Er det egentlig mulig å tilgi deg selv?

mars 20, 2020
Å tilgi deg selv er en av de beste gavene du kan gi til deg selv. Det vil gi deg fred og bidra stort til din emosjonelle balanse. I denne artikkelen vil vi fortelle deg alt om å tilgi deg selv.

Å tilgi deg selv er ikke enkelt. Det krever ydmykhet, tålmodighet, dyp medfølelse og en følelse av ubetinget kjærlighet for deg selv. Det er imidlertid viktig at du lærer å tilgi deg selv om du vil føle deg tilfreds med deg selv og med andre.

De fleste har gjort feil i løpet av livet fordi feil er en del av livet. Det er vanlig å ønske at du handlet annerledes og å mene at om du fikk en ny sjanse, ville du gjort ting på en annen måte. Å ikke vite hvordan man skal sette grenser på jobben eller i forhold, å være for underdanig eller aggressiv, handle egoistisk, eller gjøre noe som skader andre, er eksempler på situasjoner som kan gjøre at du føler mye ubehag i form av skyld eller bitterhet.

Er det passende å føle seg skyldig?

Skyldfølelse er en grunnleggende mekanisme i læringsprosessen. Det veileder bevisstheten din og setter grenser som viser deg om motivene og atferden din er passende eller ikke. Ifølge personlighetsteoretikeren, Erik Erikson, pleier mennesker å utvikle en følelse av sunn skyld når de er tre år gamle.

Uten å ha utviklet denne og ikke internalisert en moral og etisk kode, kan du få vanskeligheter med å samhandle med andre. Faktisk er manglende skyldfølelse en av de største trekkene ved psykopater.

Dermed er det å føle skyld når du har gjort noe galt en god indikator på psykisk helse. Det betyr at du er bevisst på hva du har gjort. Denne følelsen kan imidlertid føre til at du fikser situasjonen, enten ved å be om unnskyldning eller gjøre en handling for å løse ubehaget ditt. 

Problemet ligger i når du føler deg skyldig for tidligere handlinger eller avgjørelser og lar noe som allerede har skjedd, pine deg igjen og igjen, og havner i en ond sirkel. Denne onde sirkelen lar deg ofte ikke leve i nåtiden og binder deg til en uløst fortid.

Les også: Fem steg for å tilgi og glemme

Hva vil det si å tilgi deg selv?

Å tilgi deg selv betyr ikke å rettferdiggjøre upassende atferd eller ikke føle anger. Det betyr at du må anerkjenne de negative følelsene det skaper i deg og bestemme deg for å ikke la dem påvirke nåtiden din.

Tilgivelse er en progressiv prosess, ettersom det ikke skjer på et øyeblikk. Dermed er det en kompleks prosess. Det kan ta noen flere år å fullstendig lege sårene sine, mens det er enklere for andre. Å tilgi deg selv betyr også å overkomme motstand mot endring, ettersom det i mange tilfeller ofte føles enklere å føle seg skyldig enn å våge å etterlate selvkritikk og smerte.

For å tilgi deg selv, er det nødvendig å endre din oppfatning av opplevelsen din. Derfor må du gi deg selv tillatelse til å gå videre og komme over hva som skjedde med deg for å leve med sinnsro i nåtiden og se frem mot en smertefri fremtid.

Å tilgi deg selv kan være smertefullt.

Strategier av tilgivelse

Å tilgi deg selv er en prosess som innebærer følgende stadier:

  1. Anerkjenne sannheten. Du må være ærlig med deg selv. Dersom du gjorde noe galt, er det best å ikke narre deg selv.
  2. Ta ansvar for hva som skjedde. Alle handlinger har konsekvenser, så det er mye bedre å være modig og takle dem.
  3. Kom i kontakt med de dypeste følelsene som motiverte atferden din. Å vite hva som ledet deg til å handle på en viss måte er et godt steg mot å unngå å gjenta den samme feilen i fremtiden.
  4. Åpne deg selv opp for å føle uten å dømme. Å akseptere dine feil er nøkkelen. På samme måte er det å akseptere det som skjedde grunnleggende for å kunne lege sårene.
  5. Leg dine emosjonelle sår. For at du skal kunne gjøre dette, er det nødvendig at du åpner deg selv opp for medfølelse i stedet for selvkritikk.
  6. Elsk deg selv ubetinget. Dette betyr å akseptere deg selv fullstendig, inkludert dine evner og dyder, i tillegg til dine feil og mangler. I dette siste stadiet, går det å elske deg selv og tilgi deg selv hånd i hånd.

Denne artikkelen interesserer deg kanskje også: 5 viktige steg til å endre stolte holdninger

Strategier for å hjelpe med å tilgi deg selv

Av praktiske årsaker kan visse handlinger hjelpe deg med å tilgi deg selv raskere. Her er noen eksempler:

  • Si at du er lei for det. Å unnskylde er et stort steg fremover i tilfelle du har såret noen, enten det var bevisst eller ubevisst. Men husk at det burde være en ektefølt unnskyldning. Du burde også unnskylde uten forventninger, fordi å be om tilgivelse betyr ikke nødvendigvis at den andre personen vil tilgi deg umiddelbart. Uansett legger dette til rette for helbredelsesprosessen, i tillegg til den andre personens.
  • Del erfaringen. Å forklare feilen din til noen kan hjelpe deg med å frigjøre deg selv fra skyld. Du kan for eksempel fortelle det til en venn som får deg til å føle deg emosjonelt trygg og aksepterer deg for den du er. En annen mulig løsning er å gå i terapi med en spesialist som kan hjelpe deg med å takle følelsene dine.
  • Skriv. Et annet godt valg er å forklare alt du vil fortelle den andre personen i et brev. Dette lar deg organisere tankene og følelsene dine og lufte smerten din. Avhengig av situasjonen, kan du bestemme deg for om du skal gi personen brevet eller om det kun er en del av din egen bedring.
  • Helbred ditt indre barn. Meditasjon er et svært mektig verktøy som kan tilrettelegge for tilgivelse. Å komme i en tilstand av avslapning og kommunikasjon med ditt sårede indre barn, mens du gir deg selv all den sikkerheten og ubetingete kjærligheten du trenger, kan hjelpe deg med å forsone deg med fortiden din. Merk deg imidlertid at dette også kan bli gjort ved hjelp av en profesjonell terapeut.
Å tilgi deg selv er en lang prosess.

Noen tanker til slutt

Som med andre former for tilgivelse, er det å tilgi deg selv en prosess. Det er en sti som innebærer å etterlate smerten din bak deg og åpne deg selv opp for å leve en nåtid og fremtid fri for lidelse.

Du må lære å akseptere at du har handlet i hvert av livets faser i forhold til ditt nivå av bevissthet. Dersom du ikke handlet riktig i fortiden, var det fordi du ikke visste bedre. Det er i løpet av helbredelsesprosessen at du innser at du ikke lenger er ved dette stadiet i livet og at du kan utvikle deg takket være feilen. Dette vil også la deg gå videre og få medfølelse for deg selv for å oppnå sinnsro.

  • Armero, M. (2018). Aprendiendo a vivir. Uno Editorial.
  • Borysenko, J. (1990). Guilt is the teacher, Love is the lesson. Hachette Book Group.
  • Casarjian, R. (2005). Perdonar: Una decisión valiente que nos traerá la paz interior. Ediciones Urano.