De beste frøene å ha på kjøkkenet

· november 12, 2015
Frø er rike på mineraler, proteiner, vitaminer, enzymer og fettsyrer. Hvis du vil benytte deg av alle disse fordelene bør du legge til rå frø i favorittrettene dine.

Ifølge noen filosofer, er frø livet. Selv om det kan representere sannheten for noen, er frø for andre rett og slett en stor kilde til næringsstoffer når de spises rå. Mange frø er spiselige og inneholder faktisk flere naturlige oljer enn de vi bruker til å lage mat. Vi skal snakke om de beste frøene for helsen din i denne artikkelen.

Hemmeligheten er i frøet

Frø er enkle å bevare og konsumere i tillegg til at de gir flere helsemessige fordeler. Etter å ha hatt en sentral rolle i oldtiden, brukes frø mye i dag. Selv om du kanskje tenker på grunner til ikke å inkludere dem i kostholdet ditt, som for eksempel at det blir kostbart, er det å inkludere frø i kostholdet ditt faktisk lett på alle nivåer.

Du tror kanskje frø er for fugler, men frø gjenvinner sin popularitet mer og mer. Et lite frø inneholder proteiner, mineraler, vitaminer, enzymer og fettsyrer som er viktige for helsen din.

Oljefrø er blant de mest anbefalte frøene å spise på grunn av deres sunne fettinnhold. De er en fantastisk snack som passer i de minste stedene og bidrar til å bekjempe sult når du er på jobb eller på farten.

Vi anbefaler at du bare spiser frø i deres rå form for dra mest nytte av dem. Hvis du trekker dem de vil være lettere å få i seg. Å spise dem malte, i juice, flytende, hakket eller helt rene er også anbefalt.

De beste frøene for næring

Chiafrø

Disse mørke frøene har enorme mengder mineraler, vitaminer, fiber, antioksidanter og proteiner. Dette er flott for de som liker å spise fisk, fordi som fisk inneholder de fettsyrer som omega 3, i motsetning til annen vegetabilsk mat. Disse frøene bidrar til å redusere leddsmerter, beskytter mot diabetes eller hjertesykdommer, kan hjelpe deg å holde seg slank og gi deg et energiløft. De er glutenfrie og kan forbedre hjernens funksjon samt bidra til å beskytte leveren.

frø1

Hampfrø

Med en slags brun farge, vil disse frøene bidra til å kurere immunsykdommer og tuberkulose, samt at de inneholder aminosyrer (inkludert de som kroppen ikke kan lage selv), fettsyrer som omega 3 og 6, lettfordøyelige proteiner, og phytonæringsstoffer for å beskytte blod, celler, vev, hud, mitokondrier og organene. Å spise hampfrø vil bidra til å holde deg frisk.

Granateplefrø

Med en vakker rød eller dyp lilla farge, de er en stor kilde til antioksidanter og kan bidra til å beskytte kroppen mot frie radikaler som forårsaker for tidlig aldring. De hjelper blodet å opprettholde oksygennivået og hindrer dannelsen av koagulering i blodet, samt å være rik på polyfenoler som reduserer risikoen for kreft og hjertesykdommer. De inneholder vitamin C, kalium, lite kalorier og kan redusere kolesterolet og behandle forstoppelse. For de som lider av leddgikt og betennelser, kan de bidra til å forhindre bruskskader.

granateple

Linfrø

I en rødmusset brunfarge, har disse frøene fibre som er viktige for fordøyelsessystemet som kan hjelpe deg til å føle mett og gå ned i vekt. De kan bidra til å lindre magesmerter, virke som et antiinflammatorisk middel og blokkere veksten av tumorer og kreft. De har antioksidantegenskaper, fremmer den riktige funksjonen av fordøyelsen og reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Gresskarfrø

Ofte er de gule eller oransje. Gresskarfrøene har alkaloider og proteiner som er bra for deg. De har vitamin B og de inneholder L-tryptofan som kan hjelpe til med å lindre depresjon. De forbedrer ditt generelle velvære, forebygger nyrestein og kan bidra til å holde deg fri for parasitter, særlig beskytter de mot bendelorm.

gresskarfrø

Sesamfrø

Med en klar farge har disse frøene har blitt brukt som et krydder i mange år. Olje av sesamfrø er ikke dårlig. De er en god kilde til jern, magnesium, kalsium, kopper, vitamin B, sink, fosfor og kostfiber. Disse frøene inneholder unike elementer av en bestemt type fiber som kan hjelpe deg å opprettholde et sunt blodtrykk og beskytte leveren fra skade.

Solsikkefrø

Solsikkefrø er små og hvite i fargen, innkapslet i et mørkt skall. De inneholder vitamin E som hjelper til med å nøytralisere frie radikaler og kan beskytte hjernen og celler. De kan redusere kolesterolet, forbedre immunforsvaret og redusere risikoen for kreft. De inneholder magnesium som bidrar til å kontrollere astma og høyt blodtrykk samt hodepine og slag.

solsikkefrø

Quinoafrø

Quinoafrø er små og runde. De har blitt brukt i tusenvis av år i Amerika, og er kjent som «mor korn.» De inneholder jern, fosfor og proteiner. Fordi de inneholder store mengder fiber de kan hjelpe de som lider av forstoppelse og kan hjelpe deg ned i vekt på grunn av deres mettende kvalitet. De kan enkelt legges til i mange oppskrifter, noe som gjør at quinoa et flott tillegg i terter, supper, granola og i brød.

Spisskummenfrø

Som kjent for sine mange naturlige helsemessige fordeler, har spisskummenfrø blitt brukt i mange år. De kan bidra til å lindre fordøyelsesproblemer, virke antiseptisk, er rike på jern og kan øke leverfunksjoner. Hvis du har en forkjølelse eller sår hals, kan spisskummenfrø hjelpe, samt øke metabolismen. De stimulerer immunsystemet, bidrar til å kontrollere astma og artritt, så vel som at de beskytter nyrene.