Hjernens helse: De beste urtene og krydderne for hjernen

· august 4, 2017
Visste du at visse urter og krydder kan bidra til å forbedre hukommelsen din? Det er sant! Lær mer i denne artikkelen.

Enkelte medisiner kan være en utmerket hjelp for helsen din. Sannheten er imidlertid at når vi snakker om hva som er veldig bra for hjernens helse, er det noen ganger best å velge de naturlige produktene i stedet.

Lær om de beste urtene og krydderne som vil styrke oksygentilførselen til hjernen din og forbedre hukommelsen din.

Anbefalingene vi tilbyr i dag vil også være nyttige hvis du finner ut at du lider av angst eller trenger beskyttelse mot hjernesvulster på grunn av en familiehistorie med disse problemene.

Vær oppmerksom på denne listen med urter og krydder som alltid bør være på menyen! De ivaretar hjernens helse!

Persille og timian styrker hjernens helse

Både persille og timian inneholder apigenin, en flavonoid som bidrar til å styrke forbindelsene mellom nervene og stamcellene dine.

Du har kanskje ikke hørt om apigenin, men du kjenner sikkert til østrogen. Den kjemiske strukturen av disse to forbindelsene er svært lik fordi østrogen også spiller en rolle i utviklingen av nevronene dine.

Apigenin forårsaker den samme typen positive cellulære endringer som østrogen.

Noen forskere indikerer at et kosthold rikt på apigenin kan påvirke dannelsen av hjerneceller og bedre cellulær kommunikasjon.

Heldigvis er persille og timian blant de beste urtene og krydderne som inneholder dette kjemikalet.

I tillegg til dette, kan disse krydderne bidra til å forebygge depresjon, Alzheimers sykdom og Parkinsons.

Se også:
Fordeler med persille for helse og skjønnhet

Kamille

Kamille styrker hjernens helse

Hvem har ikke noen poser med kamillete hjemme? Hvis du virkelig liker det, har du akkurat fått nok en grunn til å drikke denne drikken, mens du tilbringer tid sammen med familien din om morgenen. Eller når du bare ser på solnedgangen.

Kamille er blant de beste urtene og krydderne gjennom alle tider. Det er en velprøvd og ekte stresslindrer.

Ikke bare gir den en følelse av fred og ro. Den kan også hjelpe deg med å regulere angsten din. Kamille inneholder forbindelser som bindes til reseptorene av visse kjemikalier i hjernen, og i den samme prosessen reduserer den angst.

Vi anbefaler at du drikker en kopp kamille-te om kvelden før du går til sengs. Dette vil få deg til å slappe av, slik at du kan sove bedre.

Salvie

Når du opplever hukommelsestap, kan det være svært vanskelig å reversere det. Du kan imidlertid fortsatt optimalisere funksjonen.

Hvis du leter etter en liste over de beste urtene og krydderne, vil du ikke gå glipp av den som ser ut til å forbedre hukommelsens ytelse.

Hvis du vil utmerke deg i læring, hukommelse og oppmerksomhet, gjør salvie til en regelmessig del av kostholdet ditt.

Imidlertid bør du være forsiktig når du vurderer ulike kosttilskudd. Spør alltid legen din før du tar kosttilskudd med salvie, da det kan være farlig for enkelte mennesker, for eksempel personer med høyt blodtrykk.

Hvitløk

Hvitløk kan drepe kreftceller

Hvitløk er ikke en kur for hjernesvulster, som det ble spekulert om i årevis. Imidlertid er hvitløk i stand til å drepe kreftceller i hjernen.

Selv om dette faktum fortsatt trenger mye mer vitenskapelig forskning, er det ingen tvil om at hvitløk skal legges til listen over urter og krydder som hjelper med å ta vare på hjernens helse og hukommelsen.

Den beste delen er at hvitløk kan legges til kostholdet ditt, samtidig som det er en utmerket smakstilsetter.

Mynte

Mynte er en av de beste urtene og krydderne tilgjengelig, så du bør aldri være uten den på kjøkkenet.

Hvis du er en som jobber hardt, vil du ikke ønske å slutte å spise mynte. Denne rike og deilige urten er en fin måte å forbedre hukommelsen på hos friske voksne.

I tillegg er det også en vanlig kur mot kvalme.

Du kan drikke det som en te sammen med kamille og litt honning. Du vil se hvordan du i løpet av 20 minutter får bedre lang- og korttidshukommelse, større aktsomhet og blir i bedre humør.

Hvis du foretrekker noe som en smoothie for energi og næringsstoffer, legg til noen ferske mynteblader til oppskriften din og nyt den forfriskende smaken.

Vi anbefaler å lese:
Slik dyrker du rosmarin, persille og mynte hjemme

Rosmarin

Rosmarin for en sunnere hjerne

Dette krydderet har en rik essensiell aroma, og bare lukten kan forbedre den prospektive hukommelsen til de som er 65 år eller eldre.

Prospektiv hukommelse refererer til evnen til å huske bestemte hendelser og oppgaver som vil skje i fremtiden. Dette inkluderer avtaler med legen din, jubileum eller bursdager.

Hvis du vil forbedre din prospektive hukommelse, kan du gå for rosmarin!

Denne teknikken har allerede blitt testet i sammenlignende studier av personer over 65 år. De var delt inn i tre grupper der en gruppe av i et rom fylt med lavdendelduft. Gruppe nummer to var i et rom fylt med rosmarinduft, og gruppe nummer tre i et rom uten noen lukt.

Nå som du vet hvilke urter og krydder som tar vare på hjernens helse er det på tide å inkludere de på menyen.