Biofeedback, en avslapningsteknikk for å bekjempe stress

april 2, 2021
Har du noen gang hørt om biofeedback? Hold deg fast: dagens artikkel vil diskutere fordelene for de som er interessert i å håndtere stress.

Du har aldri hørt om biofeedback? Vel, les videre, da. Det er et enkelt konsept, og dets helsemessige fordeler er mange. Så det kan være på tide å prøve biofeedback hvis du har opplevd stress en stund og ingenting annet har fungert for deg.

Biofeedback kan absolutt hjelpe deg. Ok, men la oss begynne med å forklare hva dette konseptet er. Hva er det til? Vel, det er en type terapi som bruker sensorer festet til kroppen for å måle kroppsfunksjoner. Dette er for å finne stressnivået ditt.

Måten det hjelper på er å gi deg en bedre forståelse av hvordan kroppen din fungerer slik at du kan håndtere stress. La oss dykke dypere.

Hvordan fungerer biofeedback?

Biofeedback fungerer enkelt. Sensorer plassert på bestemte steder på kroppen din, for eksempel øreflippene eller hodebunnen, sender informasjon om deg. Disse må alltid være i kontakt med huden din.

Den interessante delen er at du må være aktiv. Hva betyr dette? Biofeedback er ikke en test der du ligger stille. Det er en der du vil se resultatene på en skjerm, i sanntid, for å være klar over hvordan du reagerer til enhver tid.

Videre understreker St. Jude Children’s Research Hospital dette er en interaktiv prosess der du kan oppnå den slags forbindelse med kroppen din du aldri har oppnådd før.

Finn ut mer om: Søvnløshet på grunn av stress: Hva kan du gjøre med det?

Biofeedback-metoder

Disse er skreddersydd etter individuelle behov, og avhengig av helseproblemene, trenger du det ene eller det andre for optimale resultater.

Så det er en god idé å ha et personlig intervju for å finne ut hva du trenger før du gjennomgår det. Dette er fordi stress kan påvirke deg på forskjellige måter.

En kvinne med smerter
Stress påvirker alle deler av kroppen, så det er ikke et lite problem; ikke undervurder det.

Hjernebølger

Dette er en av de mest anbefalte biofeedback-metodene for de som opplever migrene eller hodepine på grunn av stress. En tekniker plasserer sensorer i hodebunnen eller tinningene, og du får se hjernens bølger takket være et elektroencefalogram.

Det er en interessant måte å lære hvordan stress påvirker hjernen din. Det er ganske utrolig, faktisk!

Pust

En annen metode fokuserer på å puste når stress hindrer pustedynamikken din, eller hvis du føler at du kveles. En tekniker plasserer sensorene på magen og brystet ditt for å finne ut hvordan pustemønsteret og frekvensen din er.

Puls

Et hjerte som slår for fort (takykardi) kan finne svar i biofeedback. Du kan finne ut hvordan pulsen din er, og hvordan den varierer gjennom sensorer plassert på brystet, underkroppen og håndleddene. Det kan være at hjertet ditt begynner å slå oftere og kommer på forskudd rett før stresset slår deg.

Muskelsammentrekning

Kramper, anspente muskler, kontrakturer er alle en del av stresset som kan forårsake skikkelig kaos i kroppen din, og biofeedback kan også løse det.

En tekniker plasserer sensorer på skjelettmuskulaturen for å nøye observere den elektriske aktiviteten som får musklene til å trekke seg sammen.

Svettekjertelaktivitet

Du kan se hvordan aktiviteten til svettekjertlene er med biofeedback. Som du vet, kan du svette mer enn vanlig eller svette mye på grunn av stress.

Teknikeren vil plassere sensorene rundt fingrene eller i håndflaten din, og du får analysert hvordan kroppen din reagerer på stress.

Temperatur

Til slutt er en annen metode for biofeedback å måle temperaturen din, den har en tendens til enten å synke eller stige med stress. Så hvordan tror du kroppen din ville reagere? Du kan finne det ut med sensorer plassert på fingrene.

Du er kanskje interessert i å lese: Oppdag hvordan stress påvirker hjertet

Fordeler med biofeedback

Du kan sikkert forestille deg de helsemessige fordelene ved biofeedback nå som du vet litt mer om det. La oss uansett diskutere dem mer detaljert. Metodene som er skissert ovenfor, hjelper deg hovedsakelig med å få en idé om hvordan kroppen din fungerer og hvordan den reagerer på stress.

Hvordan kan dette være nyttig for deg?

Vel, det kan hjelpe deg å lære å forutse en episode av stress eller angst, slik at du kan jobbe med å puste ved å gå deg en tur eller prøve å rydde i hodet på en annen måte. Slik kan du unngå det du allerede vet kommer til å skje med deg, det være seg takykardi, kortpustethet, nervøsitet eller hodepine.

Biofeedback er også bra for de som trenger å løse sine søvnproblemer, og bedre håndtere kvalme og inkontinens (urin eller fekal) som noen ganger er knyttet til stress. Faktisk rapporterer noen studier en effekt på forstoppelse.

Som du kan se, vil det å kjenne kroppen din hjelpe deg å bli mer bevisst på hvordan du kan håndtere den.

En mann som gjennomgår en stressavspenningsteknikk
Det er lettere å håndtere stress hvis du kan gjenkjenne endringene i kroppen din når du blir konfrontert med en stressor.

Kontraindikasjoner av biofeedback

Til tross for alle fordelene med denne typen terapi, er det normalt at finnes er kontraindikasjoner. Mayo Clinic advarer om at:

  • Sensorene som brukes i denne typen terapi kan generere allergi hos sensitiv hud eller de med en lidelse. Sjekk derfor med legen din på forhånd for å finne ut om det er trygt for deg hvis du har en tendens til å oppleve eksem eller dermatitt.
  • Biofeedback gir deg kanskje ikke lovende resultater på hvordan du reagerer på stress hvis du tilfeldigvis har arytmier. Vi anbefaler også at du diskuterer dette med legen din.

Velge en biofeedback-fagperson

Så, er du interessert i denne teknikken?

Sørg for å velge riktig fagperson. De må ha lisens og være terapeut. Forsikre deg om at de kan svare på spørsmålene du måtte ha om hvordan de skal tilnærme seg prosedyren.

Som du kan se, har biofeedback mange helsemessige fordeler. Har du allerede prøvd det? Hvordan var det?

La oss få vite det!

  • Aguilar, G. (1984). Biorretroalimentación térmica para el tratamiento de la migraña clásica: Un estudio de línea base múltiple entre sujetos. Revista de Análisis del Comportamiento.
  • Moscoso, M. S. (1983). Perspectiva histórica de la biorretroalimentación. Revista latinoamericana de psicología15(1-2), 11-33.
  • Naranjo Hernández, D., García Freyre, I., & Companioni Acosta, S. (1999). Biorretroalimentación como método terapéutico: Informe preliminar. Revista Cubana de Medicina38(1), 7-12.
  • Adame, Enrique Coss, and Cynthia Fernanda Guerrero Hernández. “La biorretroalimentación en el estreñimiento.” Estreñimiento crónico, síndrome de intestino irritable y enfermedad inflamatoria intestinal: 61.
  • Thomson, S. A. (1983). Los usos de la biorretroalimentación en psicoterapia. Revista latinoamericana de psicología15(1-2), 47-61.