysis of baobab (Adansonia digitata) fruit and seed protein solubility. Plant Foods Hum Nutr. 2004 Winter;59(1):29-33.
  • Gebauer, K. El-Siddig, G. Ebert. Baobab (Adansonia digitata L.): a review on a multipurpose tree with promising future in Sudan. Gartenbauwissenschaft, 67 (2002), pp. 155-160.
  • Lockett CT, Calvert CC, Grivetti LE. Energy and micronutrient composition of dietary and medicinal wild plants consumed during drought. Study of rural Fulani, northeastern Nigeria. Int J Food Sci Nutr. 2000 May;51(3):195-208.
  • De Caluwé, K. Halamová, P. Van Damme. Baobab (Adansonia digitata L.): a review of traditional uses, phytochemistry and pharmacology.H. Rodolfo, J.E. Simon, C.-T. Ho (Eds.), African natural plant products: new discoveries and challenges in chemistry and quality, Oxford University Press, USA (2009), pp. 51-84.
  • Nkafamiya, S.A. Osemeahon, D. Dahiru, H.A. Umaru. Studies on the chemical composition and physicochemical properties of the seeds of baobab (Adasonia digitata). African Journal of Biotechnology, 6 (2007), pp. 756-759
  • Ramadan, F.M. Harraz, S.A. El-Mougy. Anti-inflammatory, analgesic and antipyretic effects of the fruit pulp of Adansonia digitata. Fitoterapia, LXV (1994), pp. 418-422
  • Vimalanathan , JB Hudson .Múltiples actividades inflamatorias y antivirales en hojas, frutos y semillas de Adansonia digitata (Baobab). Revista de investigación de plantas medicinales , 3 ( 2009 ) , págs. 576 – 582.
  • Nhukarume, Z. Chikwambi, M. Muchuweti, B. Chipurura. Phenolic content and antioxidant capacities of Parinari curatelifolia, Strychnos spinosa and Adansonia digitata. Journal of Food Biochemistry, 34 (2008), pp. 207-221
  • Al-Qarawi, M.A. Al-Damegh, S.A. El-Mougy. Hepatoprotective influence of Adansonia digitata pulp. Journal of Herbs Spices and Medicinal Plants, 10 (2003), pp. 1-6

Innholdet til denne publikasjonen er kun til for informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter tjene til å fasilitere eller erstatte diagnostisering, behandling eller anbefalinger fra en fagperson. Konsulter en spesialist hvis du har noen tvil, og søk deres godkjenning før du prøver noen prosedyrer.